Côte d'Emeraude Saint-Malo - Zeesleper 1:20 France Maquette
Eventjes mezelf voorstellen, 1e berichtje hier op het forum:
Mijn naam is Chris Deceuninck, ik ben 52 jaar 'jong', zaakvoerder van een kleine BVBA (in NL: BV) sinds 2001 in de IT sector, en woonachtig te Dilbeek, bij Brussel.
Gescheiden sinds 1988, twee zonen, 23 en 25 jaar oud.
Electronicus van opleiding maar, op mijn 3 eerste carrièrejaren als huishoudtechnicus na, altijd in de informaticawereld gewerkt.
Interesses: Elektronica, computers, aquariophilie en Harleys (ik rijd rond met een 1450cc Softail Heritage Classic van 2001).
Van waar komt mijn interesse voor modelbouw?
Sinds mijn twaalfde vloog ik al, samen met buurvriendjes, met zelfgebouwde en zelfontworpen rondvluchtvliegtuigjes in balsa met 0.8cc Babe Bee Cox motortjes.
Nadien overgestapt op een dikkere 2.5cc Cox motor om uiteindelijk met een 8cc RC-vliegtuigje te eindigen.
Letterlijk eindigen want het vliegtuig is uiteindelijk total loss gecrasht, en gezien mijn toen toch beperkt budget zag ik RC-vliegtuigjes niet meer zitten.
Op 14-jarige leeftijd (1970) heb ik toen de gelegenheid gekregen om tweedehands van de vriend van een oom een pas begonnen maquette van een zeesleper te kopen (de vriend was toen druk bezig met RC-helicopters en niet meer geïnteresseerd in boten).
Ik werkte toendertijd al een paar jaar als manusje-van-alles op zaterdagnamiddag en zondagvoormiddag bij een bakker om wat zakcentjes te verdienen.
Ik heb uiteindelijk 6000BEF (150 Euro) betaald voor de maquette (ik dacht dat mijn ouders indertijd ook wat bijgelegd hadden).
De boot:
Het is een 1:20 replica van een bestaande zeesleper uit 1957, de Côte d'Emeraude, gebouwd door rederij SICCNA in Saint Malo, en nu nog altijd gelegen in de haven van Saint-Malo in Frankrijk.
1:1 afmetingen zijn 27m lang, 7.1m breed.
De 1:20 maquette is 134cm lang bij 36cm breed en weegt vaar-klaar een kleine 30kg bij de correcte diepgang.
De plannen en onderdelen van de maquette zijn van de toenmalige Franse maquettebouwer "France-Maquette" (bestaat al lang niet meer) en dateren van 1968.
Edit: foutje in jaartal verbeterd.
De overgekochte kit bestond uit:
- De plannen (moet ik nog achter zoeken op zolder).
- De complete romp in ABS (was optioneel, houtbouw was mogelijk met de plannen).
- Een aantal 'essentiële' onderdelen: 4-bladige messing schroef van 110mm + schroefas, het roer (massief messing, ongeveer 500gr zwaar), twee gegoten aluminium reddingsboten, een 3:1 + 5:1 vertragingskast, een dikke elektromotor, en een hoop 'klein grut' (patrijspoorten e.d.).
De toenmalige staat van de boot:
- Romp, rompspanten waren gemonteerd en verstevigd met epoxy, ongeschilderd.
- Schroef, schroefas en roer waren gemonteerd.
- Dek en borstwering waren gemonteerd, maar slecht/verkeerd gezaagd/afgewerkt.
- Bovenbouw (stuurhut/kajuiten) was aanwezig maar onbruikbaar (slechte kwaliteit hout, alles schuin/scheef/schots geplakt en slecht/verkeerd uitgezaagd.
Ben toen direct begonnen met het dek/de borstwering af te breken/herbeginnen, evenals de stuurhut/kajuiten die ik van nul herbouwd heb.
Enkel de schoorsteen heb ik van de originele bovenbouw behouden.
De romp onder de waterlijn en het dek werden gespoten (met spuitbussen) in de typische roestbruinkleur en satijnglans gevernist.
Boven de waterlijn werdt de romp/borstwering in satijnglans zwart geschilderd. Ook de waterlijn heb ik toen in witte verf aangebracht.
In totaal heb ik zo'n 2 jaar verder geknutseld aan de boot tot 'andere prioriteiten' (lees: eerste motorfiets, meisjes
, studies, elektronica,...) de bovenhand kregen.
