Caliber 30 van kyosho?

Iemand al ervaring met deze heli?

Heb al één en ander gevonden, vooral dan veel lovende
kritieken. Het ding zou zeer betrouwbaar en smooth zijn...
Heeft er iemand de Caliber al in het echt bezig gezien?
Het lijkt me namelijk een goeie heli om mee te beginnen... :P

Alle tips, weetjes en ervaringen welkom

Greetz,
Wouter

heb hem in het echt zien vliegen maar niet zelf gevlogen.
volgens de piloot was ie net zo stabiel als een raptor 30.

in de kwiklink (modelbouw actueel) en dat andere blad (naam effe kwijt) van afgelopen maand,staan in allebei reviews van de caliber.

Ik heb sinds een maand de caliber 30 en ik moet zeggen dat het goed en stabiel vliegt
Als je de caliber precies volgens de gebruiksaanwijzing maak (niet dat je er veel aan moet doen ) dan is het de motor starten (die staat ook al goed afgesteld voor het inlopen ) en vliegen.
Het enigste wat je misschien nog moet veranderen is het bladspoor.
tot op heden een klasse helicopter :D

Zelf ben ik een raptor " freak " maar een tijdje geleden heb ik een caliber 30 ingevlogen/afgesteld voor een clublid.
Vliegt héél stabiel, reageert ook correct op je stuurpulsen en ziet er degelijk uit.
Wat mij zeker aanspreekt is het ccpm gedeelde, dit verschil voelde ik onmiddelijk in de eerste hovering.

Goede keuze.

Groetjes

Chris :D

alleen die canopy he, love it or hate it.

ik vind hem afschuwlijk de caliber canopy , maarja wie ben ik, ik vind de v1 raptor canopy ook mooi :D

Hoi Gerard,

dit is met de raptor kap net hetzelfde, je houd ervan of je haat het :lol:

Groetjes

Chris

Wel,

persoonlijk vind ik de canopy van de raptor zeer mooi, vooral
van de V2.
Hoewel ik moet toegeven dat ik die van de Caliber ook wel
mooi begin te vinden.
Maar dat neemt niet weg dat het ding nogal zwaar is en gewoon alles! bedekt.
Je kan vooral moeilijk aan de motor.
Een mogelijke oplossing vind je op www.heliproz.com/caliber30.html
Maar ik ben nog niet zeker of ik het wel zou doen.
Iemand misschien foto's over hoe je het nog kan oplossen?

Greetz,
wouter

Ik heb gisteren mijn eerste helivlucht gemaakt met de Caliber30. :P

Zit echter toch met raar fenomeen, bij een te laag toerental schommelt ie nogal behoorlijk. Heb dit gisteren dus opgelost door middels een extra knopje een andere GASKURVE in te stellen. Niet lineair 0-25-50-75-100 maar 40-50-60-75-100.

Nu heb ik reeds iemand gesproken en die denkt dat het wel eens aan een niet goed ingevette as+rubbers zou kunnen liggen. Tja, daar heb ik dus niets aangedaan zo uit de bouwdoos.

Mijn vraag is zijn er meer met dit schommelprobleem met lage toeren?

Verder had ik de gyro een beetje fel staan, want ik heb gemerkt dat deze met trainingskruis eronder een beetje agressief reageert. Nadat alles goed was afgesteld heb ik 2 hoovervluchten gemaakt, pfffff.

De motor loopt lekker rustig en hij hoovert alvast lekker. 8)

download.php

Oh ja, welk VET kan ik gebruiken voor het invetten van as en rubbers?

Grtz,
Emile :roll:

hoi emile, voor het vetten van de dampers en de as gebruik ik wit teflon smeervet (robbe heeft het ook) goed invetten !

en wat voor toerental draai je op de kop ?

hoi,

ik heb er ondertussen al 2 gallons doorgejaagd en het ding lijkt steeds beter te vliegen.

