C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

Vinze zei:
zullen we dan maar niet weer over de sterren beginnen.?

gr15.gif

Ach hebben jullie ten minste nog ergen over te ouwe je weet wellen ;-)
Vliegen komt er toch weer niet van :cry:

Maar gister was wel weer 1 van die top dagen qua vliegtijd :D dus ons hoor je niet klagen :nooo:

Nop, aan dat gejakker met Calmato`s is niet zo heel veel interessants te filmen :nooo:

Berto zei:
Nop, aan dat gejakker met Calmato`s is niet zo heel veel interessants te filmen :nooo:

Nou, ze gaan nog wel eens stuk, stiekem vind ik dat toch wel vermakelijk om te zien :D

Grt.

Mhh, ik zat een beetje met het probleem dat ik een hoop moest gaan wegbreken, verbouwen etc om de servo`s in de gondels kwijt te kunnen.
Maar met een blik in ons servolaadje werd ik helemaal happy, 4 mooie microservo`s die waarschijnlijk vlak achter de motor geplaatst kunnen worden.
Binnenkort toch maar eens even kijken of ik er wat mee kan.

Vliegt ie toch misschien sneller dan verwacht ;-)

Hoi Berto, misschien ten overvloede maar pas op dat je je niet té druk maakt over synchroon lopen van die 4 torren, je merkt er tijdens vliegen weinig van als ze niet allemaal even hard lopen....niet al te veel energie in stoppen. Als ze maar gezond blijven lopen...., hoewel dat bij een viermotorige bak ook minder kritisch komt natuurlijk. (Tip: Stel de motoren één voor één af, daarna pas allemaal starten en niet te veel kijken naar toeren verschil, grootste fout is dat mensen dáárna weer aan de naalden gaan zitten zodat'ie tijdens de vlucht alsnog afslaat....)

....ennuhhh, van mij mogen die sterren ook wel weg...... :lol:

Cheers,
Gerald

ennuhhh, van mij mogen die sterren ook wel weg
Hoor je 't ook eens van een ander . . . :wink:

Aan de andere kant: 'Ook al draagt een aap een gouden ring, 't is en blijft een lelijk ding.' :yes:

8O

'Wie de schoen past, trekke hem aan.'

:wink:

:rolling:

jan.

Hee Gerald,

Leuk dat je mee leest en voor de info, er kijken er altijd meer naar de draadjes dan dat je denkt :-)

Dat van niet helemaal synchroon lopen van de motoren zijn we bekend mee, wel mooi als ze op volgas gelijk lopen, dan gaan ze zo lekker zingen :yes:
Maar verder niet zo`n heel groot probleem, met onze eerste twin dacht ik dat dat een must was was dus ook veel tijd kwijt aan het afstellen, op den duur wordt je hier makkelijker in en merk je dat het helemaal niet zo precies hoeft.

Ook het afstellen leer je op den duur wel goed te doen, met de eerste kist ga je ze op hun top afstellen en dan nokt er 50% net 1 motor mee.
Nu leer je om ze net onder hun top af te stellen en op de minst lopende motor, veel makkelijker dan de mindere motor naar de betere motor zien te krijgen (wat vaak niet te doen is).

En wat die sterren betreft, wie weet ooit eens.............................

@ Jan,

Jouw mening weten we ;-)
Laatste tijd weinig te melden he?
(valt me mee dat je niet over je V-kabel begint :lol: )

jan brilman zei:
Aan de andere kant: 'Ook al draagt een aap een gouden ring, 't is en blijft een lelijk ding.' :yes:

het enige wat ik van deze uitspraak kan maken is dat de hercules zelfs zonder sterren lelijk is, en volgens mij is dit niet wat je bedoelde :lol:

He Berto

Kan voor de maiden nog wel even een paar sterren voor je snijden in mooie Herkules kleuren.

Sterren horen in de hemel.

Mvg Johan

Ja eindelijk weer wat gedaan aan de Herky, allemaal Onno`s schuld want die is bezig aan zijn Big Lift op mijn bouwtafel ;-)

Naja, alle 4 motoren worden nu elk van een microservo voorzien, ruimte genoeg dacht ik ;-)
herc21.jpg

En dit zou dan 4x moeten, de servo wordt gemonteerd op de motorbok:
herc22.jpg

Over een maandje de maiden???

Ach die vuile motoren nemen we voor lief, de kist is al sins 07-07-06 in ons bezit en heeft nog geen meter gevlogen.
Vorig jaar wel mee naar het veld geweest en de motoren lopen goed maar kreeg ik niet synchroon, dat gaan we zo verhelpen ;-)

Eerst eens vliegen en dan zien we wel weer verder.

Zo de linkervleugel is klaar, moet alleen nog even de servodraad wegwerken van de binnengondel naar de romp.
herc23.jpg

Verder zat ik eraan te denken om de 2 binnen en de 2 buitenmotoren aan elkaar te koppelen ipv alle 4 aan elkaar maar daar heb ik toch even vanaf gezien, eerst maar eens een keer vliegen.

Ook ga ik de carburateurs wel schonnmaken, wie weet dat ze door wat vergumde olie wat minder lopen en daar kan je niet tegenop afstellen.

Maar dan zou in Maart/April toch eens een maiden moeten volgen:rolleyes:

Zo rustig aan ook begonnen met de rechtervleugel :D

Ook heb ik alle 4 de carburateurs verwijderd en die gaan morgen mee voor een ultrasoon schoonmaakbeurtje :-)
Dan direct bij het monteren even alle gasschuiven en armen perfect gelijk zetten zodat er geen mechanische afstelling nodig is.

De motoren zijn vies maar van binnen schoon en voorzover roestvrij.
Ze draaien alle 4 perfect rond en hebben allemaal top compressie dus voor nu heb ik besloten om de motoren maar niet te demonteren en een badje te geven.

Ergens in de loop van de week zou de Herky volledig maiden klaar moeten zijn en gaan we in de week daarna de motoren eens proefdraaien en afstellen op het werk.

Daarna toch eens een keer kijken of die echt wil vliegen :lol:

Zo om mezelf (en jullie) even lekker te maken hier een paar filmpjes van een Hercules:
[URL="
Hercules[/URL]

[URL="
2 motoren uit op 1 zijde resulteert in een crash[/URL]

PiTl_nhkYnc[/media] aan het stunten

[URL="
Hercules 1 met 3,6 mtr spanwijdte[/URL]
[URL="
Hercules 2 met 3,6 mtr spanwijdte[/URL]

[URL="
een errug grote C-130[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: