C-waarde bepalen

Lipo en C waarde

Hoi

Ik heb de LIPO ESR meter van Wayne Giles.
Met deze ben ik in staat de echte C waarde van lipo's te meten.
Helaas zijn bij alle lipo's die ik getest heb de echte C waardes veel lager dan wat erop staat.
Mijn ervaring met Zippy, Turnigy is toch wel dat bij bv een 30C ik meet dat deze werkelijk maar 17C is.
Met de nano tech hoor ik wisselende verhalen, dat ze niet dat brengen wat ze beloven zeker qua prijs kwaliteit.
De Turnigy compact komt verrassend goed uit de strijd, ook een mede clublid is er erg tevreden mee.
De standaard Turnigy vind ik zelf erg gauw opbollen ( puffen )
Ik heb een 3S4000 25 C en de echte waarde is 15 C, volgend de test max 60Amp.

Enfin LIPO's blijven lastig

mvg Hans

Hoi Hans,

Bedoel je de Zippy compact? Ik kan van Turnigy geen 'compact' lipo's vinden. Heb je ook een overzicht van je testresultaten?

Hoi

yep verschreven moet inderdaad de Zippy Compact zijn.
ik heb wel een excel bestand waar ik zaken bij houd maar dat is alleen voor eigen gebruik,

grts Hans

De Zippy Compact (4s 3300) presteerde bij mij ook uitstekend.
Maar toen ik een ander fabrikaat accu's (4S3100) vond die in dezelfde setup ook geen krimp gaven, maar wel 100 gram lichter waren was het voor mij snel beslist.

iets wat ik nog niet echt heb gezien hier, een lipo blijft niet eeuwig goed...
de cellen gaan door gebruik (of verkeerd opslaan) achteruit..

Zoals ik het merk (er zit een lange uitleg achter, maar dit is hoe ik het mezelf kan verkopen ;-)) lijkt het of de C waarde omlaag gaat..
In mijn heli gaat een accu bv meestal maar 1 jaar mee. die heli trekt continu ong 25 Ampere uit de accu.
na een jaar zie je bij wat heftiger manouvres tegen het eind van de lading de low voltage lamp gaan branden..
Geef hem even een paar tellen rust, en de lamp gaat weer uit. maar het geeft aan dat de accu het niet meer zo goed trekt.
Terwijl diezelfde accu officieel 40C is, 2200 3cel, en dus eigenlijk op zijn slofjes die heli moet kunnen voorzien.

dat is ook een reden waarom er doorgaans aangeraden wordt minimaal 20 a 30C te nemen bij de 450 klasse.. de normale 15C accu's houden het niet lang uit.

Diezelfde accu kan daarna in wat vliegtuigjes, die trekken gemiddeld minder aan de accu, waardoor dit nog goed gaat.
en de belasting is minder constant, wat volgens mij ook al scheelt.
Op een gegeven moment lukt dat ook niet meer, en gaan ze de startbox in.. maar vaak duurt dat ook weer ongeveer een jaar.
Waarschijnlijk zorgt de mishandeling in de heli ervoor dat het niet langer goed gaat. maar dan had de accu door moeten leren voor iets anders ;-)

Back