Calcium accu

Ik heb een Calcium accu kan ik die ook op een Infinity of een Hyperion lader laden.
Als ik die op blei accu zet lijkt het mij geen probleem
Ik heb gelezen dat hij wel met 5 tot 15 ampere geladen moet worden en niet onderbreken.
De accu ga ik gebruiken op een boot met fluistermotor.

Calcium accu's? Volgens mij heb ik weer een nieuwe ontwikkeling gemist ofzo:p

Het calcium is een toevoeging aan het lood van de platen.
Het blijft echter een loodaccu, dus op die manier te laden.
Voordelen van het calcium zijn dat de zelfontlading minder is en dat de accu gesloten kan zijn, dus bijvullen niet nodig :D
Bij een loodaccu is vooral de laadspanning van belang, deze mag niet boven een bepaalde waarde komen, dus inderdaad de stand "blei" accu kiezen.
Grootte van de laadstroom is minder belangrijk, 1/10 van de capaciteit is netjes, dus een ampere of 10 is mooi voor deze accu, wat minder kan ook geen kwaad, maar dan duurt het laden wat langer natuurlijk.

Laatst bewerkt:
bedankt voor het antwoord.
dan kan ik gewoon mijn eigen lader gebruiken en hoef er geen speciale lader voor aante schaffen.
uit mijn hooft kan de infinety tot 5 amp laden en de Hyperion tot 10 amp

Als je lader aan loodaccu stand heeft, kun je deze accu's er prima mee laden.

Aandachtspuntje:
Lood-calcium accu's raken pas echt goed vol bij een iets hogere laadspanning dan conventionele lood-zwavel accu's.
Bij een loodcalcium accu mag de laadspanning oplopen tot 14.8V.

Dit type accu is erg geschikt als voedingsbron voor laders. De DC aanduiding in het type nummer betekent Deep-Cycle, oftewel je mag ze vrij diep ontladen zonder schade te veroorzaken;
Een auto accu is over het algemeen een zgn start-accu, deze zijn ongeschikt voor dit soort gebruik en geven al vrij snel de geest.
Zogenaamde semi-tractie accu's (rolstoelaccu) zijn al een stuk geschikter. Voor een redelijke levensduur mag je deze accu's maximaal 50% ontladen.
Een zogenaamde Deep-Cycle accu mag je maximaal 70% ontladen.

Lood calcium accu's worden steeds meer toegepast. Ze hebben diverse voordelen: lage zelfontlading, beter bestand tegen "misbruik", er hoeft geen water bijgevuld te wroden.

Natuurlijk altijd zsm na gebruik de accu weer opladen. Lood-accu's vinden het niet prettig leeg wegezet te worden.

Groet,
Gerben
Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Hoi
Met hoeveel amp laat een autoaccu lader dan ?

Mijn lader voor het vliegen kan ook Blei accu laden maar die gaat tot 5amp
Raymon heeft er een die gaat tot 10amp dus dat moet geen probleem zijn

Guus,

Er zijn vele types acculaders.
Dit soort accu's kun je maximaal met zo'n 20A laden.
Met je 5A lader gaat ook prima, het duurt alleen wat langer (reken op zo'n 20 uur).

Groet,
Gerben

wanneer HEB je er van gehoord dan?

Nu maar weer iets nutttigs gevraagd:

Is een simpele autoaccu lader ook in staat om de hogere laadspanning te leveren voor een lood/calcium semi-tractie accu? (10 jaar oud ding, bromt als een hommel, op de voorzijde staat een ampèremeter te zwabberen tussen 5A (lege accu) en 2A (daar blijft ie na een tijdje staan)). De 2A die ik zie kan 2 dingen betekenen in mijn ogen: 1- de net nieuw aangeschafte VMF accu was al voorgeladen en vol, 2- de lader levert niet voldoende spanning en kakt na de 5A start snel in naar 2A (wat voor een 60Ah accu betekend: 70 uur laden tot vol?).

Ik heb ook zo`n lader gehad en deed hetzelfde en bleef ook op 2a3 amp staan en als accu voller raakte zakte de meter.
Wat ik heb gehoordt is dat hij geladen moet worden tussen de 5 en 15 amp
Maar wat maakt het uit als hij er langer over doet om te laden.
Of is te langzaam laden niet goed voor de accu.
De orginele lader die er bij verkocht wordt die gaat over op druppel laden als hij vol is

Je kunt wel merken dat er meer lood in zit de accu is ook een stuk zwaarden.
Deze accu`s zijn ook beter om er mee op het veld te laden denk ik ?
Ik ben wat stroom beterft echt een leek en zal ook noit beter worden denk ik :(

De Winter,

De hele simpele autoladers slaan vaak af bij een spanning van 13.8V. De accu is dan nog lang niet vol, maar vol genoeg om je auto weer te kunnen starten. Daar zijn ze voor bedoeld.

Wil je zeker weten wat je lader doet, even de spanning op de accupolen meten tijdens het laden.

Een 60Ah accu op 2A laden betekent 60Ah / 2A= 30uur laden.
In dit "uiterste" geval zou de accu volledig leeg zijn, wat erg slecht is voor een loodaccu. Probeer dat dus te vermijden.

Groet,
Gerben

Mijn ouders gebruiken er één in de caravan voor de mover.
Ze hebben een andere lader moeten kopen omdat deze soort accu's met een minimale stroom geladen moeten worden. Je kan ze dus niet met minder laden zonder de levensduur aan te tasten!

Een Lood-calcium accu is en blijft een Lood accu. De eigenschappen zijn dus in grote lijnen hetzelfde net als de behandeling ervan. Op enkele punten zijn er echter afwijkingen die voor een goede behandeling en dus lange levensduur wel belangrijk zijn. Één van de belangrijkste betere eigenschappen van de Lood-calcium accu is dat de zelfontlading beduidend lager is dan van een gewone Lood accu. In de meeste gevallen is die minder dan de helft! Ook ontstaat er minder of geen gas tijdens het normale laden. Daarom gaat er geen water verloren en hoef je dat dus ook nooit bij te vullen. Bij de meeste Lood-calcium accu's kan dat ook niet eens.

Hoe vol een accu (nog) is kan je eigenlijk alleen goed zien aan het soortelijk gewicht van het accuzuur dat erin zit. Het meten daarvan is echter lang niet altijd mogelijk zodat er een andere manier gevonden moet worden. Een redelijk alternatief is de celspanning. Die heeft een redelijk lineair verloopt tussen leeg en vol en het verschil is ook groot genoeg om het met enige nauwkeurigheid te kunnen meten.
Een gewone Lood accu heeft normaal gesproken een maximale celspanning van 2,3V. Een 12V accu is dus vol bij 13,8V. De minimale celspanning is 1,9V, een lege accu geeft dus nog 11,4V af. Let op, dit is niet 100% ontladen maar 80% ontladen! Een loodaccu tot 100% ontladen is zeer slecht voor de accu. Dit zal de levensduur zeer sterk verminderen en moet dus voorkomen zien te worden. Ook moet een lege Lood accu altijd direct weer geladen worden. Wacht daar NOOIT mee. In het ergste geval kan een lege Lood accu na 1 dag al definitief naar de haaien zijn!

De Lood-calcium accu heeft een iets hogere maximale celspanning. Deze is 2,47V zodat een volle 12V accu 14,8V zal zijn. De minimale spanning is gelijk, 1,9V respectivelijk 11,4V voor een lege accu.
Het nadeel van deze hogere maximale spanning is dat je dichter bij de zogenaamde gasspanning komt. Voor loodaccu's is die spanning 2,5V per cel. Wanneer een cel die spanning berijkt zal er (veel) gas ontstaan. Hoe hoger de stroom des te meer gas. Dat is verlies van energie en verlies van water. Het gas ontstaat namelijk door de electrolyse van het water in het accuzuur. Het water valt uiteen in waterstof en zuurstof. Deze mix van gassen is uiterst explosief en moet dus goed en snel afgevoerd worden. Daarom wordt er dus altijd gezegd en geschreven dat je accu's in een goed geventileerde ruimte moet laden en NOOIT in een gesloten kist of zo.

Een tweede punt waar je bij het laden van Lood-calcium accu's op moet letten is dat ze vrijwel altijd met een LAGERE maximale stroom geladen mogen worden dan "gewone" Lood accu's. Veruit de meesta loodaccu's mag je laden met een maximale laadstroom van ongeveer 0,5C. Lood-calcium accu's mag je met niet meer dan 0,3C laden.
De reden is tweeledig.
Ten eerste verloopt de hele chemie wat langzamer bij deze accu's en kan lang niet alle energie opgeslagen worden als je sneller gaat laden. Ga je toch sneller laden dan zal een deel van de energie rechtstreeks in warmte omgezet worden. Hierdoor wordt de accu warm en zal het rendement lager worden!
Ten tweede is de kans dat je bij het laden met een hoge stroom boven de gasspanning uitkomt heel groot. Om een hogere stroom door de accu te krijgen zal de spanning ook hoger moeten worden. Wanneer je dan boven de gasspanning uitkomt zal er vrij veel gas ontstaan. Dat is ook verlies van energie maar er is nog een punt van belang.
Één van de grote voordelen van Lood-calcium accu's is dat er bij normaal laden vrijwel geen gas ontstaat. Daarom zijn deze accu's vrijwel altijd volledig gesloten en kan je nooit water bijvullen. Er gaat normaal gesproken geen water verloren dus is dat ook niet nodig.
Om te voorkomen dat een Lood-calcium accu uit elkaar klapt als er iets mis gaat zitten er wel overdruk ventielen in. Als er dan toch veel gas ontstaat kan dat via die ventielen ontsnappen zonder gevaarlijk te worden. Daar komt nu die hoge spanning om de hoek kijken. Als je snel wilt laden wordt de gasspanning snel berijkt en zal er veel gas in de accu gaan ontstaan. Dat gas zal via de veligheids ventielen ontsnappen en de accu zal niet ontploffen. De accu gaat echter wel naar de haaien!
Doordat er te veel water ontleedt wordt en als gas ontsnapt zal de zuurgraad van het elektroliet te hoog worden. Hierdoor zullen de platen aangetast worden en zal de accu gaan sufateren. Na verloop van tijd wordt de accu daar totaal onbruikbaar door.
Te snel laden is nooit goed voor een accu maar voor een Lood-calcium accu kan het vrij snel het einde betekenen. Veel mensen houden 0,1C of 0,2C als laadstroom aan. Dat is veilig en zal geen (extra) schade aan je accu veroorzaken. Bij gebruik van een echte goede Lood accu lader kan je wat sneller en wat vollediger laden. Dat kan de levensduur van je Lood accu duidelijk verlengen.

Back