C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Ziet er keurig en stevig uit !!;)
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thanks! Vandaag de hevels even 7 x gekopieerd omdat ik dubbele nodig heb:

    [​IMG]

    Vanavond weer verder prutsen!
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig buurman :)
     
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Biertje ?

    Who needs a six-pack when you've got a keg :D
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    My kind of guy! :cheers: :drunk:

    Vanavond maar eens begonnen aan de kabelboom voor de vleugel.
    Ik moet zeggen, die printplaatjes van Emcotec? Wereldspul! Wat werkt dat ideaal zeg. Netjes, stevig, wat wil je nog meer.

    [​IMG]

    Drie maal plus/min naar de tiptank voor de flash, nav light en landing light, twee maal servokabel voor aileron en flap.
    Om de bekabeling zit wire braiding, erg mooi spul, aan de uiteinden afgewerkt met krimpkous. De MPX stekkers worden nog gedipt in vloeibaar rubber (plastidip) maar dat doe ik pas als alles getest is en niet meer los hoeft.

    [​IMG]

    Overzichtje van de hele boom, hij gaat er in wanneer ik de kop van de tiptank eraf heb geslepen (kan pas als in er een afgietsel van heb voor een malletje voor het landingslicht kapje, weekend projectje)

    [​IMG]

    En erg leuk, bouwverslagje werd vermeld op de MBF facebook pagina!

    [​IMG]
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, dit jaar nog vliegen man zo`n snelheid heb jij erin :thumbsup:
     
  7. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    I love wire braiding,:cool: ziet er altijd zo goed verzorgd uit. Ik heb een hekel aan los hangende draden. Ziet er super uit Melvin. Ben wel benieuwd hoe je dat afgietsel gaat maken.
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    @Willem, Yep, ziet er inderdaad strak uit en beschermt toch de kabeltjes een beetje meer.
    Ook het doorvoeren is een stuk makkelijker.

    @Berto, Het gaat nu effe lekker door, helaas maandag over een week een zeer pittige opleiding tot februari, dat zal de gang er flink uithalen ben ik bang...

    Vanavond iig weer even wat gedaan; de andere vleugel voorzien van een doorvoer en de romp van MPX stekkers. Kan dus een start gaan maken met de servobekabeling en luchtleidingen in de romp.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2013
  9. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Bijscholing op de 35 zeker ;).
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Bijna.... :D
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    'T torretje dan?

    :cool:
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tegen de tijd dat die 35`s komen mag Melvin met pensioen denk ik :roll:
     
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Berto.
    Al vooruitgang met de Jetcat 120er?
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ger,

    Er zit een nieuw compressor wiel in, nu nog even een keer laten draaien en dan mag die als hobby turbine weg ;-)
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    T is een cursus om te voldoen aan de (voor de Klu) "nieuwe" part-66/147 luchtvaart wetgeving.
    Ik mag dus 16 weken lang gaan luisteren naar een meneer die mij de basis beginselen van de vliegtuigtechniek gaat bijbrengen... :rolling:
    Maar dan ben ik wel volledig "certified" ook voor de burgerluchtvaart! Nooit verkeerd dus.

    Eea is indirect al de voorbereiding op het nieuwe stijl onderhoudsbedrijf wat de klu voor ogen heeft voor de F-35. Zodoende.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Oei......dat wordt héél véél koffie dussssss ghe ghe ghe!! :morning:
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yup, kan je wel zeggen ja, maar ach, t is voor een goed doel.

    Net thuis van de avonddienst toch nog even wat doen. Heb van het weekend klei gehaald die aan de lucht droogt.

    Hier een flinke bonk van genomen, goed gekneed en de punt van de tiptank in gedrukt.
    Nadien voorzichtig met mn vinger de vorm glad gestreken. Nu heb ik een mal welke ik vol ga gieten met gips. Wel eerst het vormpje insmeren met wat vet zodat het gips niet hecht aan de vorm. Kijken of het werkt.

    De klei moet zeker anderhalve dag drogen, dus vandaar even snel gedaan!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Pfffff anderhalve dag droogtijd? Maak daar maar anderhalve week van :D

    Dus maar even een klein ander projectje opgepakt, iets wat makkelijk mee naar het werk kon, mooi hobbien tussendoor :)

    Start gemaakt met de neuswiel servo.
    Origineel gaat dat middels kabels, maar zoals ik bij Hans zn L39 draadje heb afgekeken werkt het veel beter met een servo direct op de retract.

    Heb dus even copycat gespeeld en een bracket gemaakt. Ik had eea zo bedoeld dat de servo 180 graden gedraaid zou zitten dan wat je nu op de foto's ziet. Dit omdat ik dan meer ruimte zou hebben tussen de twee hevels om stuurstangen met ballinks te plaatsen.

    Achteraf bleek dit niet te gaan passen in de romp, dus de servo omgedraaid. Helaas raakt de servokabel dan beklemd wanneer het gear uit is, dat wordt dus weer een nieuw bracket maken waarbij de servo net drie millimeter verder naar achteren zit.
    Ook de ballinks zijn nu vervallen, de twee hevels zitten nu zo dicht op elkaar dat alleen de gebogen draad methode nog mogelijk is.
    Maar stevig en spelingsvrij genoeg gelukkig.

    En zo blijf je lekker bezig! :wink:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2013
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zo het is hier al een flink tijdje stil, ben erg druk met de eerder genoemde cursus, heel de week van huis en in het weekend ook nog in de boeken. Het is effe doorbikkelen maar half december ben ik voorlopig even klaar en is er weer tijd voor de L-39!

    Gisteravond wel even tijd gevonden om mn afgietsel van de tiptank te maken en vanmorgen gepoogd te lossen. Leuk bedacht maar mislukt. De klei was nog te flexibel. Wel hard genoeg om te gieten maar niet broos genoeg om het rond het epoxy afgietsel weg te breken. Met wat klopwerk brak dus ook het afgietsel.... :-(

    Ben dus op zoek naar goede tips/methode om dit te doen. Ben niet zo handig met dit soort dingen...

    Ben ook benieuwd naar de wax/glasdoek manier die peter coers en elecees gebruiken? Misschien kunnen jullie vertellen hoe het werkt en welke middelen ik nodig heb/waar te krijgen?

    Thx!
     
  20. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Hoi Melvin,

    Ben bijgepraat door Frank, en ben er zeer van onder de indruk.
    Het is me ontgaan wat je precies wil maar heb een cockpit moeten maken voor P51. Een flinke teil of emmer gevuld met zandbak zand, de cockpit daar ingedrukt en daar gips in gegoten met wat versterking/versteviging. Even laten drogen en ik kon het er zo uitlepelen. Na wat plamuur en schuurwerk is er bij Hobbyin een kap van gezogen.
    (bij nader inzien....heb jij dat niet laten doen toendertijd ?)

    Mvg Robin
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2013

Deel Deze Pagina