Calmato trainer ELECTRISCH BM 3520 670KV (vervangt 6,5cc)

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Onder mijn bed ligt sinds kort een Calmato trainer te wachten op een motor lipo combo.

Ik volg dit erg interesante draadje al een tijdje, maar de resultaten blijven uit.

Wiebe en Herman, vliegen jullie al met de Calmato?

Ik ben al een tijdje rond aan het kijken voor de combo, maar ik ben er nog niet echt uit kunnen komen.
Ger en Harold geven er ook al een aan( De Tyfoon 29/18/10 + tsunami 50 Amp regelaar en 4S lipo's met een 13X8 E apc prop ), maar hij lijkt me wat aan de lichte kant.
Ik wil wel leuke prestaties.

Al resultaten bekend?

B.v.d. Frank.

zorrie ik heb er nog niet mee gevlogen er moet nog een andere prop op.
de 14x8 die er nu op zit raakt bijna de grond.
op 4s2p 4400mah neemt hij nu 40a ik wel dat ook richting de 35 hebben.
en ik vind het nog een beetje frisje,s om hem in te vliegen maar na de eerste vlucht zal ik het hier melden.
groeten wiebe.

Das jammer Wiebe.

Ik wacht af. Moet ook effe sparen om alle spullen te kopen.

Een computerlader zal dadelijk ook niet weg zijn. Kan ik grotere pakketten in een keer laden.
Het 20€ ladertje vind grote pakketten niet echt leuk.

sanka zei:
Das jammer Wiebe.

Ik wacht af. Moet ook effe sparen om alle spullen te kopen.

Een computerlader zal dadelijk ook niet weg zijn. Kan ik grotere pakketten in een keer laden.
Het 20€ ladertje vind grote pakketten niet echt leuk.

vertel!!!!!!!
bij ons op de club heeft er ook al iemand hem opgebrand.
verder weet ik niet hoe maar ben er wel in geintresseerd.
ik merkte wel dat hij gaat ruiken bij een 3s 1800 paket ,maar dat clublid doet er nu een ventilatortje op.
en weet iemand hoe hij zelf de ampere,s regelt????
heeft iemand dat al eens gemeten???
ps ik heb hem zelf niet met mijn eigen infineti en ultimate geen probleem.
groeten wiebe.

Ik wou een keer een 3S4P pakket van 4400mah opgeladen met het ladertje, en toen werd ie aardig warm, en begon te ruiken.
(Dit zou dus ook met 4,4A geladen mogen worden. En het ladertje kan maar 3A aan.)
Toen maar als 2 x 3S2P 2200 geladen, dat ging wel goed.

Ik heb ook nog Tarabat 3S 2500 pakketten en dat gaat wel perfect. Dan is koeling ook nog steeds niet nodig.
Alleen met Kokam 1500 vind ik het laden wel erg lang duren.(langer als de Tarabat 2500!!!)

En in de Calmato komt ten minste een 3S2P 4400 en misschien zelfs wel een 4/5S 2P 4400 pakket. Zodoende ben ik aan het kijken voor een leuke computer lader.

Zou deze motor van Perba iets zijn?

3520-7 Direct Drive Outrunner Brushless Motor 42.00EUR
Specificaties:
Model: 3250-7 Afmeting: 45 mm (Ø) x 46 mm (L) [as : Ø5 X 16 (L)]
Gewicht:237g
Efficienty: 90%
Accu: 3/5LIPO KV: 670 Kv
Prop: 13 X 8” / 14 X 7”
Verbruik: 1.2A / 50A

Voorbeeld:
Accu: 5 lipo (18.5V)
Prop: 12 X 10 APC
Verbruik= 40A
Trekkracht = 3600gr!
Toerental= 8600

Ik vermoed dat de Calmato ongeveer 2600 a 2700 gram gaat wegen. Als ik van die 12 x 10 prop uitga is de tipsnelheid dus ongeveer 36,4 m/sec. Beetje te voor een trainer, maar voor de Super sportster 60 die erna komt wel in orde.
40A bij ongeveer 15V(5S) is 600W. Wat dus op 220 W/kg uitkomt. Zal misschien iets hoger liggen, maar ik tel even het slechtste geval.

Is dit weer zwaar overpowerd?

En hoe belangrijk is die trekkracht?

We hebben deze motor geïnstalleerd op twee vliegtuigen.

Totaalgewicht = 2.2 en 2.6 kg

Hier de filmpjes:

http://users.pandora.be/rcpilot/ultimate.wmv
http://users.pandora.be/rcpilot/edge540.wmv

Bij het tweede toestel hadden we een 14 x 7 prop gemonteerd met een 5s6000mAh accu, maar dat was iets te veel van het goede. op het laatste zie je dan de motor afslaat omdat we over de 60 amp gingen. Daarna hadden we een 12.5 x 6 gemonteerd, toen was het ok.

Dus ik denk dat met, zoals de fabrikant opgeeft, een 12x10 het ook net niet gaat lukken op 5 cellen, maar dat gaan we nog eens testen.

Hallo Allemaal.

