Calmato trainer ELECTRISCH BM 3520 670KV (vervangt 6,5cc)

  • Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
G

Ger Kovacs

Guest
Even wat andere projectjes vliegend gemaakt.(de Sabre dog staat nu
weer op de werkbank)
De calmato (waarover in dit forum zoveel geschreven is) trainer en de
sport heb ik electrisch gemaakt, resultaat? ik ben er in ieder geval ZEER
tevreden over, namelijk ze vliegen beide als het spreekwoordelijke eitje.
Beide zijn ze uitgevoerd met een Graupner Kompakt 390 buitenloper met
de Kompakt 40 Amp regelaar, en de 12X8 E prop van APC.
De accu is voor beide een samengestelde 2x 2200 3S lipo (ELE) dus
totaal 4400 mAh bij 11,1 volt. (met aparte ontvanger accu AAA voor de
servo's).
Voor de beide kisten heb ik alleen de servo plankjes zover mogelijk naar
voren verplaatst om het zwaartepunt precies goed te krijgen.
Gewoon de standaard servo's gebruikt.
De hoogdekker is eenvoudig omgebouwd naar een staartwielkist.
De laagdekker is orgineel met een neuswiel gebleven.
De hoogdekker weegt vliegklaar 2300 gram en de laagdekker weegt
2230 gram, heel netjes dacht ik zo voor een kist van resp 160 cm en 155
cm spanwijdte.
Deze kisten (ARF dus) zijn niet alleen netjes gebouwd en afgewerkt maar
vliegen ook buitengewoon goed en zeker de laagdekker heeft mijn
voorkeur. (kun je echt de gekste capriolen mee uithalen)
nog net geen 3D.
Normale vliegtijd met het hele scala aan figuren (tig keer, starten, rollen
loops, en nog veel meer van dien aard) 20 minuten en dan gaat er zo'n 4
ampere in de lipo's.
Eerlijk is eerlijk, het zal nooit zo hard gaan als een 7.5 cc "verbrenner"
maar dit gaat ook uitstekend en zeker om mee te leren vliegen.
Hopelijk hebben sommige mede vliegers misschien iets aan deze info
want ik denk dat er meerdere mensen met dit idee (electrisch maken
van de Calmato''s) rondlopen.
Vragen hierover, stel ze gerust.
Binnenkort maak ik wat detail foto's en zet ze wel in mijn album.
normal_calmato%203.jpg

calmato%204.jpg

calmato%20inverted.JPG

normal_laagdekker%20calmato%201.JPG

Groet Ger Kovacs.
 
Geweldig die resultaten. Vooral die vluchtduur is mooi. Beteknd slechts 12A gemiddeld.

Weer een bevestiging dat je met een goede combinatie met minder vermogen uitkomt dan als je puur naar de "watts" van een verbrandingsmotor kijkt.

Naast dit voorbeeld hebben we de corsair 40 van Ton van Munsteren met 12 cellen en typhoon 29/18/14, 15 x 8 prop Beetje in de overbelasting die motor. Mijn voorkeur daarom naar de typhoon 29/18/10 en kleinere prop als 13x8.

Thoe Coenen raporteerde goede resultaten met een telemaster op 12 cellen en flyware F6

Zelf meermaals gemeld dat mijn excel 2000 met 16 cellen (zelfs nog 1700 SCR) prima presteerd, maar inmiddels eigenlijk wat verouderd is wat betreft aantal en soort cellen en 3kg gewicht.

Nog meer voorbeelden in deze klasse: http://www.hobby-lobby.com/glowtoelec.htm

Analyseren:
Toevallig vanmorgen nog een test van die compact 390 bekeken.
900 rpm/V en iets van 180 gram

Die flyware F6 heeft ook 900 rpm/V, maar is door binnenloper constructie weer zwaarder.

De typhoon 29/18/14 schat ik op 600-700 rpm/V en de typhoon 29/18/10 op 800-900 (moet nog meten). 160g
edit: Volgens http://www.batt-mann.de/ Kv= 650 en 750

De AXI 2826/10 die je veel in de hobbylobby voorbeelden ziet is ook zoiets: Kv=870 rpm/v en 180 gram.

