Côte d'Emeraude Saint-Malo - Zeesleper 1:20 France Maquettes

Côte d'Emeraude Saint-Malo - Zeesleper 1:20 France Maquette

Eventjes mezelf voorstellen, 1e berichtje hier op het forum:
Mijn naam is Chris Deceuninck, ik ben 52 jaar 'jong', zaakvoerder van een kleine BVBA (in NL: BV) sinds 2001 in de IT sector, en woonachtig te Dilbeek, bij Brussel.
Gescheiden sinds 1988, twee zonen, 23 en 25 jaar oud.
Electronicus van opleiding maar, op mijn 3 eerste carrièrejaren als huishoudtechnicus na, altijd in de informaticawereld gewerkt.

Interesses: Elektronica, computers, aquariophilie en Harleys (ik rijd rond met een 1450cc Softail Heritage Classic van 2001).

Van waar komt mijn interesse voor modelbouw?
Sinds mijn twaalfde vloog ik al, samen met buurvriendjes, met zelfgebouwde en zelfontworpen rondvluchtvliegtuigjes in balsa met 0.8cc Babe Bee Cox motortjes.
Nadien overgestapt op een dikkere 2.5cc Cox motor om uiteindelijk met een 8cc RC-vliegtuigje te eindigen.
Letterlijk eindigen want het vliegtuig is uiteindelijk total loss gecrasht, en gezien mijn toen toch beperkt budget zag ik RC-vliegtuigjes niet meer zitten.

Op 14-jarige leeftijd (1970) heb ik toen de gelegenheid gekregen om tweedehands van de vriend van een oom een pas begonnen maquette van een zeesleper te kopen (de vriend was toen druk bezig met RC-helicopters en niet meer geïnteresseerd in boten).
Ik werkte toendertijd al een paar jaar als manusje-van-alles op zaterdagnamiddag en zondagvoormiddag bij een bakker om wat zakcentjes te verdienen.
Ik heb uiteindelijk 6000BEF (150 Euro) betaald voor de maquette (ik dacht dat mijn ouders indertijd ook wat bijgelegd hadden).

De boot:
Het is een 1:20 replica van een bestaande zeesleper uit 1957, de Côte d'Emeraude, gebouwd door rederij SICCNA in Saint Malo, en nu nog altijd gelegen in de haven van Saint-Malo in Frankrijk.
1:1 afmetingen zijn 27m lang, 7.1m breed.
De 1:20 maquette is 134cm lang bij 36cm breed en weegt vaar-klaar een kleine 30kg bij de correcte diepgang.
De plannen en onderdelen van de maquette zijn van de toenmalige Franse maquettebouwer "France-Maquette" (bestaat al lang niet meer) en dateren van 1968.
Edit: foutje in jaartal verbeterd.

De overgekochte kit bestond uit:
- De plannen (moet ik nog achter zoeken op zolder).
- De complete romp in ABS (was optioneel, houtbouw was mogelijk met de plannen).
- Een aantal 'essentiële' onderdelen: 4-bladige messing schroef van 110mm + schroefas, het roer (massief messing, ongeveer 500gr zwaar), twee gegoten aluminium reddingsboten, een 3:1 + 5:1 vertragingskast, een dikke elektromotor, en een hoop 'klein grut' (patrijspoorten e.d.).

De toenmalige staat van de boot:
- Romp, rompspanten waren gemonteerd en verstevigd met epoxy, ongeschilderd.
- Schroef, schroefas en roer waren gemonteerd.
- Dek en borstwering waren gemonteerd, maar slecht/verkeerd gezaagd/afgewerkt.
- Bovenbouw (stuurhut/kajuiten) was aanwezig maar onbruikbaar (slechte kwaliteit hout, alles schuin/scheef/schots geplakt en slecht/verkeerd uitgezaagd.

Ben toen direct begonnen met het dek/de borstwering af te breken/herbeginnen, evenals de stuurhut/kajuiten die ik van nul herbouwd heb.
Enkel de schoorsteen heb ik van de originele bovenbouw behouden.

De romp onder de waterlijn en het dek werden gespoten (met spuitbussen) in de typische roestbruinkleur en satijnglans gevernist.
Boven de waterlijn werdt de romp/borstwering in satijnglans zwart geschilderd. Ook de waterlijn heb ik toen in witte verf aangebracht.

