Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

Dirk zei:
6200 x 0,2 x 60 = 74,4 km/h x prop efficientie 70%= ~ 52 km/h

minimum vliegsnelheid is 1,7 de wortel uit de vleugelbelasting = ~14,5 m/s = ~52,2 km/h......

50 gram voor de ontvanger/servo's, blijft 150 gram voor het airframe...

Dus de propsnelheid is ongeveer net zo hoog als de minimum vliegsnelheid? Dat wordt spannend! ;)
Misschien wat meer spoed/toeren?

Paul

raymon_laser_arrow zei:
waar ken je die antene haalen en hoe duur zijn die dan :?:

....uh... zal wel N.O.-polder-dialect zijn...

Deze antenne is te koop bij iedere winkel die Multiplex zenders levert.
Meestal zal deze echter besteld moeten worden.
De prijs is ongeveer € 35,--.
Bestelnummers Multiplex : 35Mhz #75124 en 40Mhz #75125.

En deze werkt alleen als je de juiste versie van de zender hebt, anders heb je ca. 10M reikbereik i.p.v. +500M !!!

Gisteren als gast gaan vliegen in Weert en daar weer een vluchtje gemaakt met de Pond-racer in het bijzijn van enkele leden van de vliegclubs uit Weert en Woerden. De gehele vlucht is door Ernst Grundmann op video gezet. Hopelijk krijgen we die hier dan ook een keertje te zien.

Aan de andere bouwers en vliegers van de Pond-Racer, het is een zeer stabiel model wat vrij langzaam kan vliegen maar natuurlijk ook snel. Het model houdt alleen niet van korte bochten aangezien de snelheid er dan direct uit is en het model behoorlijk uit de lucht valt. Ik moet wel gaan zorgen voor een beetje koeling van de accu's aangezien de houten rompen vrij warm worden na een vlucht.

FOEI Theo!! :P

Jij had toch een pound vliegverbod!
Al je dit maar geen vlaai kost... :o

Geeft niet als ik maar lol heb. Aangezien ik nu 2 regelaars kapot heb (1x software fout en 1x loscontact waardoor de Kyosho Reflex gecrashed is). En ik toch iets meer te vliegen wil hebben vind ik het zonde om nu weer alles uit dit model te halen en in iets anders in te bouwen. Bijkomend voordeel is dat ik het model nu iets beter leer kennen. Heb ik voor zondag tenminste 3 modellen om mee te nemen.

Dit is helemaal voor eigen risico van Theo :D. Als hij hem kort vliegt voor 22 juni en niet voor die tijd kan repareren: exit vlaai :( Dan is hij voor het Cumulus personeel dat die dag dienst heeft ;)

Wablief, hoebedoellu, "zondag";) ???

ps. Ik durf hier geen link meer naar onze elektro fly-in te zetten ;)

ron van sommeren zei:
Dan is hij voor het Cumulus personeel dat die dag dienst heeft ;)

Die zijn het ook gegund, zij moeten er hard genoeg voor werken. 8O En zoals ik al eerder gezegd heb het gaat mij niet meer om die vlaai, maar als ik hem verdien dan heb ik al enkele stukken besproken. Wie zorgt er voor de koffie :lol:

ron van sommeren zei:
Wablief, hoebedoellu, "zondag" ???
Dan is er een electro fly-in in Kelmond. :wink: Misschien ook wel met de Pond-racer

@Theo

Ziet er goed uit al die Pond Racers, misschien een domme vraag, maar welk vleugelprofiel gebruiken jullie voor't ding :?:

Appie

las net in de nieuwe FMT en MFI dat het duitse bedrijf Air-C-Race een model uit gaat brengen van de Pond racer. ... maar hij is mischen voor de meeste van ons een maatje te groot. ongeveer 3 meter spanwijdte!!!!!!

het model bestaat uit een glasvezel romp en vleugels en is vanaf augustus leverbaar.

heb net even op hun site gekeken maar er staat nog geen info op (www.Air-C-Race.de) maar deze jongens maken alleen modellen gebouwd voor snelheid. (200km/h en hoger)

groet,

Vinze,

ps sinds wanneer zijn URL's trouwens hoofdletter gevoellig geworden?

