Achja... brave Lap-o-mato!
Nou dat was dus hier vandaag de maiden op een leeg veld. Geen foto's.
Turbulent, maar eindelijk eens een zonnetje hier.
Eerst even motortje inlopen op een rijk en arm mengsel. Temperatuurmeting lukte niet, metertje gaf onjuiste waarden. Knurftending moet ik omruilen.
Met 11 x 7 11.500 toeren effe tussendoor gemeten in de net-aan 2-takt geluidszone. Tankje leeg gestookt met vol gas t/m stationair fases en 2x tussen koelen. Tweede tankje ging de motor vlotter aan met een flip aan de prop, liep behoorlijk happy op fractie rijk. Motor de 46 AX II met de betere carburateur van de eerste serie er op geschroefd. En hup zo dan maar eens een rondje, verder inlopen in de lucht met wisselende belasting.
Raakte hem in het schelle licht 2x goed 'kwijt', maar op hoogte, heb je wat ruimte.
Zag je even niet waar je aan toe was. Blij dat er een handlanger naast me stond, mee keek om hem weer in het gareel te krijgen. Lukte.
Kist trok als een gek naar rechts en horkte een beetje onrustig door de lucht, die sowieso al heel erg hobbelig leek. Af en toe een bizarre speed rol. Reageerde extreem kritsch of de uitslagen waar mijn schouderdekker gecontroleerd autoritair rold als op rails. Bijna niet te vliegen eigenlijk.En dan ook nog eens een kromme aileron. Gaat het er ook niet beter op worden in de lucht.
Landing gelukt, maar hobbelend en waggelend op draaiende wind in de luwte van het clubhuis met de inmiddels forse bomen. Nou, is wat!
Na correctie aan de zender ging het al weer beter. Kleiner uitslagen, expo, wat rustiger in de lucht. Maar het ernstig zeurende trekken naar rechts bleef, niet te trimmen. Wederom een onrustige landing wat beter op de wind gemikt. Ook niet echt een mooi strijkijzer, maar heelhuids en niet hard op de grond. Drakerig! Jich!
Bleek richtingroer scheef te staan Hum! Klopt niet volgens de zender en onze voorinstelling.
Met een zetje tegen het roer... tandengeknars. Tik, tik, tik. Rotte Hitec 425BB servo dus! In de lucht met matige uitslag. Geen wonder.
De tweede servo die ik in deze tweedehands-sjomp (met gekraakte neuspoot) was tegen gekomen. Da's toch wel zeer matig!
Naja... het is heel gebleven.
Een paar kwaliteitsservo's gaan monteren, met dat zal het een stuk beter gaan.
DES of MPX Profi Digi's. Beetje massa kan de kist wel gebruiken.
Maar komende week is er weer 'herfst' voorspeld. Het komt wel weer verderop in het jaar.
Gr Bas