In totaal heb ik zo'n 2 jaar verder geknutseld aan de boot tot 'andere prioriteiten' (lees: eerste motorfiets, meisjes ;), studies, elektronica,...) de bovenhand kregen.

De maquette is nu 30 jaar oud en heeft sindsdien 5 verhuizingen meegemaakt (met hier en daar de nodige schade...) en staat nu al 18 jaar op zolder.
Onlangs, bij het lezen op modelbouwforum.nl begonnen echter de 'modelbouwkriebels' weer op te komen...

Genoeg 'gezeverd', nu de foto's (800x600) van de actuele staat van de maquette (niet op het stof letten):
De steun onder de zijdelingse vin (wat is de juiste benaming?) op de romp is een videoK7. (Tijdens één van de verhuizingen is hier een klein stukje afgebroken)
img_0001.jpg

img_0002.jpg

Achterzicht op de stuurhut:
Eén van de onderdelen die ik mis zijn de hefkranen voor de reddingssloepen.
Het sleepmechanisme is opgebouwd in hout en wil ik ooit vervangen door een messing uitvoering.
img_0003.jpg

Achterbrug:
img_0004.jpg

Achtersteven:
Zichtbaar deukje in de houten omlijsting rond de romp. Deze omlijsting bestaat uit een ca. 1x1.5cm balkje dat cm voor cm rond de romp is gelijmd (het plooien/vastlijmen/vastschroeven heeft weken geduurd).
img_0005.jpg

Schroef/roer: schroef is diameter 110mm, roer is +/-120x50mm, beiden in massief messing.
img_0006.jpg

Eén van pogingen om de houten 'hoe noem je deze dingen?' in messing uit te voeren.
Uitgevoerd in 1mm dik messing, alle onderdelen aan elkaar gesoldeerd, klinknagels zijn kleine 1mm nageltjes die door 1mm gaatjes vastgesoldeerd zijn. Heeft mij dagen werk gekost. Na een 28 jaar ziet de witte gespoten verf er niet al te fris meer uit maar dat heeft ook zijn charmes.
img_0007.jpg

img_0008.jpg

Zicht op de technische ruimte met de schroefas onder de achterbrug:
img_0009.jpg

Motor/batterijenruimte onder de stuurhut/kajuit, met zo'n 25jaar stof:
img_0010.jpg

De actuele in mijn bezit zijnde aandrijfmotor/motorsteun (heb even moeten zoeken, lag al 18 jaar in de kelder):
img_0011.jpg

Seriemotor met koolborstels, max. 36V, max. 1PK (736Watt), zijnde zo'n 20A bij 36V.
Volgens de verkoper kwam deze motor (niet de steun) uit het landingsgestel van een Duits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog.
Ik kan dit niet natrekken maar één ding is zeker: toen ik de motor in ontvangst nam was hij nog in originele kaki-legerkleur (ik heb hem achteraf zwart herspoten).
De geweven aansluitdraden geven ook een aanduiding dat deze motor niet echt recent is. Draait perfect met heel veel kracht op 12V.

img_0012.jpg

De originele vertragingskast van France-Maquette:
img_0013.jpg

Deze heeft een uitgaande as voor 1:3 en 1:5 vertraging.
img_0014.jpg

Motor/steun en vertragingskast hebben wel een poetsbeurt nodig.
Ook ga ik alle roestige ijzeren schroeven vervangen door RVS inbusschroeven.

Conclusie:
Nog zeer veel werk voor de boeg.
Ik begin nu stilaan uit te kijken naar een mooie zender/ontvanger/servoset (ik dacht aan een Futaba FX18 setje o.d.).
Eénmaal de RC aangekocht zal ik mij wel 'verplicht' voelen om verder te werken aan mijn boot...
Er ontbreken ook een aantal essentiêle onderdelen: ankerlier, de ankers (die redelijk groot zijn), besturing op het dak, masten, lichten, leuningen, trappen, waterkanon...
Gelukkig heb ik een aantal foto's van het origineel schip om me verder te helpen.
Ook heb ik honderden vragen over allerhande technische details (o.a. sound module!) maar die zal ik ter gepaste tijde stellen.

Er is eigenlijk op internet zeer weinig te vinden over de maquette en het origineel van de Côte d'Emeraude, ikzelf heb tot nu toe nog maar twee afgebouwde/vaarklare exemplaren gezien (zo'n 20-25 jaar geleden, en eigendom van gepensionneerde modelbouwers).

