Bungee launch

• Topicstarter Topicstarter William
  • Startdatum Startdatum
W

William

Guest
Hallo,

Mijn probleem zit zo: Ik ben bezig met mijn eigen zweefvliegtuig te ontwerpen (spanwijdte 1m 10cm en lengte 55cm gewicht nog onbekend). Maar ik zou het nu graag naar boven kunnen 'bungee-en', alleen, ik heb totaal geen ervaring met bungees. Het gaat hem over de bevestiging van het vliegtuig met de bungee, zodat de bungee ook weer gemakkelijk lost. Dus zou er iemand eens een foto of plan kunnen posten waar ik een voorbeeld heb? Ik zou eventueel een bungeesysteem van Robbe kopen (de kortste versie) of zelf een maken :?.

Groeten William

Hallo William,

Aangezien je een vrij klein en licht ontwerp hebt, kun je de haak ook zelf maken van triplex op een 3mm verenstaal. De haak moet net iets voor het zwaartepunt liggen, dus meer naar de neus toe. Op de site van Conrad kun je even zoeken naar een starthaak, dan heb je in ieder geval een voorbeeld.

De bungee zou je inderdaad van robbe kunnen kopen. Deze moet wel erg licht zijn anders krijg je je vleugels in tweeen terug. Aan je stuk bungee moet ook een 50-100 meter draad. Dit is het makkelijkst om dat van stevig maar licht visdraad te maken. Maar kijk even verder op het forum want er staat nog wel iets over.

Succes,

CHristiaan

Bedankt! Op de site van Conrad heb ik een duidelijk voorbeeld gezien. Nu alleen nog de bungee zelf. Ik zou graag zelf een maken of zou ik beter een kopen?

Grtz William

bij mijn zwevers (ook van 120 cm) heb ik de haak gewoon gemaakt met een geplooid metalen staafje, ik trok deze vliegtuigjes op met de hand:
iemand loopt met een koord van 50 meter met daaraan die zwever.
zo kon ik soms mooie vluchten maken als er ergens een belletje te bespeuren viel

matthias

Met een hele rij postbode elastiek gaat het ook perfect.
hebben we lang gedaan.
dus dezelfde elastieken die de om je vleugel doe om hem op de romp te monteren.

Je heb aan 15 meter meer dan zat. dan een stuk touw eraan.
En een oog wat aarig groot is.
Net voor de romp knoopte we ook een lap aan het touw.
Dat waait het oog makkelijker los.
En kan je hem makkelijker vinden
Kost niets en is erg leuk.
En goed voor je conditie :P

Je kan ook naar de camping winkel gaan en daar van dat elastiek halen wat in sommige van die stoelen verwerkt is. Dit elastiek is opgebouwd uit heel veel dunne strengetjes elastiek met een gevlochten mantel eromheen. De rest dan gewoon hetzelfde zoals Bertus al zei met die postelastieken.

OK bedankt voor de info! De bouw zal gauw beginnen, zodra ik mijn balsa heb. Ik zou de vleugel uit dat groene polystyreen maken, en dan nog wat versterken met balsa. Is dit een goed idee? Of stellen jullie wat anders voor?

Grtz William

Ik hoop dat je vleugel dan sterk genoeg is voor een bungee start. Ik zou de vleugel geheel uit balsa maken, dus met ribben. Dat is een stuk sterker. Tenzij je van plan was om de gehele polystyrene vleugel te gaan bedekken met dunne plankjes balsa.
Ik zou gewoon voor een balsa ribvleugel gaan.

Voor het gemak denk ik om polystyrene vleugel te beplanken. Ik veronderstel dat dit sterk genoeg is vo te bungeen.

william, woon jij in Belgie?? en wil jij 1:1 zweefvliegen (ook toevallig een william die op het KFC forum wat met vraagjes wacht)

matthias

Voilà hier een paar foto's.

DSC00002.JPG

Dit is het plan dat ik getekend had, het profiel is ondertussen wel al veranderd. Ik twijfel wel nog waar ik de vleugel moet steken, nu staat hij op 12-13 cm (nog niet exact berekend) van de neus. Moet dit dichter of niet?

DSC00004.JPG

De romp is al gemaakt :D

DSC00005.JPG

En dit is de voorloopige indeling van de elektronica.

coooool!!!
Ik doe 1:1 zweefvliegen bij kortrijk flying club, en wordt binnekort solo gelaten :D en dan zo vroeg mogelijk op de zwever van papa kunnen vliegen ( ASW 27 :D :D :D )
heb jij deze zomer een stage gedaan in Amougies???

