Een Lood-calcium accu is en blijft een Lood accu. De eigenschappen zijn dus in grote lijnen hetzelfde net als de behandeling ervan. Op enkele punten zijn er echter afwijkingen die voor een goede behandeling en dus lange levensduur wel belangrijk zijn. Één van de belangrijkste betere eigenschappen van de Lood-calcium accu is dat de zelfontlading beduidend lager is dan van een gewone Lood accu. In de meeste gevallen is die minder dan de helft! Ook ontstaat er minder of geen gas tijdens het normale laden. Daarom gaat er geen water verloren en hoef je dat dus ook nooit bij te vullen. Bij de meeste Lood-calcium accu's kan dat ook niet eens.
Hoe vol een accu (nog) is kan je eigenlijk alleen goed zien aan het soortelijk gewicht van het accuzuur dat erin zit. Het meten daarvan is echter lang niet altijd mogelijk zodat er een andere manier gevonden moet worden. Een redelijk alternatief is de celspanning. Die heeft een redelijk lineair verloopt tussen leeg en vol en het verschil is ook groot genoeg om het met enige nauwkeurigheid te kunnen meten.
Een gewone Lood accu heeft normaal gesproken een maximale celspanning van 2,3V. Een 12V accu is dus vol bij 13,8V. De minimale celspanning is 1,9V, een lege accu geeft dus nog 11,4V af. Let op, dit is niet 100% ontladen maar 80% ontladen! Een loodaccu tot 100% ontladen is zeer slecht voor de accu. Dit zal de levensduur zeer sterk verminderen en moet dus voorkomen zien te worden. Ook moet een lege Lood accu altijd direct weer geladen worden. Wacht daar NOOIT mee. In het ergste geval kan een lege Lood accu na 1 dag al definitief naar de haaien zijn!
De Lood-calcium accu heeft een iets hogere maximale celspanning. Deze is 2,47V zodat een volle 12V accu 14,8V zal zijn. De minimale spanning is gelijk, 1,9V respectivelijk 11,4V voor een lege accu.
Het nadeel van deze hogere maximale spanning is dat je dichter bij de zogenaamde gasspanning komt. Voor loodaccu's is die spanning 2,5V per cel. Wanneer een cel die spanning berijkt zal er (veel) gas ontstaan. Hoe hoger de stroom des te meer gas. Dat is verlies van energie en verlies van water. Het gas ontstaat namelijk door de electrolyse van het water in het accuzuur. Het water valt uiteen in waterstof en zuurstof. Deze mix van gassen is uiterst explosief en moet dus goed en snel afgevoerd worden. Daarom wordt er dus altijd gezegd en geschreven dat je accu's in een goed geventileerde ruimte moet laden en NOOIT in een gesloten kist of zo.
Een tweede punt waar je bij het laden van Lood-calcium accu's op moet letten is dat ze vrijwel altijd met een LAGERE maximale stroom geladen mogen worden dan "gewone" Lood accu's. Veruit de meesta loodaccu's mag je laden met een maximale laadstroom van ongeveer 0,5C. Lood-calcium accu's mag je met niet meer dan 0,3C laden.
De reden is tweeledig.
Ten eerste verloopt de hele chemie wat langzamer bij deze accu's en kan lang niet alle energie opgeslagen worden als je sneller gaat laden. Ga je toch sneller laden dan zal een deel van de energie rechtstreeks in warmte omgezet worden. Hierdoor wordt de accu warm en zal het rendement lager worden!
Ten tweede is de kans dat je bij het laden met een hoge stroom boven de gasspanning uitkomt heel groot. Om een hogere stroom door de accu te krijgen zal de spanning ook hoger moeten worden. Wanneer je dan boven de gasspanning uitkomt zal er vrij veel gas ontstaan. Dat is ook verlies van energie maar er is nog een punt van belang.
Één van de grote voordelen van Lood-calcium accu's is dat er bij normaal laden vrijwel geen gas ontstaat. Daarom zijn deze accu's vrijwel altijd volledig gesloten en kan je nooit water bijvullen. Er gaat normaal gesproken geen water verloren dus is dat ook niet nodig.
Om te voorkomen dat een Lood-calcium accu uit elkaar klapt als er iets mis gaat zitten er wel overdruk ventielen in. Als er dan toch veel gas ontstaat kan dat via die ventielen ontsnappen zonder gevaarlijk te worden. Daar komt nu die hoge spanning om de hoek kijken. Als je snel wilt laden wordt de gasspanning snel berijkt en zal er veel gas in de accu gaan ontstaan. Dat gas zal via de veligheids ventielen ontsnappen en de accu zal niet ontploffen. De accu gaat echter wel naar de haaien!
Doordat er te veel water ontleedt wordt en als gas ontsnapt zal de zuurgraad van het elektroliet te hoog worden. Hierdoor zullen de platen aangetast worden en zal de accu gaan sufateren. Na verloop van tijd wordt de accu daar totaal onbruikbaar door.
Te snel laden is nooit goed voor een accu maar voor een Lood-calcium accu kan het vrij snel het einde betekenen. Veel mensen houden 0,1C of 0,2C als laadstroom aan. Dat is veilig en zal geen (extra) schade aan je accu veroorzaken. Bij gebruik van een echte goede Lood accu lader kan je wat sneller en wat vollediger laden. Dat kan de levensduur van je Lood accu duidelijk verlengen.