Zo even tijd om wat te typen.
Allereerst allemaal bedankt voor de felicitaties.
Ten tweede Ard en Leon bedankt voor de foto`s en films.
Ten derde....... nou dat is wel genoeg zo ;-)
Woensdag was het dus zover, het weer was heerlijk, temperatuur top maar de wind erg hard en vlagerig.
Maar okee, het moest en zou gewoon gebeuren, de kist staat er al te lang klaar voor dus vliegen maar.
Met Leon had ik al afgesproken om mij bij te staan, je weet maar nooit.
Om 16:00 op Deelen om alles op te boiuwen, Leon kwam ook al snel.
Peut erin en de kist maar eens opstarten, stukje rijden en alles zag er goed uit.
Behalve de wind, nog steeds er hard en vlagerig.
Toen kist weer getankt en alle uitslagen eens nagemeten en hier en daar nog wat aangepast.
Uiteindelijk leek de wind wat te gaan liggen, dus het moest er maar van komen.
Kist weer opgestart, neus in de wind en gaan.
De L-39 was lekker snel los, had wat up trim nodig en een enkele klik rechts.
Ondanks de wind vloog de kist heerlijk en ben amper boven half gas geweest, was puur een paar rondjes toeren met het gear down en voelen wat de kist doet met flaps.
Zelfs al snel een rol gedaan.
Na 4 minuten waar ik de timer op had gezet de kist geland.
Landing was prima, wel zo`n neuswiel stuiter maar verder ok, kist bleef wel heel lang doorrollen.
Tevens heb ik de uitslagen van het hoogteroer iets vergroot en de expo van de rol- en hoogte kleiner gezet (van 25% naar 15%).
In die 4 minuten had ik net 1 liter peut verstookt dus met 3 liter aan boord kan er lekker lang gevlogen worden (nog wel).
Wat mij direct op viel aan de kist zijn de heerlijke vliegeigenschappen.
Ik miste de F-15 de laatste tijd wel echter na het eerste rondje wist ik al genoeg.
Met dat weer had ik niet lekker gevlogen met de F-15 vanwege de wind, als ik überhaupt al er mee zou gaan vliegen in die wind.
De L-39 had echter amper last ervan en vloog geweldig.
Nou kist weer getankt, timer na 5 minuten gezet en kist klaar gemaakt voor nog een vlucht.
Nou ie filmpje denk niet dat dat meer uitleg nodig heeft.
Tijdens deze vlucht wat vaker het gas erop gezet, even gerold en stukje op z`n rug gevlogen.
Man wat doet ie dat lekker.
Keer langs gekomen met de speed brakes uit, nog eens flaps testen, alle lampjes aan.
Alles prima.
Alleen het gear niet, schakelde wel het gear up na take off maar het neuswiel liep tegen de deur aan.
Denk dat de neuswiel deur iets te snel dicht gaat, echter weer gear down selecteren en daar kwamen ze alle drie weer zonder problemen uit.
Schitterend spul dat elektrische gear
Eerste landingspoging was wat hard en rommelig,ook door de wind dus door.
2de was een stuk beter maar iets te snel nog.
Ook is de neuswiel veer te springerig, dat gaan we dus even volstoppen met zuurvrije vaseline om wat meer demping te krijgen.
Maar de hoge snelheid en de kist nog niet helemaal kennen is hier ook een oorzaak van, + net de overgang van de baan lijkt hem net even op te wippen.
2de vlucht wat meer peut verstook maar half vol was de tank nog wel
Merk nu ook goed dat er maar een enkele pijp in de kist zit, naast het feit dat deze L-39 veel makkelijker vliegt maakt dat zelf op idle de L-39 nog lekker blijft doorvliegen tov de F-15.
Een derde vlucht wilde niet meer lukken, wilde namelijk dan de rook eens aanzetten, na dat ingesteld en aangepast te hebben en nog eens te willen testen startte de motor niet meer.
Dacht eerst aan een kapotte startmotor maar die doet het prima, dus even op onderzoek gaan.
Dan ook even de neuswieldeur instellen dan gaan we er weer voor.
Volgende vluchten hopenlijk wel met gear in dan zal de 'LottiCat' er nog beter uitzien.
Ik heb er nu al weer zin in