Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Hè verdikkeme dat doet me weer geen goed te lezen zeg
icon_neutral.gif


Ziet er als 'beyond repair' uit lijkt me? Zeker gezien de aanschafprijs tegenoven de reparatiekosten? Anyways, ik heb me ook wel eens zitten afvragen waarom het lijkt dat je zoveel pech hebt maar als je het aantal vluchten er tegenover zet is de kans op een crash relatief gezien natuurlijk hoger, en dat blijkt wel
icon_wink.gif
.

Maarre, ik moet je wel vermelden dat ik maar niet kan vergeten dat er bij mij in het verre verleden bijna letterlijk is ingehamerd NOOIT bij hoogspanningkabels in de buurt te gaan vliegen? Miscchien iets te letterlijk opgevat door mezelf?

Het lijkt er ook op dat je niet de kabel hebt geraakt waar de hoogspanning op staat maar de tui-kabel... Ik heb nl eens een filmpje voorbij zien komen uit, ik dacht Jordanië, waarbij een modeljet zowat explodeerde bij het vliegen tegen een hoogspannigskabel zoals in jouw filmpje en daarbij in vlammen opging.

Nou ja, in elk geval hoop ik dat er op termijn weer een Calmatootje voorbij komt want het blijven leuke kissies toch?.... misschien wel een beetje overkill....?
icon_razz.gif



Grt,

Tjen
 
Ziet er als 'beyond repair' uit lijkt me?
Nee hoor, hij gaat weer in de reparatie :-)

het lijkt dat je zoveel pech hebt maar als je het aantal vluchten er tegenover zet is de kans op een crash relatief gezien natuurlijk hoger, en dat blijkt wel ;-)
Ik bedoel maar, wie veel vliegt zal veel crashen ;-)

letterlijk is ingehamerd NOOIT bij hoogspanningkabels in de buurt te gaan vliegen?
Tja, die kabels staan maar 100 mtr van het veld, met westen wind kom je redelijk dicht in de buurt van de kabels, normaal blijf je er boven, maar Onno dacht dat ie er voldoende voor zat, blijkbaar niet dus 8)

in elk geval hoop ik dat er op termijn weer een Calmatootje voorbij komt
Deze dus gewoon weer :yes: , maar heb even geduld :lol:
 
Ik heb eens een Funky Chicken de hoogspanning ingevlogen, die verloor toen een vleugel en kwam hééééél snel naar beneden, maar de apparatuur was nog heel :)

Grt.
 
damn jullie kennen ons te goed :proost:


Maar nu moet de Calmato wel weer gaan vliegen :roll:

In het kader van de toekomstige watervliegmeeting, hebben wij net naast mijn Super Decathlon die met drijvers uitgevoerd gaat worden :)
Ook een setje 2de hands drijvers aangeschaft om met een "minder kostbare kist" te gaan oefenen :mrgreen:

En welke is daar zeer geschikt voor :?: :?: :?:

Juist onze Calmato :rolling:

Dus binnenkort de Calmato reparatie en drijver uitvoering, het verloop hiervan kun je hier vinden: Calmato met drijvers (BosModelAir)
 
He berto ik vind je onderschrift wel leuk.
842 vluchten en 1694 landingen.
dat wil zeggen dat je ook nog 10 touch and go's gemaakt hebt??????
mis alleen nog het aantal crashes in de lijst...... :-)
 
Hee Pietervisser,

Yep, klopt, ik tel ook het aantal touch & go`s mee, met de grotere kisten zijn dat er vaak maar 2 of 3 per vlucht, met deze Calmato loopt dat al vaak op tot +10 :-)

Aantal crashes zal ik ook eens gaan vermelden, moet ik even gaan tellen ;-)
 
Hee remlof,

de harde landingen zijn niet meegerekent, het crash getal is gebaseerd op de kisten die echt niet meer kunnen vliegen zonder eenvoudige reparatie.

Ik zie je wel weer op Ede :-)
 
Het begin van de reparatie is weer gestart '8)'

Alvast 1 zijde getekend:
calmato12.jpg


Deze week weer meer hoop ik :roll:
 
Zo vandaag beide delen even op het werk uitgezaagd:
calmato13.jpg


En voor de foto even op de romp gezet en het lijkt wel weer wat:
calmato14.jpg
 
Wij geven niet op :lol:

En een betere trainer voor de drijvers straks kan ik even niet verzinnen ;-)
 
Voorbereiding voor het monteren van de zijkanten, een stuk eraf zagen dus:
calmato15.jpg


en de nieuwe zijkanten zitten er tegen, met het motorschot net geplaatst:
calmato16.jpg

calmato17.jpg
 
hoe doen jullie het toch altijd vliegtuigen met zo'n grote schade repareren,respect jongens!

ik zou niet weten hoe te beginnen maarjah ben nog maar net begonnen met rc vliegen en morgen misschien de calmato halen met een 4 takt motortje er in

cya
 
Hee Sven,

Dat repareren gaat vanzelf als je eens wat modellen gebouwd hebt.
Je doet dan heel wat bouw- en inzicht ervaring op en dan is het repareren ineens een peuleschil :-)

Die ervaring komt vanzelf, gewoon veel doen.

Plaats je een foto van jouw Calmato en welke 4 takt komt ervoor?
 
ja doe ik eens ik hem heb zal ik proberen een bouwverslag bij te houden,deze week druk hebben met examens,maar zal zoveel mogelijk bouwen,de motor weet ik nog niet morgen in winkel informeren,ik ga toch voor een O.S motor gaan denk ik
dus ik zal die foto's absoluut wel eens plaatsen in een bouwdraadje ofzo,kan ik tegelijk al men vragen daar stellen,de 1e keer zal ik wel weer wat vragen hebben,iedereen moet ergens beginnen he;)

cya mate
 
Voor veel vragen moet je eens zoeken op "Calmato" er zijn al diverse draadjes met heel veel tips over de Calmato.

Succes en we horen het wel :)


De onderzijde van de romp zit ook weer dicht:
calmato18.jpg

Voor de originele bevestiging van het landingsgestel heb ik een stuk triplex gelijmd voor de voorste houder van de drijvers.
Dit zie je ook wat verder naar achter voor de achterste drijver bevestiging.
 
De voorzijdes voorzien van zij beplanking en het laatste spant gemonteerd.
calmato19.jpg

De linkerzijde ook bijna geheel bespan vrij.

De gehele voorkant wordt een tankdeksel.
Verder de servoplaat monteren.
Dan bestaat het voornamenlijk nog uit het bespannen van de kist en is deze zo goed als weer klaar :lol:
 
Back
Top