Voor de geïnteresseerden, een paar links naar foto's van de vroegere en actuele (slechte) staat van de Côte d'Emeraude in de achterhaven van Saint-Malo:
Galerie des bateaux de Saint-Malo

Een aantal foto's van een mooi afgewerkt schaalexemplaar:
Le "LUTECE" Chalutier de CONCARNEAU

Een mooi PDF'je met foto's/info van/over het origineel, en de maquette:
http://www.bamoline.ch/pdf/Emeraude_2007.pdf

Alle raad/kritiek is tenzeerste welkom en ik hoop dat ik hier binnenkort regelmatig een aantal updates van de vooruitgang zal kunnen posten.

Chris

Laatst bewerkt:
Ahoi Chris,

Ten eerste welkom op dit schitterende forum!!!
Ten tweede; dat is een alleraardigst scheepje!
Ik hou je draadje in de gaten voor bouwvorderingen.

Succes!
Greetings,
Luit

Dag Chris ,

er is een modelbouwer in onze club die zo'n Côte d'Emeraude gebouwd heeft , een indrukwekkende beestje inderdaad .

daar je niet ver van Brussel woont , stel ik voor dat je Marcel , onze president , of Gaston de secretaris , opbelt , zij kunnen U in contact leggen met deze modelbouwer , die ook regelmatig vaart op onze vaarvijver .

meer informatie op :

Brussels Model Boats

onze vaarwater , gelegen in de visserijstraat in Watermael-Bosvoorde , niet zo ver van bij U

pecheries.JPG

de groetjes

Laurent

Hoi Chris,

inderdaad welkom op het forum.

Kijk dat zijn weer de krenten in de pap, van dit soort modellen moger er meer komen wat mij betreft, ben zelf mometeel ook met zo een oudje bezig: De Anteo van mantua.

Wat ik zo zie ziet ze erg mooi uit en de oude verf heeft natuurlijk wel erg nostalgische uitstraling dus ik zou er weinig aan doen.
Heb je de motor geprobeerd? ziet er niet al te fris meer uit maar als hij nog goed loopt moet het kunnen.

In ieder geval weer een draadje om te volgen.

André

ik zat me me mond op naar de Zeesleper te kijken
ik heb dan ook een Supplier-Zeesleper maar dat is wel heel erg mooi

ik blijf dit zeker volgen

Keep up It Good Work

Hoi Chris,

Aan die lichtkoepeltjes met die patrijspoortjes zou ik niet te veel poetsen ,
ze komen zo natuur getrouw over !!!

succes met de renovatie, Brandaris

Bedankt!

Iedereen bedankt voor het warme onthaal, en sorry voor de late reply (door de week heb ik weinig of geen tijd om te antwoorden).

@Laurent:
Die vijver ('étang de la pecherie') ken ik, ben daar vroeger (20 jaar ofzo geleden) een paar keer een pint gaan pakken met vrienden.
Alhoewel ik in Dilbeek woon werk ik zeer dichtbij Watermael, nl. op de hoofdzetel van AXA Bank/Verzekeringen op de Vorstlaan 23-25 ('boulevard du souverain') als zelfstandige consultant (dit zijn de vroegere gebouwen van de 'Royale Belge').
Het is tevens op één van die nabijgelegen vijvers (langs de Bd. du souverain, tussen de rue Tenreuken en de avenue du grand forestier) dat ik 20-25 jaar geleden zondags regelmatig twee Côte d'Emeraude maquetten zag varen.

Goed idee om eens contact te leggen met Marcel of Gaston.

@Drebo:
Dit oudje is inderdaad weinig te zien, het is de 'massieve aanblik' mede door de grote 1:20 schaal van dit schaalmodel dat mij indertijd aantrok.

De actuele staat van het model vergt zeker enig poetswerk, maar ik zou inderdaad niet teveel aan de oude verf opknappen.

De motor werkt nog steeds perfect. Het enige nadeel is dat het een seriemotor is (zoals de startmotor van een auto) waardoor je de motor niet onbelast kan testen (de motor slaat dan letterlijk op hol).
In de praktijk is dat natuurlijk geen probleem wegens de belasting van de schroef.

@Bugsier3_karsten: Bedankt!

@Brandaris: Op enig poetswerk na ga ik waarschijnlijk niets aanpassen aan de staat van de lichtkoepels ('natural weathering' ;)).