De assen smeer ik zo om de 3 uur vliegen met teflonvet. Waarschijnlijk niet echt wat je er moet voor gebruiken maar het werkt toch.
De rubbers vet ik niet. Lijkt me ook nie echt nodig en zou trouwens niet weten met wat. Trouwens na een aantal vluchten komt er wel wat vet op van de uitlaat.

Wat nu betreft dat wobbelen: heel normaal bij lage toeren (<1300rpm)
Ik weet niet echt welke headspeed ik heb maar afgaand op het geluid :twisted: zou ik zeggen: zo'n 1700.

Emile, welke gyro gebruik je eigenlijk?

Ik heb het toerental niet gemeten, zou ook niet weten hoe? moet ik de heli vastbinden aan de grond? Tijdelijk de pitch op nul regelen bij hooverstand?

Is W40 smeermiddel ook geschikt voor het invetten van die rubbers, want ik wil natuurlijk zo min mogelijk rare trillingen/schokken?

Wat dat wobbelen betreft, dit lijkt me toch niet wenselijk bij hooverstand en al helemaal niet bij het landen ... 8O :?

Ik zal eens opmeten onder welke hoek ik de gasschuif open moet zetten om van dat gewobbel af te komen. Of kan het ook veroorzaakt worden omdat ik de motor nog niet afgesteld heb, maar gewoon VET zit te draaien?

Ik gebruik een GY401 met 9250 servo.

Grtz,
Emile 8)

emile, wd40 zou ik absoluut niet gebruiken, dat is meen ik op petroleumbasis en dat vinden je rubbers naar verloop van tijd niet leuk.
gewoon het witte vet gebruiken, goed inbetten as+rubbers in de kop, houd ze lekker soepel.
toerental meten? gewoon met een prop toerentalmeter, die je ook voor een vliegtuig kan gebruiken, instellen op 2 blads.
heli opspoolen tot het moment dat ie licht op de skids word en dan meten.

wobbelt je staart of de hele heli? als allen je staart wobbelt kan het ook nog zijn dat de gain van je gyro te hoog staat.

ps is het niet de 9253 die op je staart zit? die zit nl aangeschreven voor de 401 gyro.

gerard

Het is de hele heli die van links naar rechts schud (ROLL FUNKTIE), de staart staat gewoon stil. Ik ben vandaag bij een modelbouwzaak geweest en heb inderdaad zo'n wit VET gehaald. Ga hem dus binnenkort maar eens goed invetten.

Ik heb vandaag weer zo'n 10 vluchten gemaakt, het gaat al redelijk goed moet ik zeggen. Ik heb bij mijn 2e vlucht de heading lock eens uitgeprobeerd, WAT EEN GENOT, niet te geloven! Het is natuurlijk niet verkeerd om ook zonder de heading lock te leren vliegen, maar voorlopig blijft ie lekker aan. :wink:

Ik heb de 9250 met opzet gekocht ipv de 9253, omdat mij dit door 2 leveranciers aangeraden werd. De 9253 zou "te zwak zijn" (ik heb bij dit informeren wel niet verteld voor om welke heli het gaat). Maar goed, de 9250 doet zijn werk goed, ik moet hem alleen niet te agressief instellen, een klein beetje is voldoende.

Grtz,
Emile 8)

9253 te zwak?

Wat een BS, als je meer dan 2 KG op je heck trekt met je 30er dan is er iets goed mis. op de hek gaat het om snelheid (natuurlijk met wat kracht) 1 kant op want het koppel werkt mee voor de andere.

Dus een 9253 was geen slechte keus geweest want die is iets sneller maar voor dit soort helies maakt dit niet veel uit en zal je bijna nooit het verschil merken.

Toch maar eens een 'echte' heli zaak gaan zoeken. :wink:

Frank

Hallo Frank,

Ik was onlangs bij Fly Cam geweest en heb daar ook de nodige spullen gekocht die ik op de beurs niet vinden kon. Wat de caliber 30 betreft hij vliegt echt super!