Mijn nu nog ongebruikte twister 19/40 zit ook in die regio. Ietsje feller met 1000 rpm/v, maar daardoor weer beter voor 3 lipo's.
Twister "40" slaat trouwens op het soort verbrandings motor (6.5cc) wat je ermee vervangt.

Vuistregels evolueren met de techniek.
- Vroeger in de tijd van 1400RSC cellen rekende je met 20 cellen voor een "40" (40/2), omdat je eigenlijk vanwege loopduur niet boven 25A uitkwam.
- Later toen ik de excel2000 optuigde met 1700SCR en RC2000 cellen kon je met hogere stroom rekenen en daardoor met 20% minder cellen, dus 16.
- Tegenwoordig met GP3300 of 4000-6000 lipo's kan de gemiddelde stroom nogmaals omhoog en kom je met weer minder cellen uit.

Conclusie:
Op een "40" (= 6.5 cc) vliegtuig zet je 12 cellen en een (buitenloper)motor van >180g en rond 900 rpm/V en 12x6 - 13x8 prop.
Gebruik je lipo's neem je 4S 4000 mAh voor hoger vermogen of 3S 4000 als je kist erg licht word en met minder vermogen kan vliegen (trainer).

Sorry dat ik je draadje kaap, maar het valt even mooi samen met die voorbeelden bij elkaar.
(Bericht aan mezelf: kandidaat voor FAQ)
 
Franck zei:
Mooi draadje :)

Nu ik definitief over ben gegaan naar electro, ga ik ook een laagdekker calmato naar electro ombouwen.

Welke motor Franck? (je leeftijd ben ik even kwijt) Mega, Graupner, AXI, Hacker, Tyfoon of wat anders? :?:
Lipo's of MiMh? met lipo's zo'n 2250 gram en met NiMh zo'n 2550 gram vliegklaar gewicht.
Het achterste aangegeven zwaartepunt op de beschrijving aanhouden en de kist vliegt fantastisch. :wink:
En als je er handig genoeg voor bent, (uiteraard) de stuurstangen eruit
en vervangen door closed loop, is ook weer lichter. :idea:
Ik denk dat de kist ook goed presteert met een megatje 22/30/4 met een
11X7 E -APC prop, 10 cellen sub C of 3S lipo. :idea:

Harold "draadje gekaapt???" ik heb absoluut geen lange tenen hoor 8)
Groet Ger Kovacs
 
Ger ik moet zeggen het vliegt goed,
ook genoeg vermogen er in,
volgens mijn kan je nu langer vliegen dan met een brandstof tankje er in.
mooie foto,s :wink:
 
Ger Kovacs zei:
Lipo's of MiMh? met lipo's zo'n 2250 gram en met NiMh zo'n 2550 gram vliegklaar gewicht.

Ger van wat voor NiMh ga je dan uit, als ik 12xGP3300 tel kom ik 430 gram zwaarder uit dan die 2x ELE 3S 2200 (a 160 gr). 12xGP2200 is 'maar' 230 gram meergewicht.
Alhoewel je voor het geld ook niet echt meer naar Nixx cellen hoeft te kijken. Bij BattMann 12xGP2200 pakket (dus kant&klaar) gesoldeerd 65 Euro.

Wel opmerkelijk dat je met de E-conversie nog onder het aanbevolen gewicht van Kyosho blijft.

Rick
 
Rick NT zei:
Ger Kovacs zei:
Lipo's of MiMh? met lipo's zo'n 2250 gram en met NiMh zo'n 2550 gram vliegklaar gewicht.

Ger van wat voor NiMh ga je dan uit, als ik 12xGP3300 tel kom ik 430 gram zwaarder uit dan die 2x ELE 3S 2200 (a 160 gr). 12xGP2200 is 'maar' 230 gram meergewicht.
Alhoewel je voor het geld ook niet echt meer naar Nixx cellen hoeft te kijken. Bij BattMann 12xGP2200 pakket (dus kant&klaar) gesoldeerd 65 Euro.

Wel opmerkelijk dat je met de E-conversie nog onder het aanbevolen gewicht van Kyosho blijft.

