Calmato 1400 Electro trainer

MPXfan zei:
Geen speling bij mij; hoe groot is die dan bij jullie?

Totaal gezien voor het oog een paar milimeter, maar je voelt het wel. Het lijkt daardoor alsof het neuswiel niet goedvast zit terwijl dit wel het geval is...

Mensen afgelopen zondag heeft mij 1400 zijn maiden gemaakt....

Alleen zijn er nog een aantal dingetjes.

1. Het model was niet in balans, staartlastig. Nu was dit met plaklood van een clublid zo opgelost, maar het blijft doodgewicht wat ik meeneem. Heeft iemand hier een oplossing voor? Alles zit al voorin.

2. De servo van het richtingsroer kraakt. Dit komt omdat de staalkabel teveel spanning geeft. De servo zit al ideaal en de kabel is ook al wat extra gebogen, maar geen resultaat. Het vliegt wel, maar het geeft toch extra spanning op mijn servo en natuurlijk weer een verhoogt stroomverbruik. Ik hoorde een clublid iets zeggen over een eventuele kunstofkabel. Is dit een optie? En hoe hebben jullie de kabel geplaatst?

Rick NT zei:
Op de homepage van www.mrhobby.nl kwam ik toch weer de Sport variant tegen.

Iemand al ervaring mee?

Rick

Nog geen vlieg/bouwervaring mee, maar wel zojuist bij Q* een oranje exemplaar aangeschaft. Zelfde prijs als de trainer, en de kit ziet er zoals gebruikelijk weer heel goed verzorgd uit! Al net zo makkelijk te assembleren als de trainer zo te zien: nagenoeg dezelfde handleiding. Van het weekend maar eens aan beginnen...

@Frankelfert
Het klopt dat je veel gewicht voorin moet plaatsen om de balans goed te krijgen, ik heb dus 2 lipo`s (samen 320 gram) en nu is ie goed.
De stuurkabels heb ik door koolstof vervangen, werkt prima. Alleen de kabel van het neuswiel is nog orgineel.

Ik wil ook de aansturing van de ailerons nog veranderen, de bijgeleverde vind ik geen succes. Iemand suggesties?

Ron 01 zei:
@Frankelfert
De stuurkabels heb ik door koolstof vervangen, werkt prima. Alleen de kabel van het neuswiel is nog orgineel.
Heb jij hierna ook nog de klemmetjes (die witte connectors) die aan het einde van de stang zaten nog kunnen bevestigen? Aangezien deze er natuurlijk ingedraaid werd doormiddel van schoefdraad. Of heb je gewoon een z-tang hiervoor gebruikt?

Geen van beide, ik heb stalen quicklinks gekocht en deze op de koolstof stangen bevestigd (gelijmd met epoxy en daarna een krimpkous over beiden gedaan), zit muurvast. Wel even het koolstof licht opschuren.

vjete zei:
ondertussen al iemand de sport gekocht?

Zie 4 berichtjes boven je... :wink:

Model is inmiddels afgebouwd in een paar uurtjes tijd (is al net zo makkelijk als de Trainer; de bouwwijze is nagenoeg gelijk).
Binnenkort hopelijk de eerste vlucht!

Hmmm...nog steeds geen rustig weer gehad als ik vrij was. Nog even geduld dus!

accu 3200 mAh

Hoi iedereen,

Ik heb een probleem: ik maak gebruik van een 3200 mAh lipo in mijn Calmato. Die is vrij lang en steekt dus uit het compartiment dat bedoeld is voor de accu. Dat is op zich geen punt. Tot op heden heb ik de accu met tie-raps gefixeerd maar dat is niet ideaal want je moet telkens een nieuwe tie-rap aanbrengen.

Klitteband gaat denk ik niet omdat er nauwelijks ruimte is om de klitteband los te trekken...

Heeft iemand een praktische oplossing om mijn accu te fixeren zodat hij ook eenvoudig te wisselen is? Ik lees dat veel van jullie grotere accu's gebruiken dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/oplossingen.
Bedankt alvast!

Grt,
Mark

Ik heb in de ruimte onder de vleugel een schot van 1,5 mm triplex gemaakt, afgesteund op twee kiefer latjes, met genoeg ruimte tot de uitstekende lipo accu om een piepschuim blok van1,5 cm dikte er tussen te kunnen schuiven. Verder gewoon de accu vastmaken met twee stuks klitteband ( gewoon bij praxis een metertje kopen ) dat lang genoeg is, en klaar is inderdaad ..........

Cees

Mannen,

[modelbouwforum reclameboodschap]
Hier is volop materiaal voor de database voor elektrovliegtuigen voorhanden zie ik!
Maak anderen blij en deel je gegevens. Zie de link in mijn handtekening.
Dank u!
[/modelbouwforum reklameboodschap]

Hmmm...nog steeds geen rustig weer gehad als ik vrij was. Nog even geduld dus!

He,

heb je er al mee gevlogen (vast wel)

Ik ben namelijk ook van plan om een calmato ep aan te schaffen en dan de sport versie. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Ludo

Mensen afgelopen zondag heeft mij 1400 zijn maiden gemaakt....

Alleen zijn er nog een aantal dingetjes.

1. Het model was niet in balans, staartlastig. Nu was dit met plaklood van een clublid zo opgelost, maar het blijft doodgewicht wat ik meeneem. Heeft iemand hier een oplossing voor? Alles zit al voorin.

Dit probleem van staartlastig hebben wij ook. En dat terwijl het zwaartepunt precies zoals opgegeven was. Misschien dat we hier de oplossing voor hebben, hopelijk kunnen we morgen de aanpassing testen, als ons idee klopt, zal ik het hier melden...

Back