Nee, de door Vince bedoelde versie is voor grote benzine motoren.

@Ron, de vlaai kan voor mij nog een jaartje in de vriezer.......

De "Pond Racer" komt er, deze zomer nog maar niet voor zondag a.s....

Mijn target is zo compromis-loos op schaal bouwen 1:10 of 1:8 (76cm of 97cm span).....

De meest voorkomende "cheats" (ook gij Theo) zijn vergroting van het vleugeloppervak met 50% of meer en het verlengen van de motorgondels.

Nare zaken in het ontwerp zijn dat alles voor het zwaartepunt tweemaal zoveel moet wegen als wat er achter ligt...en dat door het erg kleine vleugel-oppervlak de vleugelbelasting gewoon hoog wordt (naar verhouding)met als gevolg een hoge vliegsnelheid.....

vandaag 2 zeer mooie vluchten met de Pond-Racer kunnen maken, en op die manier de vlaai eerlijk verdient. En die heeft ons lekker gesmaakt.
Het was weer een heel leuke dag.

En zo was theo dan ook de halve dag te herkennen op de E-Fly-inn in Winssen....
trots lopend met een met de doos met vlaai onder zijn arm......

Moest toch effetjes uitdelen. 8)

Niek ik heb helaas geen stukje meer over voor je maar met de Pampa's komt dat wel goed.

Effe heel snel, het badwater is al aan het afkoelen: 75 deelnemers, schitterend weer. Hoogtepunten, Theo met de Pond Racer, Bert met 3D vliegen op muziek van Enya, de heli's van Appie van Moors en Norbert Post, Peter Adolfs met een wedstrijdtoestel, 300km/u in duikvlucht, de Lapider van Han, nog niet af maar nu al indrukwekkend, de barbeque-worstjes van het Groningse gezelschap. Er kunnen er meer geweest zijn maar ik heb weinig van het vliegen gezien. Ik ben lekker doodmoe, ga een uurtje met de bad-eendjes spelen.

Vervelend item: iemand heeft per ongeluk Jindra's koffer meegenomen.

Positief item: iemand anders heeft een Multiplex 3030 achtergelaten???

Dirk zei:
De "Pond Racer" komt er, deze zomer nog maar niet voor zondag a.s....

We zijn inmiddels al weer meer dan 1 jaar verder Dirk, hoever ben je nu met die pond-racer?

Ha die Theo,

Het prototype heeft gevlogen, en is net als zijn voorbeeld na een paar vluchtjes "voorbeeldig" gecrashed, de rechter vleugel zei op 30M hoogte "knap" net naast de motorgondel/staartboom, wat er toen na de "landing" overbleef had toch een totaal andere geometrie dan dat je van een "Pond Racer" zou verwachten ..... maar de MK-II wordt uit de restanten als een "phoenix" weer opgebouwd .... zodra het wat lijkt komen er wel wat fotootjes ... "probleem" van de vleugel is de vele knikken die hij nu maak "V" tussen destaartbomen -> vlak in de staartboom -> "V" voor de buiten vleugel , dit is moelijk "onzichtbaar" te versterken met koolstof staafjes

Constructie, depron/balsa/koolstof en een kruising tussen de Shock-flyer (staartbomen/motorgondels) en een indoor Ultimate (cockpit) .... met twee GWS IPS-2 (1:3,5 + 7"x6" prop) net voldoende airspeed om de zwaartekracht voor te blijven ...... en de nieuwe 4,5 grams servo's lossen veel aanstuur problemen op ..... 2 aileron servo's geen probleem meer en dat scheelt toch een hoop "moeilijke" stangetjes .... en de hoogte-roer servo nu ook ver achter in de romp .....

Back