Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

Dus platte 'look alike' contour romp.
Genoemd voorbeeld is niet helemaal goed voorbeeld, de middelste romp is niet plat, dit ding is van allebei wat.

@ Ron, Ik heb eigenlijk een voorkeur en dat is een zelfgebakken vlaai. 8) 8) 8)

@ Dirk mijn aanbod staat nog steeds, wil jij die Limburgse Schwarte Proemenvlaai nog verdienen? Wel effe van tevoren aangeven zodat ik ze op tijd kan bestellen.

Ik was vandaag in de buurt, ook nog even bij Theo langs.

Van de week al even geport hoe het met de voortgang van de poundracer was.
Zou bijna af zijn, alleen nog wat stekkertjes solderen en zao.

Theo's heligdom:

afb1215.jpg

Het model was al bijna klaar met laden.

afb1216.JPG

Alles nog even goed nacheken voor de 1e vlucht

afb1217.JPG

Belangrijk detail:

afb1219.JPG

Nog even droogvliegen,
"Kijk Niek, zo moet je m straks gooien!"

afb1218.JPG

Theo's achtertuin, met rechtsvoor het bouwhok, in de verte het prive vliegveld,
en niet onbelangrijk, op de voorgrond de vijver.
Handig voor het doorweken van de balsaplankjes voor de motorgondels, daarna gerold om een bezemsteel.

afb1221.JPG

Doorgang naar het achterveld tussen 2 garages (van T en buurman) door..
Harold, Arjen, ik moest opeens erg aan jullie denken... 8) "

afb1224.JPG

Opgepast.!! Gelukkig heeft heeft Theo al 2 kinderen..

afb1225.JPG

Klaar voor 1e vlucht..

O ja, tussendoortje, boer weiland is oud schoolkameraad van Theo,
hij heeft toestemming om er te vliegen met parkflyerspul.

afb1222.JPG

Ik moest gooien, kon dus even niet tegelijk foto's maken.
Model dook gelijk naar de grond, in het hoge gras.
Reageerde nog niet echt goed op het hoogteroer.

Auwa, prop stuk..

afb1223.JPG

Dus weer terug naar bouwschuur...prikkerldraad, steeg enz.
Ander propje erop gezet.
Weer naar vliegveld, via steeg, prikkeldraad....

Klaar voor 2e poging

afb1226.JPG

Dmv programmering zender de uitslagen en trim op hoogteroer nog wat vergroot.
Ging al beter, maar nog niet goed omhoog.
Door motoren iets verder terug te duwen in motorgondels en opnieuw vast te tapen hiermee het zwp ietsje naar achter gelegd.

Start, het vliegt!
afb1228.JPG

Bochie:

afb1231.jpg

Voorbij vlucht:
afb1232.JPG

afb1233.JPG

Na landing, nog heel!

afb1234.JPG

Welgefeliciteerd Theo!

Effe over de vliegeigenschappen van de pond-racer.
Model vliegt bij de 3de poging na een stukje doorzakken goed weg en is goed te controleren en zeer stabiel. Bij de eerste 2 pogingen het zwaartepunt en de roeruitslagen nog niet geheel goed, na dit veranderd te hebben ging alles goed.

Wat een mooi vliegbeeld en Niek bedankt voor de steun en dit mooie verslag.

Klein prijsvraagje hoeveel modellen zie je in mijn hobbyruimte?

Hey theo, dat valt me nu pas op aan de foto's waar jij op staat..
Ik mis iets aan jou in deze felle zon van vanmiddag...? :P

Fout Jorrit, het zijn er meer zoek nog maar eens goed. Al mijn modellen op 2 na staan er min of meer op, soms maar hele kleine stukjes.

Mooie foto's, mooie kist! gefeliciteerd theo...

ps. toch een hele eer om de url van het forum op je kist te zien!!

Robert

Draden. Moeten nog netjes weggewerkt worden in sleufjes in de vleugel.

Nu moet er ook nog wel wat geverft, gepolijst en gepoetst worden Theo!
De echte glimt ook wit als een spiegel!

Niek zei:
.....De echte glimt ook wit als een spiegel!

Glom, Niek de echte is al meer dan tien jaar niet meer onder ons .... :cry: .... na een zeer kort en heel heftig leven .....

Theo Coenen zei:
@ Ron, Ik heb eigenlijk een voorkeur en dat is een zelfgebakken vlaai. 8) 8) 8) ...
Een mon-chou taart lukt me nog wel, daar heb ik de oven niet voor nodig, een vlaai maken is een heel ander verhaal. Maar het wordt een vlaai van een echte bakker, geen geval van megavlaai.

Theo Coenen zei:
@ Dirk mijn aanbod staat nog steeds, wil jij die Limburgse Schwarte Proemenvlaai nog verdienen? Wel effe van tevoren aangeven zodat ik ze op tijd kan bestellen.

Theo ik neem je uitdaging aan ( en hoop voor twee vlaaien te gaan ... :lol: :lol: ...) een paar rondjes voor gek lopen en een paar rondjes met de half(=250 gram :wink: ) Pond Racer vliegen...

Spec's schaal 1:10 77cm span 2x GWS 1:3,5 indoor met 7" of 8" prop 2x Kokam 1020Mah of 2x 2P2S 145Mah Kokam's.. moet tussen de 200 en 250 gram gaan wegen.....en een stuk rustiger vliegen dan het origineel...

Origineel gebouwd in 1991 met ~7,7 m span en 6,14M² vleugelopervlak, woog vliegklaar 1880kg, met 2 Nissan 3,2L V6 automotoren i.p.v. 170hp opgevoerd naar 1000hp (op metanol), de landingssnelheid was dan ook 193 km/h....moest het snelheids record van "Rear Bear" (een opgefokte Grumman Bearcat met meer dan 4000hp) van 528,326mph (=~850,258km/h) breken, heeft dit tot op 10 km/h benaderd....helaas in september 1993 gecrashed.... project gestopt....

Joost zei:
Theo Coenen zei:
Klein prijsvraagje hoeveel modellen zie je in mijn hobbyruimte?
± 70? :P

Nee helaas het zijn er maar 20 die je kan zien soms maar een klein stukje maar ze zijn te zien. Hiervan zijn er 4 zodang beschadigd dat reparatie niet loont. Verder zijn er dan nog 5 niet in beeld en 4 in bouwdoos vorm of de mallen liggen er. 2 modellen liggen ergens in mijn huis en daar liggen ook nog 3 bouwdozen te wachten op tijd om ze te bouwen. Let wel dit alles is verzameld in ongeveer 10 jaar tijd het oudste model is de Big Vicomte met een OS FT120 Gemini en dit model is ongeveer 15 jaar oud even als de motor.

Ja Dirk en dat model moet jij boven je hoofd houden tijdens het rondjes rennen over het veld om die vlaai te krijgen. Vliegklaar gewicht is 100 kg :twisted: dus je kan nu nog snel effe in de sportschool gaan trainen met gewichten. :proost:

Theo, voor de sport school heb ik géén tijd, moet eerst mijn Pond Racer realiseren 1:10 ... denkwerk en probeerseltjes...klaar..nu het "grote" werk ...

Ik wil hem zo schaal mogelijk bouwen (in iedergval niet te veel afmeting compromissen) ...

100% op schaal klinkt leuk met 77cm span zou hij dan 1,8kg !!! mogen wegen, motorgondels rond 60mm en 150mm lang (daar kan dus héél véél in.. :lol: )....

Alleen die vleugelbelasting van 300gr/Dm² staat mij niet zo aan :cry: ...

Dus moet hij 250 gram gaan wegen =~40gr/Dm² .... de aandrijving moet dus licht zijn .... en voldoende snelheid maken (toeren !!) .... de prop's kunnen niet groter worden dan ca. 20cm (anders raken ze elkaar !!!) .... maar ook niet te klein, de spinners zijn verhoudingsgewijs groot (55mm rond...) .... als het kale airframe onder de 100 gram blijft ... lukt het .... kan de vleugels eventueel nog 50% vergroten..... maar liever niet .....

Zodra het herkenbaar wordt post ik wel wat digi-kiekjes..

Back