Vermits ik al zo lang uit de modelbouwwereld ben: Zijn er Belgische leden die mij actuele adressen van goede modelbouwwinkels (met een breed assortiment qua bootaccessoires) rond het Brusselse kunnen aanraden?
De vroegere (voor mij) bekende winkels in het Brusselse zijn ondertussen allemaal verdwenen (o.a. Scientific in de 'rue des Chartreux', ene op de steenweg op Charleroi, ene in de 'rue de Ribaucourt').

Ook heb ik elementaire raad nodig i.v.m. o.a. een geschikte RC-combinatie (merken/modellen, frekwentie, liefst minstens 8/12 kanalen), betrouwbare/goede/zware motorregelaars en bruikbare motor/vertragingskast/schroefaskoppelingen.
Ik veronderstel dat er in de laatste 20-30 jaar op dit gebied toch veel veranderd is.

Chris

Dag Chris ,

iedereen in het Brussels gaat naar Albatros , in Mechelen .

winkel

Blijkbaar , goedkoper in Belgie gaat je niet vinden , da's wat de anderen mij vertelden ...

ikzelf ben er nooit geweest , ik ga naar Maastricht , bij Shamrock , daar ik in Luik woon ...

de groetjes ,

Laurent

Zodan dat is een leuke sleeper chris als motor zou ik de robbe 1000 of de Speed 900BB Torque er in bouwen die zijn sterk genoeg om zonder vertraging te vaaren en zeeer zuinig in het stroom verbruik en als regelaar de Robbe Rokraft120 Navy of zo iets ik blijf het draadje ook zeker volgen

wat een toeval! ik ben net terug van een weekje vakantie in saint-malo en ik denk dat ik dit schip daar zien liggen heb. Ik ga één van de dagen mijn vakantiefotos (500+) eens checken, want de kans zit er dik in dat ik er een foto van genomen heb.

De geschiedenis....

herhaalt zich inderdaad.

Met andere woorden, het lijkt sprekend op mijn Zwarte Zee geschiedenis met dit verschil dat ik de boot wel zelf nieuw heb gekocht des tijds.

Schande eigenlijk. Ik ben nu met een gekregen kotter van rond de 1:20 1:35 (geen ide eigenlijks) bezig om de hobby na 18 jaar weer op te pakken. Maar ik moet de Zwarte Zee natuurlijk ook afmaken.

vereniging

geen mens die het weet , er zijn sommige gastjes daar die proberen dit sleepboot te redden , maar ja , altijd hetzelfd probleem --> €€€

de groetjes ,

Laurent

Waarom richten ze dan geen vereniging van donateurs op die het geld bij elkaar scharrelen. Bij veel vliegtuigen uit de oorlog werd/wordt dit ook gedaan. Zie maar naar onze eigen Dutch Dakota Association

Ik vind het ook jammer dat het bij de Zwarte Zee nooit is gebeurd, die is ook respectloos gesloopt terwijl het een van de beroemste zeeslepers ooit is.

Zodan dat is een leuke sleeper chris als motor zou ik de robbe 1000 of de Speed 900BB Torque er in bouwen die zijn sterk genoeg om zonder vertraging te vaaren en zeeer zuinig in het stroom verbruik en als regelaar de Robbe Rokraft120 Navy of zo iets ik blijf het draadje ook zeker volgen
Bedankt!
De Robbe 1000 of Graupner Speed 900BB zijn naar m.i. te zwak voor directe aandrijving van een 110mm 4-bladsschroef.
Twee in parallel zou dan wel voldoen maar dan moet ik een tandriemoverbrenging van de dubbele motorassen naar de enkele schroefas ineenknutselen.

Als vaarregelaar had ikzelf de Robbe Navy Control 540R (40A, brushed) in gedachten.

Ik heb ondertussen mijn 36V-1PK seriemotor nog eens getest op een 0-30V/6A labvoeding: de motor 'trekt' al 6A op 12V in vrijloop en is nogal lawaaierig...
Ik zou dus minstens 24V bij zo'n 20A nodig hebben als ik deze motor gebruik.