De maquette is nu 30 jaar oud en heeft sindsdien 5 verhuizingen meegemaakt (met hier en daar de nodige schade...) en staat nu al 18 jaar op zolder.
Onlangs, bij het lezen op modelbouwforum.nl begonnen echter de 'modelbouwkriebels' weer op te komen...
Genoeg 'gezeverd', nu de foto's (800x600) van de actuele staat van de maquette (niet op het stof letten):
De steun onder de zijdelingse vin (wat is de juiste benaming?) op de romp is een videoK7. (Tijdens één van de verhuizingen is hier een klein stukje afgebroken)
Achterzicht op de stuurhut:
Eén van de onderdelen die ik mis zijn de hefkranen voor de reddingssloepen.
Het sleepmechanisme is opgebouwd in hout en wil ik ooit vervangen door een messing uitvoering.
Achterbrug:
Achtersteven:
Zichtbaar deukje in de houten omlijsting rond de romp. Deze omlijsting bestaat uit een ca. 1x1.5cm balkje dat cm voor cm rond de romp is gelijmd (het plooien/vastlijmen/vastschroeven heeft weken geduurd).
Schroef/roer: schroef is diameter 110mm, roer is +/-120x50mm, beiden in massief messing.
Eén van pogingen om de houten 'hoe noem je deze dingen?' in messing uit te voeren.
Uitgevoerd in 1mm dik messing, alle onderdelen aan elkaar gesoldeerd, klinknagels zijn kleine 1mm nageltjes die door 1mm gaatjes vastgesoldeerd zijn. Heeft mij dagen werk gekost. Na een 28 jaar ziet de witte gespoten verf er niet al te fris meer uit maar dat heeft ook zijn charmes.
Zicht op de technische ruimte met de schroefas onder de achterbrug:
Motor/batterijenruimte onder de stuurhut/kajuit, met zo'n 25jaar stof:
De actuele in mijn bezit zijnde aandrijfmotor/motorsteun (heb even moeten zoeken, lag al 18 jaar in de kelder):
Seriemotor met koolborstels, max. 36V, max. 1PK (736Watt), zijnde zo'n 20A bij 36V.
Volgens de verkoper kwam deze motor (niet de steun) uit het landingsgestel van een Duits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog.
Ik kan dit niet natrekken maar één ding is zeker: toen ik de motor in ontvangst nam was hij nog in originele kaki-legerkleur (ik heb hem achteraf zwart herspoten).
De geweven aansluitdraden geven ook een aanduiding dat deze motor niet echt recent is. Draait perfect met heel veel kracht op 12V.
De originele vertragingskast van France-Maquette:
Deze heeft een uitgaande as voor 1:3 en 1:5 vertraging.
Motor/steun en vertragingskast hebben wel een poetsbeurt nodig.
Ook ga ik alle roestige ijzeren schroeven vervangen door RVS inbusschroeven.
Conclusie:
Nog zeer veel werk voor de boeg.
Ik begin nu stilaan uit te kijken naar een mooie zender/ontvanger/servoset (ik dacht aan een Futaba FX18 setje o.d.).
Eénmaal de RC aangekocht zal ik mij wel 'verplicht' voelen om verder te werken aan mijn boot...
Er ontbreken ook een aantal essentiêle onderdelen: ankerlier, de ankers (die redelijk groot zijn), besturing op het dak, masten, lichten, leuningen, trappen, waterkanon...
Gelukkig heb ik een aantal foto's van het origineel schip om me verder te helpen.
Ook heb ik honderden vragen over allerhande technische details (o.a. sound module!) maar die zal ik ter gepaste tijde stellen.
Er is eigenlijk op internet zeer weinig te vinden over de maquette en het origineel van de Côte d'Emeraude, ikzelf heb tot nu toe nog maar twee afgebouwde/vaarklare exemplaren gezien (zo'n 20-25 jaar geleden, en eigendom van gepensionneerde modelbouwers).
Voor de geïnteresseerden, een paar links naar foto's van de vroegere en actuele (slechte) staat van de Côte d'Emeraude in de achterhaven van Saint-Malo:
Galerie des bateaux de Saint-Malo
Een aantal foto's van een mooi afgewerkt schaalexemplaar:
Le "LUTECE" Chalutier de CONCARNEAU
Een mooi PDF'je met foto's/info van/over het origineel, en de maquette:
http://www.bamoline.ch/pdf/Emeraude_2007.pdf
