Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

pondandennis1.jpg

Say cheese! :(

idd, een leuk model als je meer dan een gemiddeld maandloon te besteden hebt aan een kaal model. daarnaast mag je dan nog eens 2 dikke benzine motoren in huis halen en de benodigde electronica. Tegen de tijd dat het de lucht ingaat ben je een behoorlijk kapitaal kwijt.

DSCF0075.JPG

De koorts komt weer eens om het hoekje kijken :lol: , Het eerste begin is er weer. De kernen zijn uitgesneden uit Roofmate en behoeven alleen nog maar een dun laagje balsa en eventueel een heel dun glasmatje. Alleen gaat het nu weer onder op het stapeltje. De kernen zijn nu snel gesneden omdat ik vanwege ons clubproject een trafo met snijbeugel thuis had staan. Ergens in de zomer zullen we dit project dan weer oppakken en uitwerken.

Weer druk aan het tekenen geweest vandaag:

airfield_sm.jpg

mojave_sm.jpg

Pondside_sm.jpg

pondbare_sm.jpg

Wat nog mist zijn de kleine details, zoals motor in- en uitlaten, decals, etc.
Verder moet ik ook eens gaan uitzoeken waar alle electronica moet komen te zitten, en hoe we daar bij gaan komen.

Maken we een intrekbaar landingsgestel, Theo?

Dat ziet er heel goed uit.

In eerste instantie had ik gedacht om nog geen wielen te gebruiken.

Ontvanger en hoogtroer servo in de cockpit en de rolroer servo's in de motorgondels net zoals de motoren en de accu's, en die komen dan net voor de vleugel zodat het zwaartepunt goed komt.

Vandaag bezoek gehad van Prop-er. De tekeningen die hij bij zich had zien er zeer goed uit. Gelijk ook maar eens de oude Pond-Racer op de tekening gelegd. En die is bijna 50% kleiner en ja nu zie ik dat ik toch op enkele plaatsen iets gesmokkeld heb met de maten.

En tja, in welk forum hoort die nu, electro, schaal of Pylon? Wat mij betrefd gewoon in electro.

Heel even om te plagen..............

DSCF0041.JPG

Mijn oude pondje op een tekening van een 50% versie van het nieuwe model.

Het grootste probleem bij de "Pond Racer" blijft het gewicht, zeker als je hem exact op schaal wilt bouwen.

Het airframevan het "origineel" was superlicht gebouwd, voornamelijk uit balsa en schuim met een dunne carbon/epoxy huid.
Als je hem "super-licht" nabouwd zal je nog steeds een hoop gewicht in de motorgondels moeten stoppen :-( .. (ongeveer 2,5 x het airframe gewicht)

Dus je zal hem nog "Superder-superlicht" moeten bouwen, wil je hem vliegbaar houden.

In mijn berekeningen kwam ik voor een 1:10 model (76 cm span) al op 80K stall-speed en moet je waarschijnlijk met 100K landen .... (het "origineel" had ook een landings-snelheid die hoger lag dan die van een 747 ....)

Dat is ook precies onze grootste zorg. Theo en ik dachten al dat dit best wel eens een model met hoge stallsnelheid kon worden.

We hebben het al gehad over een depron versie. Komt goed.

Prop-er en Dirk, maak je geen zorgen, die stallspeed zal wel meevallen, de Pond-Racer is een heel stabiele en vergeefelijke kist. Het gewicht is heel goed in de perken te houden en we hebben meer dan genoeg plaats voor de vleugels in de motordragers om daar alle gewicht onder te brengen.

Back