Ik heb ook nog een paar zeer stille Zwitserse industriële Maxon 2160 24V motors met 8mm as liggen maar deze zijn maar 40W (diam. 60x85mm, nullast 3600RPM@0.2A, vollast 1.75A @ 3200RPM):
pict0002.jpg

Maxon maakt ook de RE65 serie (diam 65x130mm, 250W, 10A@24V@3640RPM) maar die zal nieuw wel een fortuin kosten...

Ook nog een stille motor van het merk VDO (diam. 47x115mm, 24V, max 2A):
pict0001.jpg

Ter vergelijking met de 36V/1PK seriemotor (alle motors hebben 2 kogellagers):
pict0003.jpg

Vermits ik in het standaard modelbouwgamma aan brushed motors geen geschikt model (lees: met genoeg vermogen) vind zal ik waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een andere geschikte motor zoals bvb. een kachelventilatormotor/radiatorventilatormotor van een auto of liefst truck (12 of liefst 24V).
Ik dacht dan aan 240W (+/- 1/3PK) als een minimumvermogen.

Eens ik beslist heb voor de aandrijfmotor(s) kan ik verder kijken voor de benodigde koppelingen/overbrengingen naar de schroefas.

Heeft er iemand ervaringen met de Robbe 8270 sound module, of met de sound modules van LE-Elektronic?

Bij het zoeken naar informatie over VDO motors viel ik op deze (afgelopen) Ebay advertentie:
eBay Österreich: Elektromotor VDO V-4850/369 bis 24 V (Artikel 370080725743 endet 01.09.08 21:07:51 MESZ)
Heb ik nu toch enige specs van mijn hogervermelde VDO motor.
Het rare is dat het aangegeven koppel slechts 10Ncm bedraagt terwijl het 'voelbare' koppel bij afremmen hoger lijkt dan de onderstaande 85Ncm van mijn Maxon F2160 motoren.

Nog beter: Voor de ongelovige Thomassen onder u die mij (niet openlijk) niet geloofden ;) toen ik beweerde dat mijn oude seriemotor (zie hoger) van een Duits Messerschmidt ME 109 vliegtuig afstamde:
eBay.be: Elektromotor aus ME 109, Motor für Kanone (object 180289264880 eindtijd 21-sep-08 20:30:00 CEST)
Volgens de Ebayverkoper afkomstig van het kanon, volgens mijn verkoper afkomstig van het landingsgestel...

Ondertussen enige tests gedaan met de Maxon F2160 motoren alsook de datasheets van Maxon gedownload.
Volgens de (minieme) specs van Robbe heeft de Power 1000 motor een koppel van 65Ncm bij 12V/2.5A en 2200RPM (ca.30W).
De F2160 heeft een koppel van 85.9Ncm bij 24V/1.74A en 3620RPM (40W).
Ik heb dus geen baat bij een enkele Power 1000 motor.

In de Maxon datasheets vind ik ook nog de F2260 in 3 verschillende 24V/80W-uitvoeringen:
2440RPM/258Ncm/3.52A
2220RPM/262Ncm/3.30A
1810RPM/280Ncm/2.96A
Voordeel is het lage toerental waardoor direct drive mogelijk is.
Eens navragen voor prijzen...:rolleyes:

Dan is er nog de Maxon RE65 24V/250W:
3880RPM/510Ncm/9.62A
Nadeel is weer het hogere toerental (vertragingskast vereist), èn de prijs!

Twijfels, twijfels...

He die chris hier in nederland vaart het grooten deel die een groote boot hebben met De Robbe 1000 of Graupner Speed 900BB motoren op 12 volt met schroeven van 100mm 4 bladschoeven vandaar het voorstell .
En 24 volt hoor je niet veel in nederland ze zullen er best zijn hoor maar ik denk dat het hier in nederland de 12 volt is die de boventoon voert of ik moet me sterk vergissen natuurlijk .

Laatst bewerkt:
Halotjes,

Even over die motoren, 24 volt is er ook. Ik heb zelf ook een schip gehad (De schelde) in middels heeft iemand anders op het forum deze nu
daar zat ook een 24 volt motor in (Je kan voor een leuk prijsje een electriche step kopen en die uit elkaar slopen
daar zitten vaak sterke motoren in op 24 volt

misschien heb je hier wat aan?

M.v.g

Mark

Wat mark zegt klopt , ik heb in mijn sleper een step-motor liggen met snaaraandrijving .
Ik wil geen andere motor meer hebben .
Het verbruik is niet al te hoog en er kan een schroef op van 100 mm .

mvg Hans

Back