Alle raad/kritiek is tenzeerste welkom en ik hoop dat ik hier binnenkort regelmatig een aantal updates van de vooruitgang zal kunnen posten.
Chris
Eventjes mezelf voorstellen, 1e berichtje hier op het forum:
Mijn naam is Chris Deceuninck, ik ben 52 jaar 'jong', zaakvoerder van een kleine BVBA (in NL: BV) sinds 2001 in de IT sector, en woonachtig te Dilbeek, bij Brussel.
Gescheiden sinds 1988, twee zonen, 23 en 25 jaar oud.
Electronicus van opleiding maar, op mijn 3 eerste carrièrejaren als huishoudtechnicus na, altijd in de informaticawereld gewerkt.
Interesses: Elektronica, computers, aquariophilie en Harleys (ik rijd rond met een 1450cc Softail Heritage Classic van 2001).
Van waar komt mijn interesse voor modelbouw?
Sinds mijn twaalfde vloog ik al, samen met buurvriendjes, met zelfgebouwde en zelfontworpen rondvluchtvliegtuigjes in balsa met 0.8cc Babe Bee Cox motortjes.
Nadien overgestapt op een dikkere 2.5cc Cox motor om uiteindelijk met een 8cc RC-vliegtuigje te eindigen.
Letterlijk eindigen want het vliegtuig is uiteindelijk total loss gecrasht, en gezien mijn toen toch beperkt budget zag ik RC-vliegtuigjes niet meer zitten.
Op 14-jarige leeftijd (1970) heb ik toen de gelegenheid gekregen om tweedehands van de vriend van een oom een pas begonnen maquette van een zeesleper te kopen (de vriend was toen druk bezig met RC-helicopters en niet meer geïnteresseerd in boten).
Ik werkte toendertijd al een paar jaar als manusje-van-alles op zaterdagnamiddag en zondagvoormiddag bij een bakker om wat zakcentjes te verdienen.
Ik heb uiteindelijk 6000BEF (150 Euro) betaald voor de maquette (ik dacht dat mijn ouders indertijd ook wat bijgelegd hadden).
De boot:
Het is een 1:20 replica van een bestaande zeesleper uit 1957, de Côte d'Emeraude, gebouwd door rederij SICCNA in Saint Malo, en nu nog altijd gelegen in de haven van Saint-Malo in Frankrijk.
1:1 afmetingen zijn 27m lang, 7.1m breed.
De 1:20 maquette is 134cm lang bij 36cm breed en weegt vaar-klaar een kleine 30kg bij de correcte diepgang.
De plannen en onderdelen van de maquette zijn van de toenmalige Franse maquettebouwer "France-Maquette" (bestaat al lang niet meer) en dateren van 1968.
Edit: foutje in jaartal verbeterd.
De overgekochte kit bestond uit:
- De plannen (moet ik nog achter zoeken op zolder).
- De complete romp in ABS (was optioneel, houtbouw was mogelijk met de plannen).
- Een aantal 'essentiële' onderdelen: 4-bladige messing schroef van 110mm + schroefas, het roer (massief messing, ongeveer 500gr zwaar), twee gegoten aluminium reddingsboten, een 3:1 + 5:1 vertragingskast, een dikke elektromotor, en een hoop 'klein grut' (patrijspoorten e.d.).
De toenmalige staat van de boot:
- Romp, rompspanten waren gemonteerd en verstevigd met epoxy, ongeschilderd.
- Schroef, schroefas en roer waren gemonteerd.
- Dek en borstwering waren gemonteerd, maar slecht/verkeerd gezaagd/afgewerkt.
- Bovenbouw (stuurhut/kajuiten) was aanwezig maar onbruikbaar (slechte kwaliteit hout, alles schuin/scheef/schots geplakt en slecht/verkeerd uitgezaagd.
Ben toen direct begonnen met het dek/de borstwering af te breken/herbeginnen, evenals de stuurhut/kajuiten die ik van nul herbouwd heb.
Enkel de schoorsteen heb ik van de originele bovenbouw behouden.
De romp onder de waterlijn en het dek werden gespoten (met spuitbussen) in de typische roestbruinkleur en satijnglans gevernist.
Boven de waterlijn werdt de romp/borstwering in satijnglans zwart geschilderd. Ook de waterlijn heb ik toen in witte verf aangebracht.
In totaal heb ik zo'n 2 jaar verder geknutseld aan de boot tot 'andere prioriteiten' (lees: eerste motorfiets, meisjes

