Calmato

O ja, da`s waar ook die moeten we te vriend houden.

Binnenkort dan maar weer de 4-takter erop, kan die alvast weer even wennen aan het vermogen voor de watervliegmeeting :P

Pas op mensen, hier komt even een complete :newbie:
met een vraag, wat is nou het verschil met die 4 takt en 2 takt vliegtuig motoren?
Ze gaan toch alle 2 op nitro, of zit ik nou ff helemaal verkeerd? :lol:

Groeten
Franky

Er is op dit forum al veel geschreven over dit onderwerp, ik geloof dat plotterwelt een paar weken geleden een mooie animatie met de verschillen tussen 2-takt en 4-takt heeft geplaatst, maar ik kan dit zo gauw niet vinden. Even de zoekfunctie gebruiken....
Beide motoren lopen op methanol met een bepaald percentage olie en eventueel een bepaald percentage nitro.

Mensen helaas wil ik even :offtopic: wat vragen,
weten jullie wat dat nou ongeveer gebruikt???
Dus hoelang kan je op 1L ongeveer vliegen??
En hoeveel % gaat er in??

Groeten Frank

Hee Frank,

alles is natuurlijk afhankelijk van type motor, prop, tankinhoud en gasstand.

Onze Calmato vliegt +/- 30 min. (werkelijk een keer gevlogen) met een oude rotte te rijk staande Webra 40 (6,5cc 2-takt) en 400cc tank.
Dit met af en toe lekker ragwerk tussendoor.

Met minimale gasstand om te vliegen is 45 min zeker haalbaar.

Wij gebruiken als brandstof Klotz met 10% nitro.

Frankyman zei:
Hoeveel % wat??? Hoe groot de tank is??? Of hoeveel olie en nitro?

30 minuten Berto? Met jullie ragwerk? Da's érg knap 8O

30 minuten Berto? Met jullie ragwerk? Da's érg knap
stond ook "Dit met af en toe lekker ragwerk tussendoor." ;-)

Die vlucht had ik 15 min gelest en de rest zelf maar op gevlogen :lol:
en had nog ietsiepietsie brandstof over 8)

Frankyman schreef:

Hoeveel % wat??? Hoe groot de tank is??? Of hoeveel olie en nitro?

30 minuten Berto? Met jullie ragwerk? Da's érg knap

Eigenlijk bedoelde ik alle 2 :roll: hoeveel procent olie en nitro,
en hoeveel cc tankje er in de kist zit
sorry voor het ongemak :oops:

Groeten
Franky

18% olie en 10% nitro.

en dus een 400cc tank, ietsie meer dan standaard 8)

Het hangt echt heel erg van het toestel af, zonder specificatie is er weinig zinnigs over te zeggen. Met m'n Calmato en OS 46Fxi kon ik op een 350ml tankje ongeveer 25 minuten vliegen, afhankelijk van of ik de hele tijd vol gas vloog of niet.

Met m'n Derwisj met OS 140 RX kan ik op 400cc ongeveer 9 minuten vliegen.

Het eerste toestel kan dus ca een uur en een kwartier vliegen op 1l, het tweede grofweg 20 minuten.

De eerste (calmato) vloog op coolpower 5% (17% synth olie, 5% nitro), de tweede op coolpower 15% (17% synth olie, 15% nitro).

De meeste motoren, zo niet alle, lopen ook prima zonder nitro.

Ik vlieg op mijn standaard calmato tank (250cc was het toch?) 35 minuten op half gas.

Ik heb een Irvine 46abc (7.55cc) erop zitten en gebruik nog Klotz, zonder nitro

Ik vlieg op mijn standaard calmato tank (250cc was het toch?) 35 minuten op half gas

Dus de zelfde kist als de topic starter??
maarre ik heb dus een x twin, maar die wordt wel een beetje saai :P
en er zit toch een club bij me in de buurt dusse miss wil ik ook wel een kistje kopen en
lekker lessen :lol:

Ik vlieg op mijn standaard calmato tank (250cc was het toch?) 35 minuten op half gas

Dus de zelfde kist als de topic starter??
maarre ik heb dus een x twin, maar die wordt wel een beetje saai :P
en er zit toch een club bij me in de buurt dusse miss wil ik ook wel een kistje kopen en
lekker lessen :lol:

Ja, een groene Calmato, dat is weer eens wat anders dan rood :) Ik heb er gelijk eentje genomen met GX40 motor, dan heb ik een reservemotortje voor weinig geld :D

Hier meteen even een fotootje voor degenen die niet weten waar dit nou weer over gaat:

IMG_1871.JPG

Inderdaad auw, dat was mijn eerste crash, loodrecht en vol gas de grond in. Maar de motor is nog helemaal in takt en loopt als een zonnetje :D

hahaha...dat is wat ik noem geluk hebben...

Als ik de staat van die kist zie is hij inderdaad behoorlijk hard de grond in gegaan, wel grappig om te zien dat de vleugels er nog redelijk onbeschadigt vanaf zijn gekomen.

Reserve motortje ftw inderdaad ;)

Hoe s dat nou gekomen Benno?

Stuurfoutje, storing, motoruitval of het bekende quicklinks probleem? Nouwgoed een groene Calmato is ook wel weer eens leuk, zie bijna alleen maar rode.... :roll:

Grt

Nee, zeker geen kwiklinks-probleem, die zijn van metaal :P
Mijn grootmeester :worship: zegt dat het komt door overmoedig vlieggedrag :( .....en hij heeft gelijk :D
Ik was bezig met een rol richting moeder aarde. Nadat ik hem uit de rol had gehaald trok ik vol up en er gebeurde niets, blijkbaar vloog het toestel op zijn kop waardoor ik hem nog meer richting Nieuw Zeeland stuurde, in een reflex vol down gegeven maar helaas, het mocht niet baten. In eerste instantie leek het alsof het toestel niet meer reageerde, zo leek het voor twee getuigen ook, maar dat is natuurlijk bijna niet te zien als je niet in zij-aanzicht vliegt. Omdat de kwiklink van het hoogteroer los was geschoten dacht ik dat het daar aan had gelegen, maar dat moet haast wel door de klap gekomen zijn, zo'n metalen kwiklink kan volgens mij niet zomaar losschieten en het roerheveltje was ook nog heel. Wel viel het mij op dat er geen stukje brandstofslang meer om de kwiklink zat, misschien ook door de klap weggevlogen. (of was die al eerder verdwenen?)

Er zat overigens een flink gat in de grond, wat wil je, vol gas recht naar beneden.
Het is verbazingwekkend dat de vleugel nog helemaal in takt is, geen schrammetje.

Ik geef hem nu weg aan een collega-vlieger/timmerman. Die knapt hem wel weer op voor zijn zoontje, wéér iemand blij :D

Back