De Calmato trainer heb ik weer van stal gehaald, ik heb hem voorzien van een Tyfoon 29/18/10 electro
buitenloper en hieraan de 80 amp regelaar geknoopt.
De stroom voorziening is nu geworden 4S2P (2x1550mAmp) dus 2 pakketjes van 1500mAmp parallel gefixt.(20C)
Als propeller gaat de 13X8 E-APC nog het beste.
Nou het gaat als de brandweer, hier kan geen .40je tegenop(6,5cc)
Als ik nog tijd vrij kan maken dit weekend ga ik even langs bij de Goudse vliegclub, ik las dat daar een E fly-inn is,
ik neem dan ook de P38 mee.

Groet Ger.

@Roland

Hoeveel stroom hij nu trekt weet ik niet maar ik denk in de buurt van de 40 Amp. (zal hem eens meten, Ton v M heeft een zware Amp meter).

Zwaartepunt? staat verder terug beschreven in dit draadje, ikzelf heb hem 2 centimeter verder naar achter verplaatst
dan wat de bouwbeschrijving aangeeft, krijg hem dan makkelijker in een flat spin e.d. ook acro is dan goed mogelijk.

Groet Ger Kovacs.

Een amperetang is hier erg handig voor. Maar wel prijzig (rond de 70 euro)

Met de robbe heb ik wel wat moeite gehad om het zwaartepunt juist te krijgen. Gelukkig gingen de lipo's er zij-aan-zij in. Dus helemaal van voor.

Gelukkig heb ik hem niet moeten verzwaren.

@ Rol@nd

Even de Amp meter ertussen gehad, met 4S lipo's en een 12X8 E-APC trekt de motor 55 Amp :( (ruim 750 watt) niet goed, dus nog maar eens meten met een 11X8 prop.
Maar met die 13X8 gaat tie loodrecht omhoog, onbeperkt, ik vrees alleen dat die Tyfoon 29/18/10 met deze prop geen lang leven beschoren is :wink:

Grtz Ger Kovacs.

Heren, kunnen jullie meedenken.

Ik ga een dezer dagen ook met een calmato of nieuwe puma aan de slag.

Ik wil om te beginnen mijn standaard packs gebruiken 3300 3s1p 15C.
Ik heb de mogelijkheid om deze serie (6s1p) te schakelen of parallel (3s2p). Ook heb ik nog liggen een ultra 930-6 met een kruse vertraging 1:3 en een regelaar voor deze motor 40V/40A.

In princiepe moet het vermogen van deze motor voldoende zijn om een .46 kist in de rondte te vliegen. Tis alleen de vraag, of er een combinatie te verzinnen is welke technisch haalbaar is.

Ik heb gebruik gemaakt van http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp om een indicatie te krijgen van de twee mogelijkheiden.

Ik kom met een beetje goochelen uit op : (en ik neem even 20 of 10 sanyo RC3000 als vervanger voor de Lipos)

6s1p=> 20 RC3000
prop 10*8 APC
41 Amps
780 watt out....oei ....kleinere prop

3s2p => 10 RC3000
prop 15*8 (past die uberhaupt wel)
40 amps
350 watts out
te lage propspeed 45mph

ik ga nog eens verder vogelen, en ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe motor accus en regelaar bestellen (brushless), toch wil ik nog een poging doen om om te kijken of ik met bestaande set iets kan samenstellen.

jouw pakket kan 49.5A aan. Dat is meer dan genoeg stroom voor een leuke aandrijving. Bovendien heb je dan dus 6s1p. Dus ook nog een hoge spanning.
Totaal maximum vermogen is dan een kleine KW. Dat is leuk :D

Alleen een groot nadeel is dat je met 49.5A je accu in 4,5minuten leeg is... Dat is veel te kort voor zo'n kist. Omdat je veel vermogen hebt, hoef je natuurlijk maar half gas te geven, en kan je al snel 10minuten vliegen.

met welke motor heb je nu eigenlijk gerekent??? Die Ultra???

ff offtopic, maar hoe bereken je hoe lang je zal vliegen bij een bepaalde accu als je een bepaald aantal A trekt?
heb al gegoogled en faq bekeken, maar kan het niet zo meteen vinden.

, Ton...... v M heeft een zware Amp meter).

tot 80 ampere getest (meer amperes had ik niet :D)

tang.jpg

Update.

De motor die in de calmato hoogdekker zat, een tyfoon 29/18/10, is ter ziele, er zit wat kortsluiting in de windingen en aangezien ik (nog) niet kan wikkelen heb ik maar een nieuw motortje bij Marijn besteld.
Het nieuwe motortje is een BM 3520 van 670 KV en weegt 230 gram, ietsje zwaarder dus dan de tyfoon, maar wat een power komt er uit dit motortje :D ik geef de motor 14.8 volt (4S lipo) en draai hem met een E APC 12X8, en dat gaat erg goed, de motor wordt handwarm en de lipo kan het makkelijk aan, waarschijnlijk is een 13X8 geen probleem eerst maar eens vliegen :lol:

Grtz Ger.

Back