Nu effe on-topic:
Dat profiel, dat heb je zelf ontworpen??? Ik heb hier thuis enkele boeken staan met 1000 profielen in die je kan tekenen op een assenstalsel, zeer efficiënt.
die romp ziet er wel niet zo gestroomlijnd uit voor een zwever, hij zal waarschijnlijk niet zo'n goede capaciteiten hebben :? .
hij lijkt eigelijk ook een beetje op een HORSA glider als je dat kent.

Hoi William,

even een kort vraagje, wil je vliegtuig met een bungee starten of een hoogstart? Bungee is bijvoorbeeld 8m elastiek en 10m koord. Hiermee haal je 60m uitgangshoogte (ik met Focus Extreme, gemeten met LoLo datalogger). Hoogstart is vaak (heb het zelf niet liggen) het drie of viervoudige aan elastiek en 100m koord. Hiermee kom je natuurlijk veel hoger.
Tip: als je de bungee versie wilt doen moet je de starthaak veel verder naar voren plaatsen als Christiaan meende (dat is voor hoogstart super). De bungee heeft namelijk als taak je vliegtuig op snelheid te brengen. Na de start zet je de snelheid om in hoogte. Als je starthaak dan op +/- 30 graden voor je zwaartepunt hebt zitten is de kans erg groot (ik zeg niet dat het wel eens goed kan gaan) dat je vliegtuig wegtrekt over de vleugel en een crash is het gevolg. Piloten die de bungee als starthulp gebruiken plaatsen de haak vaak helemaal voor in de romp. Duim regel is de 1/2 weg van vleugel tot neus.
Verder is Postbode eleastiek een leuk begin, maar dat is niet echt UV bestendig dus zul je merken dat na een dag of wat flink uittrekken je opeens een hoop elastiekjes naar je toe ziet vliegen en vanaf dat moment blijf je knopen. Ook is de verhouding trekkracht tov gewicht bij het postelastiek ook niet echt optimaal. Toch zeker wel een leuk begin, en bevalt het daarna nog steeds kun je altijd een goed elastiek bestellen bijvoorbeeld EMC-Vega (profesionele elastiek). Die versturen ook vanuit Duitsland...

Groetjes,

Bob

PS en een aanrader zou zijn, koop een keertje een eenvoudige 4 cel akku (hoeft niet zo duur te zijn)! Die Penlite oplossing is erg link... toen ik er de allereerste keer mee aan de helling kwam kreeg ik ook het advies dit gelijk te veranderen. Problemen met slechte kontakten (penlites die eruit kunnen springen) etc etc.

Nee het profiel heb ik zelf niet ontworpen, maar van het programma Profili 2 gehaald. Het is nu ondertussen al veranderd in SD 7037 omdat ik had gelezen hier op het forum dat het een goed zwever profiel is. Aan de neus wordt nog gewerkt, ik denk eraan een polystyrene top op te zetten voor toch een beetje aërodynamica :lol:.

@Bob: ik bedoelde een hoogstart. Ik dacht dat bungeestart = hoogstart, niet dus :). De 4 penlites heb ik genomen, opdat ik niet opnieuw ( ik heb er al een hoop liggen) een nieuwe batterij zou moeten kopen, maar als dit model vlot vliegt zal ik ze veranderen, bedankt voor de tip!

Hey,

Ik ben hier terug met een vraag. De romp van mijn ontwerp is nu al volledig gebouwd. Het weegt 200-250 gram in totaal. Nu enkel nog de vleugel. Maar is het nu de bedoeling om een zo lang mogelijke vleugel te bouwen of een laag aantal gr/dm²? Plz help

Srry Willian, ik kan je niet helpen. Wel wil ik even melden dat ik een 88 cm X 50 cm zwevertje aan het bouwen ben. 't Zal meer een "ragkist" worden om ook bij mijn oma lekker mee te vliegen :D . Ik heb nog een elastiek van een klein vrije vlucht modelletje liggen, is niet zo sterk maar je kunt het altijd proberen he :) . Vliegtijden hoeven niet zo lang te zijn omdat het alleen maar gaat om het vliegen en de fun. Geen hoogstart dus. Gewicht zal rond de 450 gram worden RTF. Zijn er nog anderen die met zulke kleine modellen ervaring hebben?

Greetingz.

ff een update:

Staart verder afgewerkt

DSC00016.JPG

De vleugels gesneden uit isolatieplaat en met ee carbon staaf erin ter versteviging

DSC00019.JPG

Foto van de starthaak, die ga ik nog wat horizontaler brengen

DSC00029.JPG

En om af te sluiten een foto van het geheel

DSC00025.JPG

Op de neus komt wel nog een aerodynamischer stuk hoor.
Een van de volgende dagen 'maiden' ik hem. Iemand nog tips?

Back