CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

  • Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Omdat ik de potlood, gum en het milimeterpapier graag achter me wil laten, zou ik me graag willen gaan verdiepen in CAD-tekenen.
Probleem is een beetje dat ik geen idee heb welke software ik hier het beste voor kan gebruiken, of ik meteen met 3D moet beginnen, of juist 2D, en of het voor een optimale leer-curve verstandig is een boek aan te schaffen of dat online tutorials hiervoor voldoen.
Met betrekking tot CAD ben ik dus echt een n00b. Ik heb een trial van Rhino3D geinstalleerd, maar zag al snel dat de Help alleen niet voldoende is om het te leren. Ik heb wel enige ervaring met grafische pakketten a la Photoshop & Flash maar dit was toch echt andere koek. :oops:

Welke software kan ik nou het best gebruiken? Is het ook verstandig maar meteen met 3D te beginnen, of maakt dat niks uit? Qua software is er ook zoveel om uit te kiezen : :?
3D
3Dstudiomax
Lightwave 3D
rhino3D
Solidworks
Maya

2D
QCAD
Autocad 98

Mijn voorlopige doel is dat ik in staat ben 3-views te tracen en verder te bewerken tot een bruikbare bouwtekening. 2D is hiervoor natuurlijk ook prima geschikt, maar als dit geen extra moeite met zich meebrengt, zou ik natuurlijk het liefst met 3D willen beginnen. :)
 
ben op het moment bezig met autocad 2002 cusus basistraining I & II op de fontys hogeschool in eindhoven, ik heb al veel opgestoken daar.
mooie van aales is dat mijn baas betaald, die heeft er hoop in dat dat wat voor hem op gaat leveren ooit nog eens denk ik :wink:

kosten ik meen 300 euro de module.
 
Mijn baas ziet me al aankomen. :lol:
'Zou je 600 euro kunnen lappen zodat ik thuis in prive-tijd vliegtuigjes kan ontwerpen?'
'Nee echt, het heeft een toegevoegde waarde voor ons personeelsinformatiesysteem, geloof me nou maar.' :rolling:

Maar ff serieus; zo'n cursus heeft voor jou natuurlijk een grotere toegevoegde waarde omdat het je werk is. Voor mij persoonlijk is het voor de hobby en hoeft het allemaal ook niet op een professioneel niveau. Een cursus van 600 euro is dus ook een beetje teveel van het goede. Laat mij thuis met een handleiding maar een beetje prutsen. ;)
 
Ik werk zelf met 3D studio Max en Maya. Maar daar maak ik hele andere dingen mee dan vliegtuigjes. (zie de showreel op m'n site)
Het is dus meer voor commercial werk en grafische vormgeving dan voor industrie/technisch 3D

De pakketten zijn dus niet zo georiënteerd om te werken maten. Daar zijn meer de pakketen zoals autocad meer geschikt voor.
Het kan wel hoor, ik was een tijdje geleden bezig mijn Logo10 heli in 3D uit te tekenen:
afb9521.jpg

Maar dit is ook veel “natte vinger” werk.

Daarnaast is het voor een beginner ontzettend taai om met zo’n pakket te beginnen. Zeker voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken, verdrink je in de voor jou onnodige optie’s.
 
Michel, heb je alternatieven die wel geschikt zijn om technische tekeningen mee te maken en niet al te lastig zijn om mee te beginnen?

edit: ik wil dus eigenlijk alleen 3-views kunnen tracen, dit te bewerken tot een bouwtekening en eventueel van een 3d-model de crosssections kunnen extraheren. :)
 
jezusmina michel, als jij zo "even" die logo in autocad stamp verdien je al een behoorlijke pluim in mijn ogen.
 
Die logo had ik in 3D studio max gemaakt. Het is puur ervaring, ik weet zeker dat als je ervaren bent met Autocad, je zo’n heli er ook even uitstampt.
Dit was overigens wel een paar avondjes werk hoor. Vooral de canopy met al z’n ronde vormen is erg taai om te modeleren.
jonathan zei:
Michel, heb je alternatieven die wel geschikt zijn om technische tekeningen mee te maken en niet al te lastig zijn om mee te beginnen?
3D studio max, Lightwave 3D, Maya, Rhino 3D, Truespace, Softimage enzo, zijn meer gericht op TV commercials, animaties en film-special effects.

Ik denk dat je het beste met Autocad kan beginnen. Dit is wel zo’n beetje de industriestandaard op het gebied van technisch tekenen.
Je gaf zelf aan dat Autocad 2D was. Maar het is ook mogelijk objecten in 3D te visualiseren. Ik geloof dat Solidworks ook meer gericht is op industrie / technisch 3D.

Voordeel van zo’n populair pakket als Autocad is dat er ook veel op internet over te vinden is. (tips, plugins, scripts, tutorials)
Verder heb ik niet veel ervaring met Autocad dan dat ik vroeger op school er les over in had gehad (Autocad versie van zo’n 11 jaar geleden dus ;) )
Misschien zijn er wel "simpeler" software paketten die meer gericht zijn op jouw doen. Die ook bv. Meteen de aërodynamica van het model simuleren.
 
Bij mij op de zaak werken we met zowel Autocad (2D) als Solidworks (3D)... Wie met Autocad uit de voeten kan, heeft een voorsprong bij de overstap naar Solidworks... alleen moet je iets anders te werk gaan.

Heb je geen ervaringen met Autocad (of zeer weinig) dan is beginnen met Solidworks niet zo heel erg moeilijk (je hoeft bepaalde zaken dan niet af te leren!)... Je maakt met Solidworks net zo makkelijk een 2D als een 3D tekening...

