C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
    Vooruit dan maar, ik kan het niet meer voor me houden en voorpret is veel leuker als je het deelt! :D

    Na veel wikken, wegen en vooral sparen en nu mn Vision vliegklaar is heb ik een schitterende L39 aangeschaft!

    Waarom een L39? Ik ben al long-time bewonderaar van het Breitling Jet Team en vindt het gewoon een leuk kistje om te zien, en wat het BJT er mee doet!

    Ook heeft de L39 gesleepte poten, ideaal om vanaf gras te vliegen en is het in het echt ook een jet trainer/ light attack aircraft dus ideaal als opvolger van de Vision!

    Qua merk ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de C&C L39 small en light.
    Deze kist is bedoeld voor een 6-7kg turbine (of 110/120mm EDF) maar wordt al veelvuldig gevlogen met 8kg stuw turbine's en zelfs sommige met een P-100. Maar das wat overkill.....

    In principe is het de bedoeling dat de motor uit de Vision dus tzt overgaat in de L39.

    Ik vindt kisten van rond de 7 - 8 Kg ook ideaal qua afmeting, past makkelijk in de auto en heeft toch nog een redelijke "presence"
    De span is 1470mm en de kist is 1900mm lang met een leeggewicht van 3200 gram.

    Dan de kleur, gezien ik het BJT zon gaaf team vindt moest het natuurlijk dat kleurenschema worden.
    Fei Bao maakt deze kist maar op RC universe en andere websites kreeg ik toch mee dat de FB L39 erg zwaar zou zijn.

    Tja, en dan blijkt dat C&C models hun kisten laat soppen bij Fei Bao, sterker nog, beide merken komen uit dezelfde mal!
    1 + 1 = 2, mailtje naar C&C eruit en ja hoor, ze zijn bereid om hem in de Breitling Jet Team kleuren te spuiten!

    Ik heb er ook een schaal cockpit en schaal onderstel bij besteld, maar geen jetpijp, deze bestel ik tzt bij Grumania.
    De optionele pijp is niet geschikt voor een P80 en Grumania maakt hele mooie vervangers ervoor!

    Elke kist heeft zijn eigen nummer bij het BJT, wat groot op de staart en rechtervleugel is gespoten.
    Het team beschikte over 9 toestellen waarvan de nummers 1 - 7 de primaire display toestellen zijn. Nummers 0 en 8 zijn de reserve/meevlieg toestellen.

    Ja, er staat inderdaad beschikte, helaas is het nummer 2 toestel vorig jaar onderweg naar huis vanaf Den Helder air show gecrashed nabij Valkenswaard door een motorstoring.

    Hierdoor is nu het nummer 8 toestel toegetreden tot de vaste formatie en ja, ik heb iets met nummer 8! Dat is m dus geworden!

    Deze week het nieuws gekregen dat hij is gespoten en klaar staat in de fabriek, zal eind juni verscheept worden naar italie, verwacht hem dus eind volgende maand! Even geduld nog maar hier vast wat foto's van de echte!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Rutten
    He Melvin wat vervelend voor je dit nieuws....;)

    Maar je hebt smaak hoor, ik ga dit zeker volgen..

    Je vorige draadje was ook zo "smaakvol" en leuk om te volgen...
    Hmmm voorpret delen wel zo leuk....

    Toedeloe ik ga ook een draadje aanmaken :bye:
     
  3. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat wordt een heel mooie kist.
    Weer een draadje om te volgen...zo kom ik natuurlijk nooit zelf aan bouwen toe...
     
  4. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    926
    Locatie:
    nvt
    Geweldige kist Melvin,ook van mijn kant uit gefeliciteerd .
    groet Rene.
     
  5. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.081
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Nee hé, niet nog een L-39..................... ;-)

    Mooi kissie buurman, ga je veel plezier aan beleven :yes:
     
  6. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Wichelen, België
    Proficiat met deze kist!! héél mooi inderdaad.........

