Calmato

toen jij kwam waren er militairen aan de gang en die scheuren maar heen en weer. maar dat is nu al weer een paar weken geleden en het pad is alweer 4x glad geschoven. maar ja er zal altijd een groteren kans bestaan dat je vast komt te zitten met een verlaagde auto.

Tiemo, als je zo onzeker bent over de hei dan moet je je verlaagde racemonster maar weer verkopen en een gewone auto aanschaffen.
De ene dag kun je met je verlaagde bak zonder problemen de hei op maar de volgende dag kun je bij de kruisingen weer vast staan omdat ze met de jeeps, tanks, heli`s en weet ik veel wat het zandpad weer onebereidbaar hebben gemaakt.

In de 8 jaar dat ik er nu komt is het pas 1 keer voorgekomen dat ik vast heb gestaan en dat kon bijna ook niet anders zoals de weg er toen bij lag, gelukkig had ik toen de kar niet bij me.

Verder komt het heel vaak voor dat wel de bodemplaat van de Passat net de grond raakt, en ja dan zal jij met je lage bak vast komen te zitten.

Maar da`s elek dag weer afwachten want je weet niet wanneer ze een oefening hebben gehad en of het daarna weer vlakgeschoven is.

Jij zal het dus per keer moeten bekijken.........

Het lukt me maar niet om een vliegtuig heel te houden.. Vandaag wezen vliegen, nadat wesly hem goed had afgesteld. Na 2 goede vluchten wou ik voor de 3e gaan en nadat die in de lucht was werkte het hoogte-laagte roer niet meer.. (Oorzaak: vergeten een schroefje vast in het hoogte roer te draaien) Oftewel hoe dom kun je zijn..:(

Tiemo Tiemo

Nu was het vandaag mooi weer, dus ben je wezen vliegen,dat heb je goed gedaan.
Maar het laaste wat ik lees van jouw is minder.

Is de Calmato weer op te knappen?????

Ik hoorde dat er vanmiddag ook een Calmato een aanvaring heeft gehad in de lucht.
Maar als ik het goed begrijp is dit geen Tiemo.

Tiemo laat de moet niet zakken, en bouw de Calmato weer op, als het mogelijk is, zo dat je zo gauw mogelijk weer kan vliegen.

Gr Gijs

Hee Tiemo,

Goed dat je bent wezen vliegen, zonde van je kist.

Zie je meteen hoe belangrijk het is om alles een beetje goed voor elkaar te hebben, succes met de opbouw en tot ziens.

ps. niet vast gezeten met je buikschuiver? :lol: ;-)

Thnx :)
ja het vliegen ging weer super.. weer ff wennen aan de besturing. Wat betreft het opbouwen dat komt wel goed. En nee Berto ;) ik ben niet vast komen te zitten

erg jammr van je kist tiemo maar 30 min nadat jij weg was was er een zware klap en vlogen er overal gele folie over het veld er vloog van een groenen calmato dwars door de pipercubje van opa heen. zonde allemaal maar hoort erbij

Achja.. ons huis is bijna klaar.. kijken wat ik dan over hou en dan mischien maar weer een calmato. Weet nu wel dat er een schroef doorheen moet.

Weet nu wel dat er een schroef doorheen moet.
Tja, volgens mij staat dat ook in de handleiding om dat te doen naast het lijmen dus................

We zien je wel weer verschijnen :-)

Als ik mij niet vergis, zegt de handleiding niets over lijmen maar willen ze dat je 'm met schroeven vastzet. Tenminste, als we het over de stabilobevestiging hebben.

Alleen lijmene niet schroeven gaat prima, mits je 'm wel goed verlijmt. Mijn oude trouwe Calmato hangt hier nog te wachten op restauratie, zonder schroef in het stabilo en dat is 1 van de weinige dingen wat nog nooit kapot geweest is :P

Heb Tiemo een uurtje geleden aan de lijn gehad en ze zijn een Calmato aan het opknappen :D

Nja of ik snel weer ga vliegen weet ik niet.. me pa is nogal handig met hout.. en aangezien ik aankomend weekend over ga verhuizen, word het een tijdje rustig aan doen.. Maar ik ga zeker weer vliegen.. Uiteraad met een schroef door de romp :)

Balans Calmato sport 60

Ik heb een nagelnieuwe Calmato Sport 60 met een .60 GX motor kunnen kopen voor een prikkie.

Bij het uit balanceren is het wat lastig, n.l. het balanspunt zit in de vleugel.
Met 70 gram extra lood op het motorsteun en het steunpunt op 10 cm van de voorlijst hangt hij in horizontale positie flink naar voren. Op zijn kop op het zelfde punt is hij net in balans.
Wat is hier een goede marge?? Of hoe kan ik het nauwkeurig meten?

Tja met het zwaartepunt in de vleugel is dat altijd lastig.

Ik zou hem gewoon uitbalanceren net als de meeste laagdekkers op zijn kop.
Als hij nu dus net in balans is dan zou er nog iets lood bij kunnen.

Maar hij zal zo ook prima vliegen en kleine aanpassingen kun je toch altijd maken tussen een aantal vluchten in om het voor jouw lekkere zwaartepunt te vinden.

Calmato sport 60 maiden.

Vrijdag avond heeft de nieuwe Calmato sport 60 zijn maiden gehad.
Een maiden geheel volgens het boekje.
Prachtig gelijkmatig los van de grond. Eenmaal op hoogte het hoogteroer 1 tandje omhoog getrimd en de rolroeren 1 tandje naar rechts.
Tjonge wat vliegt dat strak zeg en zo makkelijk.

Daarna een perfecte landing en toen..................begon het te regen. :(

Op zijn kop, ondersteund op het balanspunt, neigt de kist dus iets naar voren.

Berto, bedankt, dat was dus de goede tip. :lol:

Back