Ik ben geen tekenaar van huis uit, dus stond zeer onbevangen tegenover beide pakketten... Na enkele weken er mee gestoeid te hebben is mijn voorkeur toch wel uit gegaan naar Solidworks...
 
hoi in autocad , rhino e.d. werk je veel met vektoren en coordinaten, dit is goed te doen in 2d voor 3d moet je ook nog een derde coordinaat toevoegen,lastig voor een beginner waarom probeer je niet inventor. dit programma is iets beperkter in design vormen maar uitermate geschikt voor ontwerpen en volwaardig 3d.autocad is niet volwaardig 3d. je tekent een 2d vlak waarna je dit vlak een dikte geeft. even oefenen. als je een programma door hebt is een overstap eenvoudig.
 
Jonathan..

Als je het voor rc wilt gebruiken hou je dan aub bij rhino.. dat is de beste combi 2d en 3d in de cad sfeer voor een goeie prijs.. en een niet zo hoge leercurve..

Ik doe al jaren 3d voor commercials ed.. zie www.corvidae.net en wat voorbeeldjes op www.corvidae.net/ref
Ik werk al vanaf het begin met maya (eigen licentie) en daarvoor ook wel met lightwave, 3dsmax, softimage, poweranimator)..
Blijf weg van die pakketten.. ga gewoon met rhino in de weer.
Persoonlijk vind ik acad ontzettend irritant voor 3d dingen.. en is naar mijn mening alleen geschikt voor 2d.

Voor meer cad achtige dingen gebruik ik alleen nog maar rhino..

Peter
 
bij de th rijswijk kun je readers kopen met eenvoudige uitleg voor diverse programma's
autocad is niet ontwikkeld voor 3d. je kunt geen bewerkingen uitvoeren in 3d zoals een gat maken of later je gat snel aanpassen heet is wel mogelijk maar dit blijft 2d je moet nog steeds aanzichten maken. inventor maakt zelf aanzichten heeft tevens redelijke tutorials
 
Hey,
Ik werk op school met Solidworks.. aangezien autocad af is geschaft :S
Bij deze solidworks zitten ook tutorials om te leren tekenen etc. Het is een 3d programma en vanuit daar genereer je een Tekening.

kijk eens op www.solidworks.com leuke info.

Zo heb ik onlangs een Blade (depron model) getekend in solid.. Dit is relatief gezien een eitje..
Alleen wil je precies weten hoe alles werkt is het wel even oefenen.

groeten Vip-er

ps..downloaden kan ook (wel illegaal)
 
Als je wilt is het best mogelijk om dergelijke programma's middels zelfstudie (en veel proberen) onder de knie te krijgen.

Ik heb voor autocad bijvoorbeeld het boekje "basiscusus autocad 2000" van Academic Services gekocht (bij de Bruna)

Resultaat:
Conquistador-tekening.jpg


Het probleem is, dat dergelijke paketten over het algemeen onbetaalbaar zijn voor de niet-professionele gebruikers.
 
8O 8O 8O 8O

Dat heb jij goed voor elkaar gekregen.

Maar ik heb zelf autocad 2004 ( 8) ) en ik krijg autocad op school maar ik heb al 4 toetsenborden aan gort geslagen ( 2 van mijn zelf en 1 van school waren de poten afgebroken en nog 1 bij een vriend maar dat was een oud toetsen bord ).

Dus als ik het programma gebruik moet ik als eerst kalmerende midelen gebruiken zodat ik niets sloop ( monitoren, muizen, toetsen borden enz. ).

Maar om nou een hele cursus te nemen van tig honderd euro's is niets , gewoon paar keer een goed boek lezen ( Een echt goed boek ) , en als je het hebt meteen, uitvoeren met autocad , dan vergeet je het minder snel.
 
Nog iets om over na te denken.
Je bent nu bezig met die Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV.
De romp daarvan is best wel organisch.
Organische vormen modelen kan je nou eigenlijk weer beter met 3d pakketten die voor entertainment doeleinde zijn gemaakt.
Begrijp me niet verkeerd.. je kan best een organisch model maken met een cad pakket als rhino of solid edge.. het is vele male makkelijker (als je weet hoe) om dat in bv Maya te doen.
Als je echt power zoekt.. en dus een pakket zoekt die het beste heeft van beide werelden.. kijk dan eens naar Alias StudioTools op www.alias.com
Ik heb samen gewerkt met Philips Design, toen het hier nog bestond in Groningen.. en die werkte met de voorloper ervan.. en ik werkte in die tijd met maya.. was een perfecte combinatie..
De nieuwe studio tools is zo'n combi.

Maar inderdaad.. al dit soort paketten zijn niet te betalen voor de niet-pro gebruiker..

En dus kom ik toch weer op rhino terecht.. kwa prijs, tools verhouding vind ik die gewoon het sterkst..

Cheers

Peter
 
Dit geldt alleen voor AutoCAD LT. De volledige versie is 100% 3-D.
nog nooit met een inventor gewerkt of solidedge zeker. dit zijn 100% 3d programma's en ook opgezet voor 3d.
2d tekenen is ook bijna geen doen in 3d prog's
autocad kan wel 3d maar werkt een stuk minder dan inventor of solid edge is wel ideaal voor 2d mischien maar wat je gewent bent. mechanical desktop is meer 3d dan autocad.
 
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en besloten met Rhino3D aan de slag te gaan. :D

Iedereen bedankt voor de reacties. :)
 
Back
Top