    Wim
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Hey Melvin,
    Mooie kist! Ik was er ook al voor gevallen :lol: ,alleen in een andere kleur en de originele FeiBao versie. Ik heb er een KingTech K80 inzitten. (zie draadje JetForum.nl ? Toon onderwerp - Fei Bao L-39 bouwverslagje)
    Twee dingen om rekening mee te houden;
    1: het zwaartepunt komt al snel te ver naar achteren uit bij normale inbouw van de componenten, dus echt zoveel mogelijk componenten zover mogelijk naar voren! Ik had dat al gelezen op RCUniverse en had er dus al rekening mee gehouden maar bij het uitwegen toch nog een zeer onaangename verrassing .... er moest 570 gram in de neus. Daarmee is het lege gewicht uiteindelijk op net onder de 9 kg gekomen. Take off met 2,5 ltr is dan 11 kg. Zeker niet verkeerd voor deze kist. Ik heb ook de pijp van Grumania gebruikt. Als je die iets langer (7cm) besteld zou je met de turbine nog iets naar voren kunnen. Scheelt ook al weer een goeie 100 gram in de neus.
    2: de bevestiging van het "aanstuurasje" in het hoogteroer is af fabriek niet echt "safe". Het asje kan redelijk gemakkelijk verdraaien in het roer. Is dus niet tegen verdraaien gezekerd! :evil: Ik weet niet zeker of de C&C versie op dit punt dezelfde constructie heeft maar ik neem aan van wel. Ik ben er net op tijd achter gekomen anders was de eerste vlucht ook direct al de laatste geweest... Ik heb dit opgelost door dwars door hoogteroer en asje twee gaatjes te boren (2mm) en daardoor een carbon staafje te lijmen.

    In ieder geval veel plezier met de bouw en het vliegen van deze kist!

    De mijne;
    [​IMG]
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
  9. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Dat is inderdaad de pijp die ik er in heb zitten. Op mijn verzoek heeft Ilja de buitenmantel diameter zo klein als redelijkerwijs mogelijk is, gemaakt. Anders is ie aan de staart te dik! Je zult daar sowieso wat materiaal weg moeten dremelen om hem passend te krijgen. Die 470mm lengte is standaard maar achteraf gezien zou ik beter gevraagd hebben om hem een 70mm langer te maken. Je moet dan wel wat meer materiaal van de intakes afhalen maar je komt beter uit met je zwaartepunt.
    Grtz, Hans
    ps; ken je het draadje over deze kist van Maj Woody op RC Universe al?
    Erg lang draadje maar is heel wat info uit te halen. Zie Maj. Woody's Fei Bao L-39
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
    Hey Hans,

    Dank voor je tips, ik ga meten wanneer de kist er is en dan neem ik even contact op met Grumania.
    Het draadje van Maj Woody ken ik inderdaad, heb er al heel wat handige tips uit gefilterd! (Die van jou ook, waaronder het hoogteroer verhaal)
    Mocht je daar trouwens foto's van hebben dan zie ik die graag! Post ze maar gewoon hier evt, kan ik mijn hoogteroeren ook goed checken!

    Inmiddels ben ik al het nodige spul aan het bij elkaar sprokkelen.
    Vwb de servo's en de pijp daar wacht ik mee tot de kist hier staat en ik goed kan meten.
    Voor de rest is alles voor het luchtsysteem (gear & brakes) en brandstof systeem in huis.

    Hier nog een linkje met erg mooie foto's van de inhoud van de kit, uiteraard van Berto waar ik de kist heb gekocht:

    http://www.remotejets.com/index.php...tuemart_product_id/6/virtuemart_category_id/7


    De set-up zal er zo ongeveer uit zien:

    - C&C landing gear, wheels en brakes
    - Jettronic double valve & brake valve
    - Festo leiding en connectors
    - BVM Hoppertank
    - Orbit (evojet) doorsequencer
    - 3x HET-RC DS-002 MG miniservo's op gear doors
    - Emcotec DPSI micro Dualbatt spanningsvoorziening
    - 2x A123 2300 mah 2s pakketten voor ontvanger/servo's
    - 1x Lipo 3000 mah 2s voor de ECU
    - RMT Turbineklem
    - Jetcat P-80 Turbine??? :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat duurt wachten toch lang..... :)
     
  11. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik heb zojuist even gezocht maar ik kan de foto's van de modificatie aan de hoogteroer aansturing helaas niet meer vinden. Ik had simpelweg aan elke kant 2 gaatjes (2mm) geboord, dwars door hoogteroer en het asje en daar een carbon pennetje in gelijmd.
    Grtz, Hans
     
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
    Hey hans, geen probleem, het is duidelijk! Ga er iig goed naar kijken.

    Vandaag nieuwtje gehad dat de container morgen aankomt in Italie, dan nog een paar daagjes en dan ligt ie bij C&C klaar voor pickup!
    En dan nog naar NL....