Wat dat servo verschil betreft daar kan ik over een tijdje wel uitsluitsel over geven, aangezien bij ons in de club een andere jongen een Caliber30 aan het gereed maken is met een 9253 servo. Ik kan hem altijd nog op mijn volgende grotere heli overzetten. :wink:

Ik ben gisteren begonnen met het oefenen van de veiligheidsbrevet A figuren, hmmm.... ligt het aan mij of is dit een easy go?

Grtz,
Emile 8)

Ik heb wat problemen met mijn Caliber 30, het lijkt erop of de koppeling doorslipt of zo? Dit probleem is gaanderweg steeds erger geworden, zo erg dat ik nu aan het begin van iedere vlucht 1 minuut of zo lig te klooien om de rotor op hooversnelheid te krijgen.

Ik dacht dat het misschien veroorzaakt zou kunnen worden doordat de uitlaat iets gelekt heeft en "misschien" enige vettigheid in de koppeling terecht is gekomen. Daarom had ik gistermorgen de motor eruit gehaald en de koppeling uit elkaar gehaald, er was echter geen overtollige vettigheid te bespeuren, ik heb daarop toch maar effe alles gepoetst met methanol en met goede hoop weer in elkaar gezet.

Toen ik smiddags echter ging vliegen bleek het probleem nog steeds hetzelfde te zijn. Zijn er meer die dit probleem hebben gehad, ik heb er nu zo'n 8 liter doorheen gehoverd en het euvel is zo ongeveer begonnen na een liter of 3.

Het is toch niet iets anders wat ontgrendeld? Het "one-way" lager of zo?

De koppeling grijpt met een paar tandjes gas goed aan, enkel als de heli bijna op 2/3 van zijn hover RPM is, dan schiet de motor op hol en moet ik weer gas terugnemen en opnieuw opbouwen. Als ik over een bepaalde RPM heen ben dan is het probleem verholpen?

Wie weet raad?

Als het toch vettigheid op de koppeling is, hoe kan ik deze het beste ontvetten?

Grtz,
Emile :cry:

Nou ik heb de hele koppeling weer uit elkaar liggen, het ziet en voelt allemaal lekker droog aan. En ik kan me haast niet indenken dat die koppeling echt versleten is ...

Als het de koppeling niet is dan blijft alleen het "One Way" vrijlooplager over wat blijkbaar door kan schieten. Het feit dat hij pas bij een hoog toerental plotseling door slipt zit mij nog steeds niet lekker, dus ik ben eens wat op wat duitse forums gaan zoeken ...

En wat denk je dat ik daar tegenkom, eigenlijk exact mijn probleem ... want ook met terugtoeren kan hij plotseling doorschieten! De betreffende persoon heeft dit opgelost door WD-40 in het vrijlooplager te laten lopen. Nou die tip gaan we gewoon proberen, want ik wil natuurlijk niet enkele weken uitgehooverd zijn ...

Voor meer info:
http://www.rc-heli.net/forum/index.php?act=ST&f=47&t=12464&s=37088589fa1a2a582e2c450d8e0c29de

Ik ga hem maar eens voor de zoveelste keer in elkaar schroeven ...

De mazzel,
Emile :?

Toch is vettigheid in de koppeling heel best mogelijk. Leg de koppelingbus, daar zit het frictie materiaal opgeplakt, maar eens een paar dagen in de thinner om alle vettigheid er uit te "trekken". Dat hielp bij mij uitstekend, alsof ik een nieuwe koppeling had.
Als dat niet helpt zou het best kunnen zijn dat de frictie laag van je koppelingbus te ver afgesleten is. Als je in de koppeling kijkt mag de ruimte tussen het vliegwiel (de koppeling) en de bus waar het frictiemateriaal op zit niet meer and ongeveer 1 mm zijn. Is dit groter dan is het frictie materiaal versleten en moet je er nieuw op doen of de koppelingbus vervangen.

Back