De maquette is nu 30 jaar oud en heeft sindsdien 5 verhuizingen meegemaakt (met hier en daar de nodige schade...) en staat nu al 18 jaar op zolder.
Onlangs, bij het lezen op modelbouwforum.nl begonnen echter de 'modelbouwkriebels' weer op te komen...
Genoeg 'gezeverd', nu de foto's (800x600) van de actuele staat van de maquette (niet op het stof letten):
De steun onder de zijdelingse vin (wat is de juiste benaming?) op de romp is een videoK7. (Tijdens één van de verhuizingen is hier een klein stukje afgebroken)


Achterzicht op de stuurhut:
Eén van de onderdelen die ik mis zijn de hefkranen voor de reddingssloepen.
Het sleepmechanisme is opgebouwd in hout en wil ik ooit vervangen door een messing uitvoering.

Achterbrug:

Achtersteven:
Zichtbaar deukje in de houten omlijsting rond de romp. Deze omlijsting bestaat uit een ca. 1x1.5cm balkje dat cm voor cm rond de romp is gelijmd (het plooien/vastlijmen/vastschroeven heeft weken geduurd).

Schroef/roer: schroef is diameter 110mm, roer is +/-120x50mm, beiden in massief messing.

Eén van pogingen om de houten 'hoe noem je deze dingen?' in messing uit te voeren.
Uitgevoerd in 1mm dik messing, alle onderdelen aan elkaar gesoldeerd, klinknagels zijn kleine 1mm nageltjes die door 1mm gaatjes vastgesoldeerd zijn. Heeft mij dagen werk gekost. Na een 28 jaar ziet de witte gespoten verf er niet al te fris meer uit maar dat heeft ook zijn charmes.


Zicht op de technische ruimte met de schroefas onder de achterbrug:

Motor/batterijenruimte onder de stuurhut/kajuit, met zo'n 25jaar stof:

De actuele in mijn bezit zijnde aandrijfmotor/motorsteun (heb even moeten zoeken, lag al 18 jaar in de kelder):

Seriemotor met koolborstels, max. 36V, max. 1PK (736Watt), zijnde zo'n 20A bij 36V.
Volgens de verkoper kwam deze motor (niet de steun) uit het landingsgestel van een Duits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog.
Ik kan dit niet natrekken maar één ding is zeker: toen ik de motor in ontvangst nam was hij nog in originele kaki-legerkleur (ik heb hem achteraf zwart herspoten).
De geweven aansluitdraden geven ook een aanduiding dat deze motor niet echt recent is. Draait perfect met heel veel kracht op 12V.

De originele vertragingskast van France-Maquette:

Deze heeft een uitgaande as voor 1:3 en 1:5 vertraging.

Motor/steun en vertragingskast hebben wel een poetsbeurt nodig.
Ook ga ik alle roestige ijzeren schroeven vervangen door RVS inbusschroeven.
Conclusie:
Nog zeer veel werk voor de boeg.
Ik begin nu stilaan uit te kijken naar een mooie zender/ontvanger/servoset (ik dacht aan een Futaba FX18 setje o.d.).
Eénmaal de RC aangekocht zal ik mij wel 'verplicht' voelen om verder te werken aan mijn boot...
Er ontbreken ook een aantal essentiêle onderdelen: ankerlier, de ankers (die redelijk groot zijn), besturing op het dak, masten, lichten, leuningen, trappen, waterkanon...
Gelukkig heb ik een aantal foto's van het origineel schip om me verder te helpen.
Ook heb ik honderden vragen over allerhande technische details (o.a. sound module!) maar die zal ik ter gepaste tijde stellen.
Er is eigenlijk op internet zeer weinig te vinden over de maquette en het origineel van de Côte d'Emeraude, ikzelf heb tot nu toe nog maar twee afgebouwde/vaarklare exemplaren gezien (zo'n 20-25 jaar geleden, en eigendom van gepensionneerde modelbouwers).
Voor de geïnteresseerden, een paar links naar foto's van de vroegere en actuele (slechte) staat van de Côte d'Emeraude in de achterhaven van Saint-Malo:
Galerie des bateaux de Saint-Malo
Een aantal foto's van een mooi afgewerkt schaalexemplaar:
Le "LUTECE" Chalutier de CONCARNEAU
Een mooi PDF'je met foto's/info van/over het origineel, en de maquette:
http://www.bamoline.ch/pdf/Emeraude_2007.pdf
Alle raad/kritiek is tenzeerste welkom en ik hoop dat ik hier binnenkort regelmatig een aantal updates van de vooruitgang zal kunnen posten.
Chris
Laatst bewerkt: