Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

En een nieuwe neuslijst en beplanking:
calmato27.jpg

calmato28.jpg
 
Toch opletten, ik meen te zien op een foto dat de styropor kern gestuikt is. Je reparatie zoals ze nu is, is perfect en niet zichtbaar na bespannen, maar je krijgt een heel zwak punt omdat de naad van de beplankingen juist uitkomt aan die uithaling voor gewichtsuitsparing. Ik zou hier een dikke multiplex (enkele mm's vliegtuigmultiplex) ligger op z'n kopse kant inlijmen. Hij zit dan verticaal in de vleugel en zorgt dat deze niet kan dichtklappen. Ik heb ooit een calmato vleugel gebroken (op de grond, eventjes voelen of dat nog sterk is na reparatie...) en hij stuikte gewoon op waar die naad zit. De eigenaar mag me dankbaar zijn dat ik hem op de grond brak, want anders had hij in de lucht vroeg of laat problemen... Wel genoeg naar voor komen met die ligger, of je stuikt op een alu ligger die blijkbaar ook nog ergens in de vleugel steekt.

Die nieuwe ligger kan je inlijmen met konstruktielijm, de sleuf maak je met een mes en vervolgens een warme schroevendraaier om de styro perfect weg te smelten tot tegen de onderste beplanking. Als je die vlakke schroevendraaier heet (meer dan warm) maakt, is half je vleugel weg (heb het ondervonden:))
 
Hye Paul,

bedankt voor je reaktie, ik heb de vleugel even getest en op zich voelt ie stevig genoeg aan, toch heb ik even een stuk rondhout door de vleugel heen gedrukt.

Maar zoals gezegd, "hij voelt stevig aan" ik ken onze vliegeigenschappen en soms is "stevig aanvoelen" niet genoeg ;-)
Ik heb dus de orginele vleugel er eens even bijgepakt en deze is gewoon stevig, dus de gekregen vleugel gaat even in de stelling en we gaan verder met onze eigen vleugel.

De schade aan deze vleugel valt op zich ook nog wel mee en die zal ik binnenkort eens gaan repareren, ik hoop dat deze 2 dagen nog te doen zodat ik de vleugel komend weekend weer tijdens het werk kan bespannen 8)


We zijn weer op de goede weg :yes:
 
Vandaag weer werken maar met deze mist wordt er niet gevlogen dus lekker veel aan het bouwen 8)

De originele vleugel ben ik aan het repareren en die hoop ik vandaag of in de loop van morgen af te hebben zodat ik de vleuegl morgen kan bespannen :D

Als dat lukt hoef ik alleen nog de besturing in te bouwen en dan is deze kist ook weer klaar :yes:
 
Gister en vandaag weer lekker veel op het werk kunnen doen 8)

de vleugelonderzijde is bespannen. Overmorgen de bovenzijde maar eens doen en kijken of ik de kist klaar kan krijgen voor zaterdag.
Zou op zich wel moeten lukken ben woensdag en donderdag ook vrij dus we gaan er even vaart achter zetten ;-)
 
Sjonge , ik had dit eerder moeten lezen , ik heb wel een vleugel liggen die heel is voor je .
T is alleen de oude gele uitvoering !!
Maar hoe ik m bij jou krijg ?? opsturen word moeilijk denk ik .
Mocht je interesse hebben hoor ik t wel !!
 
Hee Eddie,

Als we dat eerder hadden geweten ;-)
Affijn mochten we hem weer eens crashen (wat vast gaat gebeuren ;-) ) en onze 2de vleugel is niet meer bruikbaar dan weet ik je te vinden :D

Vanavond toch maar even de vleugels bespannen :-) (op het natrekken en de striping na)

De kist staat er nu zo bij:
calmato29.jpg

calmato30.jpg
 
hey... leuke tomato was ie gecrashed dan? :wink:
dit betekent dus ook dat we hem snel weer op de drijvers gaan zien :?:

groet,

Roy
 
Hoogteroer en richtingsroer aansturing heb ik "betrouwbaarder" gemaakt door er een soldeerbus op te solderen.
calmato33.jpg


De servo`s (gas moet nog aangesloten worden):
calmato34.jpg


De neuswielaansturing mbv de rode Sullivan stuurkabel:
calmato35.jpg
 
:banana: de Calmato is weer vliegbaar :banana:

ik wil nog wel een beetje striping erop aanbrengen maar de kist zou de eerst volgende keer dat wij gaan vliegen de lucht weer in kunnen :yes:


Dus we hebben weer tijd voor 1 van onze vele andere projecten :D
mhhhh, waar zullen we nu eens mee verder gaan :roll:
 
Controleer die M2 soldeerbussen wel heeeeeeel regelmatig, ik ben eens een trainer verloren na een paar maanden vliegen met die dingen. Er waren wat brandstofresten terecht gekomen op de soldeerbussen en deze zijn er zodanig door aangetast dat ze in de lucht braken....
Beter is het dan om vanuit de stuurstang een stuk M2 draad te laten lopen en daar dan direct de kwiklink aan vast te schroeven.

Grt.
 
Alexzzz zei:
Controleer die M2 soldeerbussen wel heeeeeeel regelmatig, ik ben eens een trainer verloren na een paar maanden vliegen met die dingen. Er waren wat brandstofresten terecht gekomen op de soldeerbussen en deze zijn er zodanig door aangetast dat ze in de lucht braken....
Beter is het dan om vanuit de stuurstang een stuk M2 draad te laten lopen en daar dan direct de kwiklink aan vast te schroeven.

Grt.
??????? BRANDSTOFRESTEN DIE METAAL AANTASTEN een cursus solderen is misschien niet verkeerd :wink:
bij goed solderen is het sterker dan er op schroeven
en als je daaraan twijfeld doe het dan hardsolderen (zilver)
 
Ik heb het ook nog niet meegemaakt maar zal er eens op letten.


Ik stond al weer met de onderdelen van de Piper PA30-160 Twin Comanche (BosModelAir) in m`n handen maar heb mezelf even in weten te houden.

Dus dan maar een beetje striping aangebracht op de Calmato :D
zo staat ie er nu bij:
calmato36.jpg

calmato37.jpg


Morgen even verder "spelen" ;-)
 
Back
Top