calmato 40

Hallo Mensen,

Ik ben opzoek naar een calmato 40 om te beginnen met het vliegen, "lessen"
Toevallig iemand die zo'n toestel te koop aanbied?
Ik heb al een 2.4Ghz zender plus ontvanger ect.

Graag hoor ik van jullie! :cool:
 
calmato is leuk en aardig, ik vind het alleen niet echt een goede leskist daar hij toch redelijk hard binnenkomt bij het landen en niet echt vergevings gezind is.

kijk of je een leuke charter of westerly op de kop kunt tikken, het is maar een tip.
 
In tegenstelling tot een Four Star zweeft ie niet oneindig nee.
Bestwel gek dat een Four Star een 2e kist is en een Calmato als 1e wordt aangeraden.
Voor de rest is een Four Star ook niet instabieler ofzo naar mijn mening.
 
De Calmato 40 is best een stabiel lesplatform. Natuurlijk Charter is ook prima, iets bedaagder... maar uitstekend.

Als de kist zwaar is, komt ze ook vlot binnen... bij windstilte. Zit je onder de 3 kilo, komt het zeker goed. Die van mij was topzwaar.. af fabriek leed ze al aan overgewicht. Dus boven de 3 kilo mee gelest. En dat ging prima!
De snelheid heb ik nooit als een probleem ervaren, is me niet echt opgevallen als zijnde oversnelheid of storend.

De kist is goed te sturen, uit te melken, hersteld goed in een stal.
Sneheid is vliegen. Vloog deze met een 46Ax met een 11 x 6 prop. Bij het lessen nimmer vol gas. Vol gas kon je goed uithalen, de kist snel op veilig hoogte brengen of uit een matige landing keurig door de sterke AX gered worden. Uiteindelijk leer je er toch heel goed mee te vliegen.

Calmato is een rolroertrainer. Dat vraagt in sommige gevallen een wat langere lestijd in vergelijking tot een 2 assige kist.
Met een goede instructeur erbij komt dat prima in orde. Heb je de kist eenmaal onder de knie, dan kan je er uiterst frivole baantjes mee trekken zonder uitgeleerd te raken.

Je budget inschatten is lastig. Mocht je tegen een goede kist of complete set aanlopen, scheelt dat weer iets. Maar moet je echt zeker weten dat je geen afgetrapte zaak in handen krijgt gedrukt. (En dan nog... soms blijft het goed vliegen.) Om dan achteraf te moeten gaan herstellen, kunnen daarmee de kosten volledig de andere kant doorslaan.

Overweeg ook eens alles nieuw te nemen, na te rekenen. De kist zelf opbouwen heeft ook iets leerzaams. Bij schade moet je de kist immers ook zelf weer repareren, of leren repareren. Dus je moet ook de gereedschapskist aardig gaan uitbreiden. Wat betreft trainers is er meer dan een Calmato. Ik dacht dat Jamara ook een aardige had. Graupner eveneens.

Wat betreft RC-apparatuur idem. Je treft een goede set, of koopt een kat in de zak. Met nieuw materiaal, met een keuze voor een kwaliteits merk, die ook redelijk betaalbaar te vinden zijn, haal je ook goed werkende elektronica in huis. Daarmee heb je er ook toekomstig, wellicht jaren lang, plezier aan. Na de trainer volgen immers nieuwe kisten...

Tja... en dan moet je nog overwegen brandstof (methanol) of electro.

Goed materiaal geeft een goede start bij de les, zo was mijn ervaring. (en ook een welwillende instructeur)
Lees goed de draadjes eens door voor de beginners. Er zijn wat FAQ's die zeer leerzaam zijn. Verder is er veel aandacht besteed aan de bouw en onderhoud van Calmato en Charter. Alles te vinden op dit forum.
Gr Bas
 
Die Calmato ik neem aan de trainer versie is een best apparaat om mee te leren vliegen. Afgelopen zaterdag heb ik er nog 2 liter prut mee weggewerkt. Zelfs als ervaren vlieger blijft hij leuk om gewoon lekker rond te brommen in de lucht.

De calmato is in Nederland gewoon duur, koop je hem in Engeland bij SMC (Sussex Model center)bijvoorbeeld dan is hij zomaar 50 euro voordeliger. Verder zijn er ook nog wel andere voordelige alternatieven te verzinnen zoals de Seagull Arising Star bijv. Ripmax heeft de WOT trainer enz. Is op internet zat te vinden. Tweede hands wat ik gezien heb vind ik teveel kosten in vergelijking met nieuw. Mijn eigen Calmato had ik tweede hands voor 60 euro met motor, 3 vleugels en een boel accesoires in staat van nieuw, dan is het zo gek nog niet.

Succes en enjoy the hobby!
 
Die Calmato ik neem aan de trainer versie is een best apparaat om mee te leren vliegen.
De calmato is in Nederland gewoon duur, koop je hem in Engeland bij SMC (Sussex Model center)bijvoorbeeld dan is hij zomaar 50 euro voordeliger.

De callie is in mijn ogen een van de beste (nitro) trainers. Al is de folie echt minder.
Ze kunnen aardig wat hebben, en dat is meestal ook wel nodig...
In Eindhoven is ie te koop voor €120. Wat zijn de verzendkosten vanuit Engeland???
Is het dan nog steeds voordeliger?
 
@sanka
Die 120 euro ben ik nederland nog nergens tegengekomen(onderwijl gezocht en wel gevonden is wel scherp geprijsd trouwens, bij de meeste ligt de prijs rond de 150 euro waarvan QteP de duurste is). Ik ging uit van 145 euro, In the UK is de Calmato 76.75 pond en het verzenden 16.50 pond = bij elkaar 93.25 pond = in euro 111.66. bezorgtijd is < 1 week

En wat betreft de folie eraf sjorren en een paar avonden folien met oracover.
 
Back
Top