    Cant wait!!! Gewoon zoveel zin om te bouwen!
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
    Hij is er! :banana:

    Helemaal happy! : mrgreen:

    Ziet er allemaal super uit, passing van alle delen is super!
    Spuitwerk ziet er ook netjes uit.
    Eerst plaatjes:


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wieldeuren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Horizontal stab; Blij verrast te zien dat de servo's buiten de romp komen te zitten en niet middenin het stab en dus boven de hete pijp.
    Probleem met loszittende roerasjes zoals bij hans zn FeiBao heb ik dus geen last van, roeren zijn gescharnierd met elastoflap en moeten nog roerhoorntjes ingelijmd worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kleine fuck-up: registratie is ES-TLC, zo staat ie op de romp wel maar onderzijde vleugel staat t verkeerd:

    [​IMG]

    Ze hebben maskering gebruikt van de TLG en deze aangepast naar TLC, alleen zijn ze dat op de vleugel effe vergeten....
    Nu is de zwarte verf de onderste verflaag dus ik kan zo de G deels laten "vollopen" en er een C van maken.
    Maar eerst maar eens horen wat C&C er van zegt.

    Ook zijn ze twee rompspanten vergeten in de doos te stoppen.

    Ga dus over de registratie en de spanten nog even mailen maar dat zal vast netjes worden opgelost.

    Voor de rest: top kissie!

    Zin om te beginnen, zal nog even moeten wachten want de zolder ben ik wat aan het verbouwen maar kan nu iig dingen opmeten, bekijken en de laatste spullen bestellen!

    Zin an!
     
  14. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Borne
    Errug mooi Melvin,

    Gaan we volgen!!!
     
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Mooie kist Melvin, en nu aan het werk ziet er zeer verzorgt uit.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2013
  16. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Swalmen
    Succes wat een geweldige kist dat zou straks ook wat voor mij kunnen zijn. Blijven we volgen.
     
  17. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Ongelooflijk wat een mooie kist, mijn hart gaat heel wat sneller kloppen bij deze foto's , een "must have" :D Succes met het bouwen, ik ga het zeker volgen.
     
  18. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.081
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Wow, da`s een mooi kissie ;-)
    Enne eerst lekker vakantie vieren, dan JP en dan direct mee beginnen :teacher:

    Zeg je maar tegen de baas dat je ziek bent ofzo ;-)
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Gaaf, mooie kist!
     
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    noord holland
    Thanks all! Ben er ook erg blij mee!

    Wat kan je druk zijn met een servo keuze zeg, kijken wat wordt voorgeschreven door de fabrikant, wat wil je zelf en werkt dit met hetgeen je qua programmering en aansturing hebt verzonnen?

    Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Graupner DS3288 BB MG servo's.
    Deze zijn klein, licht en sterk. C&C schrijft 5,5 Kg Hitecs voor maar geeft de DS3288's als optie. Met een 7,6 Kg bij 6 Volt geeft me dat net effe een lekkerder gevoel.
    Wat ook een doorslag gaf was de mooie servo montage setjes van Emcotec die er voor zijn, simpelweg op het servodeksel plakken/schroeven, servo erin en klaar!

    Nadeel is weer dat deze servo's niet te programmeren zijn qua draairichting en uitslag, dat kunnen de Hitecs weer wel!

    Maargoed, ik los dat weer op door gebruik te maken van de DPSI RV mini magic 5 akkuweiche van Emcotec, die zorgt voor een gereguleerde spanning naar de servo's en je kunt servo's hiermee omzetten qua draairichting en uitslag.

    Nu wachten totdat t spul binnen is!

    Hier de specs en afbeelding van de servo's plus montage:


    Dimensions (LxWxH) 30 x 11 x 29 mm
    Operating voltage 4,8 ... 6,0 V
    Angular travel incl. trim, approx.2 x 45 °
    Gear unitGetriebe mg
    All-up weight, approx. 21,5 g
    Holding torque 4.8V, approx. 135 N/cm
    Holding torque 6.0V, approx. 159 N/cm
    BearingsLager. bb 2x
    No-load current drain, approx. 9 mA
    Torque at 4.8V, approx.64 N/cm
    Torque at 6.0V, approx.76 N/cm
    Transit speed at 4.8V, approx. 0,11 Sek/40°
    Transit speed at 6.0 V, approx. 0,09 Sek/40°
    Charging rate at 4.8V approx.1110 mA
    Charging rate at 6.0V approx.1240 mA

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina