C&C Models L39 Breitling jet team

Vooruit dan maar, ik kan het niet meer voor me houden en voorpret is veel leuker als je het deelt! :mrgreen:

Na veel wikken, wegen en vooral sparen en nu mn Vision vliegklaar is heb ik een schitterende L39 aangeschaft!

Waarom een L39? Ik ben al long-time bewonderaar van het Breitling Jet Team en vindt het gewoon een leuk kistje om te zien, en wat het BJT er mee doet!

Ook heeft de L39 gesleepte poten, ideaal om vanaf gras te vliegen en is het in het echt ook een jet trainer/ light attack aircraft dus ideaal als opvolger van de Vision!

Qua merk ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de C&C L39 small en light.
Deze kist is bedoeld voor een 6-7kg turbine (of 110/120mm EDF) maar wordt al veelvuldig gevlogen met 8kg stuw turbine's en zelfs sommige met een P-100. Maar das wat overkill.....

In principe is het de bedoeling dat de motor uit de Vision dus tzt overgaat in de L39.

Ik vindt kisten van rond de 7 - 8 Kg ook ideaal qua afmeting, past makkelijk in de auto en heeft toch nog een redelijke "presence"
De span is 1470mm en de kist is 1900mm lang met een leeggewicht van 3200 gram.

Dan de kleur, gezien ik het BJT zon gaaf team vindt moest het natuurlijk dat kleurenschema worden.
Fei Bao maakt deze kist maar op RC universe en andere websites kreeg ik toch mee dat de FB L39 erg zwaar zou zijn.

Tja, en dan blijkt dat C&C models hun kisten laat soppen bij Fei Bao, sterker nog, beide merken komen uit dezelfde mal!
1 + 1 = 2, mailtje naar C&C eruit en ja hoor, ze zijn bereid om hem in de Breitling Jet Team kleuren te spuiten!

Ik heb er ook een schaal cockpit en schaal onderstel bij besteld, maar geen jetpijp, deze bestel ik tzt bij Grumania.
De optionele pijp is niet geschikt voor een P80 en Grumania maakt hele mooie vervangers ervoor!

Elke kist heeft zijn eigen nummer bij het BJT, wat groot op de staart en rechtervleugel is gespoten.
Het team beschikte over 9 toestellen waarvan de nummers 1 - 7 de primaire display toestellen zijn. Nummers 0 en 8 zijn de reserve/meevlieg toestellen.

Ja, er staat inderdaad beschikte, helaas is het nummer 2 toestel vorig jaar onderweg naar huis vanaf Den Helder air show gecrashed nabij Valkenswaard door een motorstoring.

Hierdoor is nu het nummer 8 toestel toegetreden tot de vaste formatie en ja, ik heb iets met nummer 8! Dat is m dus geworden!

Deze week het nieuws gekregen dat hij is gespoten en klaar staat in de fabriek, zal eind juni verscheept worden naar italie, verwacht hem dus eind volgende maand! Even geduld nog maar hier vast wat foto's van de echte!

DB2D5491-3116-46B8-9547-963E174E229B-6658-0000045095C6D9E1_zps14602111.jpg


EDB46BFE-3EC6-422F-8950-5E760EAD1772-6658-000004509BEC167E_zpsfb7f6cc9.jpg


4AE34CB7-C44B-4F69-AA37-B52071B8F66C-6658-00000450B5297C39_zps44b465af.jpg


A266838E-E1B6-40A2-8378-4F6FF23AF4BD-6658-00000450A15BABB3_zpsff6de5e1.jpg
 
He Melvin wat vervelend voor je dit nieuws....;)

Maar je hebt smaak hoor, ik ga dit zeker volgen..

Je vorige draadje was ook zo "smaakvol" en leuk om te volgen...
Hmmm voorpret delen wel zo leuk....

Toedeloe ik ga ook een draadje aanmaken :bye:
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat wordt een heel mooie kist.
Weer een draadje om te volgen...zo kom ik natuurlijk nooit zelf aan bouwen toe...
 
Nee hé, niet nog een L-39..................... ;-)

Mooi kissie buurman, ga je veel plezier aan beleven :yes:
 
Hey Melvin,
Mooie kist! Ik was er ook al voor gevallen :lol: ,alleen in een andere kleur en de originele FeiBao versie. Ik heb er een KingTech K80 inzitten. (zie draadje JetForum.nl ? Toon onderwerp - Fei Bao L-39 bouwverslagje)
Twee dingen om rekening mee te houden;
1: het zwaartepunt komt al snel te ver naar achteren uit bij normale inbouw van de componenten, dus echt zoveel mogelijk componenten zover mogelijk naar voren! Ik had dat al gelezen op RCUniverse en had er dus al rekening mee gehouden maar bij het uitwegen toch nog een zeer onaangename verrassing .... er moest 570 gram in de neus. Daarmee is het lege gewicht uiteindelijk op net onder de 9 kg gekomen. Take off met 2,5 ltr is dan 11 kg. Zeker niet verkeerd voor deze kist. Ik heb ook de pijp van Grumania gebruikt. Als je die iets langer (7cm) besteld zou je met de turbine nog iets naar voren kunnen. Scheelt ook al weer een goeie 100 gram in de neus.
2: de bevestiging van het "aanstuurasje" in het hoogteroer is af fabriek niet echt "safe". Het asje kan redelijk gemakkelijk verdraaien in het roer. Is dus niet tegen verdraaien gezekerd! :evil: Ik weet niet zeker of de C&C versie op dit punt dezelfde constructie heeft maar ik neem aan van wel. Ik ben er net op tijd achter gekomen anders was de eerste vlucht ook direct al de laatste geweest... Ik heb dit opgelost door dwars door hoogteroer en asje twee gaatjes te boren (2mm) en daardoor een carbon staafje te lijmen.

In ieder geval veel plezier met de bouw en het vliegen van deze kist!

De mijne;
P1130882.JPG
 
Dat is inderdaad de pijp die ik er in heb zitten. Op mijn verzoek heeft Ilja de buitenmantel diameter zo klein als redelijkerwijs mogelijk is, gemaakt. Anders is ie aan de staart te dik! Je zult daar sowieso wat materiaal weg moeten dremelen om hem passend te krijgen. Die 470mm lengte is standaard maar achteraf gezien zou ik beter gevraagd hebben om hem een 70mm langer te maken. Je moet dan wel wat meer materiaal van de intakes afhalen maar je komt beter uit met je zwaartepunt.
Grtz, Hans
ps; ken je het draadje over deze kist van Maj Woody op RC Universe al?
Erg lang draadje maar is heel wat info uit te halen. Zie Maj. Woody's Fei Bao L-39
 
Hey Hans,

Dank voor je tips, ik ga meten wanneer de kist er is en dan neem ik even contact op met Grumania.
Het draadje van Maj Woody ken ik inderdaad, heb er al heel wat handige tips uit gefilterd! (Die van jou ook, waaronder het hoogteroer verhaal)
Mocht je daar trouwens foto's van hebben dan zie ik die graag! Post ze maar gewoon hier evt, kan ik mijn hoogteroeren ook goed checken!

Inmiddels ben ik al het nodige spul aan het bij elkaar sprokkelen.
Vwb de servo's en de pijp daar wacht ik mee tot de kist hier staat en ik goed kan meten.
Voor de rest is alles voor het luchtsysteem (gear & brakes) en brandstof systeem in huis.

Hier nog een linkje met erg mooie foto's van de inhoud van de kit, uiteraard van Berto waar ik de kist heb gekocht:

http://www.remotejets.com/index.php...tuemart_product_id/6/virtuemart_category_id/7


De set-up zal er zo ongeveer uit zien:

- C&C landing gear, wheels en brakes
- Jettronic double valve & brake valve
- Festo leiding en connectors
- BVM Hoppertank
- Orbit (evojet) doorsequencer
- 3x HET-RC DS-002 MG miniservo's op gear doors
- Emcotec DPSI micro Dualbatt spanningsvoorziening
- 2x A123 2300 mah 2s pakketten voor ontvanger/servo's
- 1x Lipo 3000 mah 2s voor de ECU
- RMT Turbineklem
- Jetcat P-80 Turbine??? :-)

ac88a0eb05a90ac2ad93b890d4ce8b86_zps437e9e1a.jpg


c3d72b91986dacdac55bfd34a41e9017_zps69784827.jpg


Wat duurt wachten toch lang..... :-)
 
Hey Hans,

Dank voor je tips, ik ga meten wanneer de kist er is en dan neem ik even contact op met Grumania.
Het draadje van Maj Woody ken ik inderdaad, heb er al heel wat handige tips uit gefilterd! (Die van jou ook, waaronder het hoogteroer verhaal)
Mocht je daar trouwens foto's van hebben dan zie ik die graag! Post ze maar gewoon hier evt, kan ik mijn hoogteroeren ook goed checken!
)

Ik heb zojuist even gezocht maar ik kan de foto's van de modificatie aan de hoogteroer aansturing helaas niet meer vinden. Ik had simpelweg aan elke kant 2 gaatjes (2mm) geboord, dwars door hoogteroer en het asje en daar een carbon pennetje in gelijmd.
Grtz, Hans
 
Hey hans, geen probleem, het is duidelijk! Ga er iig goed naar kijken.

Vandaag nieuwtje gehad dat de container morgen aankomt in Italie, dan nog een paar daagjes en dan ligt ie bij C&C klaar voor pickup!
En dan nog naar NL....

Cant wait!!! Gewoon zoveel zin om te bouwen!
 
Hij is er! :banana:

Helemaal happy! : mrgreen:

Ziet er allemaal super uit, passing van alle delen is super!
Spuitwerk ziet er ook netjes uit.
Eerst plaatjes:


3CC04DC0-2B4B-4AF0-BB91-3293C4F2659A-7186-00000407511D3B44_zpscc53331f.jpg



DE2C3703-2B31-4F00-BCC6-9E16218B64BD-7186-000004078022E724_zps12afa3a2.jpg


7A319393-AAE8-48D2-B53E-7DC538B5F91A-7186-00000407892334CF_zps19f5a1d2.jpg


5E1FA23F-022D-4074-800B-17E655E9BA2F-7186-00000407A8296C8F_zps98bdd8e9.jpg


974394F3-CCE1-42E0-8604-E5341A872F1B-7186-00000407C13B83E6_zps7f766f49.jpg


BCA16C23-FCB4-4C08-B1C4-4D2FBDD469AD-7186-00000407CDE4CAA7_zps07c943e0.jpg


78B73341-5A0C-455D-A9D5-6A8979336ABF-7186-00000407DDB99F7C_zps8dc8c8c8.jpg


E0615BF8-69DC-4B7C-968E-C902BA89AD4A-7186-00000407E49639ED_zpsfe11dd7f.jpg


DCC5919A-44EC-43A1-9FEF-CF0536F1F6FE-7186-00000407EF0E4E85_zpsf9cd02d7.jpg


De wieldeuren:

5DBB2D0B-61D8-41F7-A4E6-442D1858C367-7186-00000407F4E1CF7B_zpscd818e04.jpg


F470281E-2E67-42F4-9D38-F5C21F55AFFE-7186-00000407FCACE12B_zps0920f9be.jpg


Horizontal stab; Blij verrast te zien dat de servo's buiten de romp komen te zitten en niet middenin het stab en dus boven de hete pijp.
Probleem met loszittende roerasjes zoals bij hans zn FeiBao heb ik dus geen last van, roeren zijn gescharnierd met elastoflap en moeten nog roerhoorntjes ingelijmd worden:

0174F120-66EC-4066-BF0A-7DEF3FC1E4FC-7186-0000040801EE8577_zps5fdd2f11.jpg


EFF1ADA9-B81D-4F52-8745-0F2B5F559487-7186-00000408093C9EDF_zps98dd6884.jpg


44024318-D479-40EF-8822-A0112F07057A-7186-000004080E18A790_zpscd4da1c8.jpg


0B1F7B36-53E3-4CD9-8B4A-F5DEE5D167D7-7186-00000408138BD70F_zps7b6aba53.jpg


EED083EE-EB96-425A-83A4-EB3F17CB593D-7186-000004081A3CB4DA_zps6eca721c.jpg


75EF6004-10AD-4B04-9094-598C907D4A4A-7186-00000408268A1F3C_zps05200bbc.jpg


Kleine fuck-up: registratie is ES-TLC, zo staat ie op de romp wel maar onderzijde vleugel staat t verkeerd:

5E3214FF-97E5-4F3A-A93F-793C979F4468-7186-000004082BD3384C_zps4df0f9df.jpg


Ze hebben maskering gebruikt van de TLG en deze aangepast naar TLC, alleen zijn ze dat op de vleugel effe vergeten....
Nu is de zwarte verf de onderste verflaag dus ik kan zo de G deels laten "vollopen" en er een C van maken.
Maar eerst maar eens horen wat C&C er van zegt.

Ook zijn ze twee rompspanten vergeten in de doos te stoppen.

Ga dus over de registratie en de spanten nog even mailen maar dat zal vast netjes worden opgelost.

Voor de rest: top kissie!

Zin om te beginnen, zal nog even moeten wachten want de zolder ben ik wat aan het verbouwen maar kan nu iig dingen opmeten, bekijken en de laatste spullen bestellen!

Zin an!
 
Mooie kist Melvin, en nu aan het werk ziet er zeer verzorgt uit.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ongelooflijk wat een mooie kist, mijn hart gaat heel wat sneller kloppen bij deze foto's , een "must have" :mrgreen: Succes met het bouwen, ik ga het zeker volgen.
 
Wow, da`s een mooi kissie ;-)
Enne eerst lekker vakantie vieren, dan JP en dan direct mee beginnen :teacher:

Zeg je maar tegen de baas dat je ziek bent ofzo ;-)
 
Thanks all! Ben er ook erg blij mee!

Wat kan je druk zijn met een servo keuze zeg, kijken wat wordt voorgeschreven door de fabrikant, wat wil je zelf en werkt dit met hetgeen je qua programmering en aansturing hebt verzonnen?

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Graupner DS3288 BB MG servo's.
Deze zijn klein, licht en sterk. C&C schrijft 5,5 Kg Hitecs voor maar geeft de DS3288's als optie. Met een 7,6 Kg bij 6 Volt geeft me dat net effe een lekkerder gevoel.
Wat ook een doorslag gaf was de mooie servo montage setjes van Emcotec die er voor zijn, simpelweg op het servodeksel plakken/schroeven, servo erin en klaar!

Nadeel is weer dat deze servo's niet te programmeren zijn qua draairichting en uitslag, dat kunnen de Hitecs weer wel!

Maargoed, ik los dat weer op door gebruik te maken van de DPSI RV mini magic 5 akkuweiche van Emcotec, die zorgt voor een gereguleerde spanning naar de servo's en je kunt servo's hiermee omzetten qua draairichting en uitslag.

Nu wachten totdat t spul binnen is!

Hier de specs en afbeelding van de servo's plus montage:


Dimensions (LxWxH) 30 x 11 x 29 mm
Operating voltage 4,8 ... 6,0 V
Angular travel incl. trim, approx.2 x 45 °
Gear unitGetriebe mg
All-up weight, approx. 21,5 g
Holding torque 4.8V, approx. 135 N/cm
Holding torque 6.0V, approx. 159 N/cm
BearingsLager. bb 2x
No-load current drain, approx. 9 mA
Torque at 4.8V, approx.64 N/cm
Torque at 6.0V, approx.76 N/cm
Transit speed at 4.8V, approx. 0,11 Sek/40°
Transit speed at 6.0 V, approx. 0,09 Sek/40°
Charging rate at 4.8V approx.1110 mA
Charging rate at 6.0V approx.1240 mA

b8baf70b298f4bad510d07a0e298a6d1_zpsf1aa5b3f.jpg
 
Back
Top