Rick

Tien maal 62 gram (3600 sanyo's á 8 euro) is 620 gram plus kabel, stekker's en krimpkous is 630 gram per pakket, 80 euro dus.
Twee maal 160 gram (2 x 2200 lipo's ELE á 37.50 euro) is 320 gram plus
kabel stekkers en krimpkous 330 gram per pakket, is 75 euro's. (rctechnics)
Deze leveren met gemak 10C, is door mij getest, worden niet warmer
dan 25 a 30 graden celcius.
Gewicht lager dan brandstof versie ? stalen stuurstangen eruit,closed loop
erin, tank eruit brandstofbok eraf, brandschot voorzien van grote opening, neus wiel eraf (hoogdekker) en niet die achterlijke schroeven
door je stabilo, maar netjes verlijmen met CA.
Pico 5/6 ontvangertje met DEAC AAA 4 x potlootjes á 14 gram.
Kom je aardig op weg zo dacht ik.

Groet Ger Kovacs.
 
Je kan dus 20 min vliegen.
Maar het laden duurt wel erg lang.
Dat vind ik het nadeel van electro motorkisten.
Het vermogen is geen probleem meer.
Maar als je 2 pakketten heb kan je hoog uit 40 min vliegen.
met nog 1 keer opladen erbij 80 min.
En dat vind ik wel erg kort op 1 middag.
Koop je nog meer pakketten wordt het weer erg kostbaar.

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Want verder zijn het alleen maar voordelen.
 
Klopt een beetje

Echter als je drie paketten hebt kan je al weer veeeel langer vliegen. (zeker icm met twee laders, 30 euro pst. ) . Kosten tegenwoordig vallen wel mee.(zeker op lange termijn...leeftijd cellen = ca. 2jaar)


Ik heb de laadtijd nooit als een probleem gezien tov van nicads/NiMh.
 
Bertus zei:
Je kan dus 20 min vliegen.
Maar het laden duurt wel erg lang.
Dat vind ik het nadeel van electro motorkisten.
Het vermogen is geen probleem meer.
Maar als je 2 pakketten heb kan je hoog uit 40 min vliegen.
met nog 1 keer opladen erbij 80 min.
En dat vind ik wel erg kort op 1 middag.
Koop je nog meer pakketten wordt het weer erg kostbaar.

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Want verder zijn het alleen maar voordelen.

nou ik moet atijd nog koffie drinken kijken hoe anderen vliegen.
beetje ouwehoeren.
kijken naar mensen die zich een breuk slaan om een motor te starten.
ach een middag is weer snel te kort.
en mijn accu al lang weer vol, voordat ik weer vlieg.
groeten wiebe
 
Dan vliegen jullie anders dan ik.
Ik moet mijn zender tussendoor vaak nog opladen omdat die leeg is.
En ik trek in 1 middag m'n auto accu van 90 ampere leeg.
Ik heb dus een ander vlieg ritme begrijp ik :P
 
en ik heb vaak wel 2 vliegtuigen bij me met 4 accu,s ,
maar niet van die stroomslurpers als vliegtuigen.
vaak heb ik de accu,s nog niet leeg na een middag vliegen.
maar bertus???zender opladen.
dan zijn je accu,s wel een beetje af zeker.
groeten wiebe
 
wiebe zei:
maar bertus???zender opladen.
dan zijn je accu,s wel een beetje af zeker.
groeten wiebe

Dat zou kunnen het zijn ook maar 1700 mah cellen.
Maar hij staat dan ook bijna heel de dag aan.
Ik heb 2 ontvanger accu's in mijn kist zitten.
Daar had ik bij elkaar 2400 mah uit getrokken.

Bij een daagje vliegen vlieg ik vaak van 11.00 uur tot 19.00 uur.
De zender gaat dan bij zulke dagen zeg maar niet uit.
Niet dat ik altijd zo lang op het veld ben.
Maar als ik er ben vlieg ik.
Maar ik kaap een draadje :oops:
Het ging mij er eindelijk om zoals ik al eerder vermelde,
het vermogen geen probleem meer is en de vliegduur vaak ook niet meer.
Maar de oplaad tijd.
Zo lang je je accu's niet in 20 vol kan blazen is dit nog het nadeel.
Als dat wel kan, zal voor mijn gevoel brandstof ver weg zakken.

Het lijkt me prachtig en hele middag zwevers omhoog slepen met een electro sleper.
 
Bertus zei:
Dan vliegen jullie anders dan ik. Ik moet mijn zender tussendoor vaak nog opladen omdat die leeg is.
En ik trek in 1 middag m'n auto accu van 90 ampere leeg. Ik heb dus een ander vlieg ritme begrijp ik :P
Jij hoort eigenlijk meer contributie te betalen ;)
 
Vroeger was het: "Je hebt geen vermogen genoeg", daarna "je vliegt zo kort" dan weer "het is duurder". Uiteindelijk wordt dat allemaal wel opgelost.

Er zullen altijd mensen zijn die nu niet van elektrisch vliegen houden zullen dat met wat voor ontwikkeling in prijs of techniek nooit gaan doen.
Ik hoor nu af en toe al "ja, maar je mist toch het echte geluid"
Datzelfde geluid is ook vaak een beperking voor veel velden in toegestane vliegtijden of zelfs het voortbestaan.

Over laadtijd:
Met meer accu's en laders kan je de gemiddelde laadstroom op een dag ophogen.
Reeds met een 2e set accu's kan je al 20 min vliegen, 20 minuten pauze halen.
 
Harold ik vlieg (zweef ) wel electro.
Ik ben er juist vol lof over en denk dat het ook allemaal wordt opgelost.
Ik heb nu ook 2 laders en als ik op lipo's overstap is dat het probleem niet.
Ik loop nog ver achter ik ben nog niet verder dan het 1700 mah met het gewone formaat tijdperk.
Van nimh kunnen mijn kisten wat aandrijf accu's betreft alleen nog maar dromen :lol:

Ik vind het voor mijn grote zwevers nog te duur.
Want met 2 pakketten voor mijn grote zwever ben ik ongeveer 800 euro kwijt voor 2 pakketten.
Ik heb dan geen oplader meer nodig op het veld.
Dan kan ik zo'n beetje de hele middag vliegen.
Punt 2 is dat ik er ook nog een beetje bang van ben.
Ik heb zoveel verhalen over opblazen gehoord.
Dus voor mijn zwevers zijn dat mijn 2 punten die me tegenhouden.


@ Ron ja bijna meer betalen he haha.
 
Ik begreep al dat dat je veel elektrisch vliegt als je een flinke loodaccu leeglaad.

Ik heb zelf ook nog veel NiCad en NiMh in gebruik. Lipo's bouw ik langzaam op.
 
Zaterdag weer gevlogen, 100 minuten met een leerling gemaakt, met de
dubbele zender configuratie (leraar/leerling systeem) hij kon
hierna zelfstandig starten en landen, dit in vier vluchten á 25 minuten,
heb zelf nog twee vluchten met de sport gemaakt á 20 minuten, en heb het daarna wel weer gezien , voor mijn doen lekker gevlogen.
Heb nog wat foto's gemaakt van beide toestellen.
LiPo's laad ik uit voorzorg niet meer dan 1C, ik laad ze dan in serie,dus 2
pakketten van 3S achter elkaar en dan met max 4 amp, mijn schulze levert niet meer dan 5,5 amp, is dus ruim voldoende voor mij.
Op het moment heb ik 2 LiPopakketten van 4400mAh en 1 tarabat LiPo
van 7,5 amp.
2 X 20 minuten minimaal en 1 X 30 minuten is dus 70 minuten
onafgebroken kunnen vliegen ZONDER laden, er zijn ook vliegers die
maar 2 vluchtjes op een vliegdag maken, zelf kom ik op gemiddeld zes
en soms tien vluchtjes plus kijken naar andere vliegers en ouwe***ren over het vliegen.

http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=324




Groet Ger Kovacs.
 
Ger Kovacs zei:
LiPo's laad ik uit voorzorg niet meer dan 1C, ik laad ze dan in serie,dus 2
pakketten van 3S achter elkaar en dan met max 4 amp,

Vanuitgaande dat je die ELE 2200 3S pakketjes bedoeld, spreek je jezelf tegen in deze zin Ger. 2 pakketen van 3S in serie is
dus een 6S pakket van 2200 mAh, die mag je dan met 1C dus maar laden op 2.2A i.p.v. 4A.

Ook ff naar de foto's zitten kijken, vroeg me alleen af hoe je het accupakket monteert, zonder dat deze op draden van de push-pull komt te liggen. Het plaatje van de hoogdekker was niet zo duidelijk maar daar lijkt me het probleem nog wat lastiger.

normal_calmato_s%20electro%20015.jpg


Rick
 
Back
Top