CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
gek genoeg vind ik de oude versie 2 beter dan de nieuwste versie 3. Ik gebruik dan ook nog een oude.
Probleem met de nieuwe versie is.. als je in de achtergrond een plaatje laad om over te trekken, dan past ie de pixel afmeting af tot stront.
Je heb dus een scan van een tekening.. een dikke 5000 pixels waarop je wilt kunnen inzoomen om de lijntjes netjes over te trekken en dan maakt rhino hem dus 256 pixels of iets dergelijks.. omdat ie dat lekker snel vind of zo.. afgelopen met je zoom avontuur.. en dat vond ik juist 1 van de belangrijkste functies.
Ben dus terug gestapt naar versie 2.. bij rhino heb ik het neergelegd.. maar die zagen het probleem niet..

Peter

@Peter: (Geen ervaring met Rino) Maar je zou eens moeten kijken in je instellingen. Er zal vast iets staan met "texture resulution" of "Texture size"
Ergens in je viewport of Open GL instellingen.

andry zei:
8O 8O 8O 8O

Dat heb jij goed voor elkaar gekregen.

Maar ik heb zelf autocad 2004 ( 8) ) en ik krijg autocad op school maar ik heb al 4 toetsenborden aan gort geslagen ( 2 van mijn zelf en 1 van school waren de poten afgebroken en nog 1 bij een vriend maar dat was een oud toetsen bord ).

Dus als ik het programma gebruik moet ik als eerst kalmerende midelen gebruiken zodat ik niets sloop ( monitoren, muizen, toetsen borden enz. ).

Maar om nou een hele cursus te nemen van tig honderd euro's is niets , gewoon paar keer een goed boek lezen ( Een echt goed boek ) , en als je het hebt meteen, uitvoeren met autocad , dan vergeet je het minder snel.

ik heb zulke dingen ook gehad bij het leren van adobe photshop en flash :) flash lukt nog niet erg :(

Ja ik leer nu eindelijk ook eens autocad en hoop het goed te leren en dat ik niet nog meer toetsenborden aan gort sla :evil:

Hoi Aad

Ik ken dat hele programma niet , maar ik krijg nu toch een cursus auto cad van mijn school dus dan houd ik het bij mijn auto cad en geen ander programma.

jonathan zei:
:offtopic: @ Andry:
va·li·um (het ~)
1 kalmeringsmiddel, nauw aan librium verwant
:wink:

Gehehehe :P

Back on topic:

Bij mij op school (werktuigbouwkunde): Solidworks! Erg makkelijk te leren aan de hand van online tutorials en een handleiding.

Een gelijk product is Unigraphics (heb ik gebruikt op de Universiteit in Eindhoven). Zelfde princiepe, alleen iets minder gebruiksvriendelijk.

Het schiet al aardig op met Rhino3D. :D
Het weer is vandaag toch knudde, dus heb mijn eerste 3-view getraced en opgeschoond/aangepast naar een kale template voor een bouwtekening. :cool:

De 3-view van een Fokker F-100:
3227301-L.jpg

En de CAD-tekening:
F100-1.jpg

F100-2.jpg

Nu nog de formers maken en dan kan ik het 3d-model gaan maken. :P

Ik moet trouwens zeggen dat Rhino3D echt een gebruiksvriendelijk pakket is om mee te werken, ik heb dan ook geen seconde spijt van mijn keuze. :worship: :thumbsup:

Hoi Joost,
ik zit nu op het werk, maar zal vanmiddag/vanavond even paar foto's posten. :)

ehm.. even een opmerking over je bovenaazicht als ik zo vrij mag zijn.

Trek volgende keer een lijn waar het midden is van het toestel en teken alleen 1 kant.
Vervolgens alles spiegelen over die hartlijn.
Zo is ie in iedergeval 100 % symmetrisch en hoef je ook maar de helft te tekenen.

Peter

Back