De Calmato 40 is best een stabiel lesplatform. Natuurlijk Charter is ook prima, iets bedaagder... maar uitstekend.
Als de kist zwaar is, komt ze ook vlot binnen... bij windstilte. Zit je onder de 3 kilo, komt het zeker goed. Die van mij was topzwaar.. af fabriek leed ze al aan overgewicht. Dus boven de 3 kilo mee gelest. En dat ging prima!
De snelheid heb ik nooit als een probleem ervaren, is me niet echt opgevallen als zijnde oversnelheid of storend.
De kist is goed te sturen, uit te melken, hersteld goed in een stal.
Sneheid is vliegen. Vloog deze met een 46Ax met een 11 x 6 prop. Bij het lessen nimmer vol gas. Vol gas kon je goed uithalen, de kist snel op veilig hoogte brengen of uit een matige landing keurig door de sterke AX gered worden. Uiteindelijk leer je er toch heel goed mee te vliegen.
Calmato is een rolroertrainer. Dat vraagt in sommige gevallen een wat langere lestijd in vergelijking tot een 2 assige kist.
Met een goede instructeur erbij komt dat prima in orde. Heb je de kist eenmaal onder de knie, dan kan je er uiterst frivole baantjes mee trekken zonder uitgeleerd te raken.
Je budget inschatten is lastig. Mocht je tegen een goede kist of complete set aanlopen, scheelt dat weer iets. Maar moet je echt zeker weten dat je geen afgetrapte zaak in handen krijgt gedrukt. (En dan nog... soms blijft het goed vliegen.) Om dan achteraf te moeten gaan herstellen, kunnen daarmee de kosten volledig de andere kant doorslaan.
Overweeg ook eens alles nieuw te nemen, na te rekenen. De kist zelf opbouwen heeft ook iets leerzaams. Bij schade moet je de kist immers ook zelf weer repareren, of leren repareren. Dus je moet ook de gereedschapskist aardig gaan uitbreiden. Wat betreft trainers is er meer dan een Calmato. Ik dacht dat Jamara ook een aardige had. Graupner eveneens.
Wat betreft RC-apparatuur idem. Je treft een goede set, of koopt een kat in de zak. Met nieuw materiaal, met een keuze voor een kwaliteits merk, die ook redelijk betaalbaar te vinden zijn, haal je ook goed werkende elektronica in huis. Daarmee heb je er ook toekomstig, wellicht jaren lang, plezier aan. Na de trainer volgen immers nieuwe kisten...
Tja... en dan moet je nog overwegen brandstof (methanol) of electro.
Goed materiaal geeft een goede start bij de les, zo was mijn ervaring. (en ook een welwillende instructeur)
Lees goed de draadjes eens door voor de beginners. Er zijn wat FAQ's die zeer leerzaam zijn. Verder is er veel aandacht besteed aan de bouw en onderhoud van Calmato en Charter. Alles te vinden op dit forum.
Gr Bas