Camera voeden met 3s LIPO

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jppilot, 10 mrt 2015.

  1. jppilot

    jppilot

    Lid geworden:
    14 jun 2014
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Noord-Holland
    Goedenavond,

    Voor de FPV heb ik gebruik gemaakt van de HK WingCam 2. Ik kreeg de camera niet meer opgeladen vanmiddag, waarna ik hem uit elkaar heb gehaald. Het is duidelijk dat de accu is gaan lekken. Het betreft een 1S 3.7V 1000 mAH LIPO.

    De camera wordt dus gevoed met 3.7 volt. De accu voor mijn servo's en motor betreft een 3S 11.1V 2200 mAH 20-30C. Het moet volgens mij kunnen om de camera te voeden met deze accu door deze parallel aan te sluiten.
    Hoe bereken ik nu de weerstand om van 11.1V naar 3.7V te gaan? Mijn kennis met LIPO's is niet zo groot waardoor ik volgens mij nogal wat fouten maak in de berekening.

    Zelf bedacht ik het volgende: de camera heeft een spanningsval van 3.7V. de maximale stroom die de lipo kan leveren bedraagt 30 * 2.2 = 60.4A. Maar in de praktijk zal dit veel lager zijn omdat de motor ook gevoed wordt en er sprake is van parallel.

    Oftewel: R=(11.1-3.7)/60.4=< 1 Ohm ...

    Kan iemand mij hiermee helpen?

    Groeten Jurriƫn
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit werkt niet. Gewoon een nieuwe accu voor de camera aanschaffen.

    De spanning naar beneden brengen door een weerstand tussen te schakelen werkt alleen als de stroomopname van de verbruiker constant is en dat is hier niet zo. Door variaties in de stroomopname varieert ook de spanning en dat overleeft de camera niet. Daarnaast zou er in dit geval in de weerstand twee keer zo veel energie verloren gaan als in de camera en dat is zonde.

    Een aftakking in de accu aanbrengen (alleen de 1e cel gebruiken voor de camera) is eveneens foute boel. De eerste cel wordt dan zwaarder belast dan cel 2 en 3 en dat leidt zeer snel tot een defecte accu.

    Een 4 Volt stabilisator tussenschakelen zou een mogelijkheid zijn, maar dan heb je weer kans dat camera en besturing elkaar storen, dus dat is ook een slecht plan.

    Kortom, niet aan beginnen.
     
  3. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal eens met de voorgaande reacties.
    Daarbij klopt je berekening ook helemaal niet!
    Je moet niet delen door de stroom die de accu zou kunnen leveren maar door de stroom die de camera gebruikt.
    Stel je camera gebruikt 0.15A, dan wordt de berekening:
    R=(11.1-3.7)/0.15= 49.33 Ohm.
    Helaas is de accuspanning niet constant, als hij net geladen is zal de spanning 12,6V zijn. Dan zou de weerstand dus R=(12.6-3.7)/0.15= 59.33 Ohm moeten worden.
    En de camera gebruikt niet constant 0.15A. Op het ene moment kan dat bijvoorbeeld 0.14A zijn, op een ander moment misschien wel 0.16A. Wat dat voor gevolgen voor de weerstand heeft kan je zelf wel uitrekenen. ;)
    En nog een probleem: De motor kan behoorlijke stoorpulsen op de accu veroorzaken. Video camera's zijn daar heel erg gevoelig voor. De kans is dus groot dat je allerlei storingen op het beeld gaat krijgen als je de camera uit de zelfde accu als de motor gaat voeden. Om dat te voorkomen is een stevig filter noodzakelijk en zelfs dat is niet altijd voldoende.
    Met andere woorden, een nieuwe accu is de beste oplossing.
     
  5. jppilot

    jppilot

    Lid geworden:
    14 jun 2014
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bedankt voor de reacties! gisteravond heb ik inderdaad de accu besteld zoals evbragt voorstelt. (2 voor de zekerheid). Het solderen zal waarschijnlijk nog lastig worden aangezien de soldeerlipjes waarschijnlijk uit aluminium bestaan. Iemand nog tips om aluminium te solderen?
     
  6. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Aluminium solderen schijnt wel te kunnen met speciale soldeer middelen maar ik heb daar geen ervaring mee.
    ik heb wel lipos kunnen repareren door een messing stripje in een U vorm om het lipje te klemmen en daar een aansluiting op te solderen.
    Door het messing stripje aan te knijpen en tevens te fixeren met soldeer heb in een behoorlijk betrouwbare aansluiting kunnen maken maar dit hangt wel af van de praktische uitvoering.
    Een op deze manier gerepareerde 2S 370 mAh lipo werkt al een tijd weer zonder problemen. ;)
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Aluminium solderen gaat wel, maar niet alle soldeermiddelen zijn geschikt voor stroom voerende bedrading.

    Maar als je een lipo koopt zoals in de link zal deze 99.999% zeker een nikkel plaatje hebben die gepuntlast is op de aluminium pluspool.
    De min pool is al van nikkel of soms koper.

    Solderen gaat dan goed met gewone harskern soldeer. Wel eerst even de polen schoon maken met fijn schuurpapier of beter nog met een inktgum.

    Rick
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    waarom denk je dat de fabrikant zijn contacten vernikkeld?
    Juist niet gaan schuren aan dit soort contacten ook al zal het als je het meteen weer soldeerd niet direct schade kunnen, maar die contacten worden beschermd voor contact met zuurstof. Koper + zuurstof gaat niet zo goed samen daar ontstaat corrossie waardoor het contact slechter wordt.

    als die chinezen hadden kunnen besparen op het vernikkelen dan hadden ze dat al lang gedaan
     
  10. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik heb dezelfde camera en had laatst wat moeite die aan te krijgen. Ik weet nog niet of het aan de accu ligt/lag. Dit weekend zal ik die weer eens zoeken. Ik moet toch nog de microfoon vervangen.
    Is die accu van HK exact dezelfde maat?
    Misschien dat ik toch een andere neem als ik hiet wat gewicht mee kan besparen.
    Ik zal eens een tabelletje maken en ze allemaal eens wegen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De negatieve tab is bij kleinere cellen vrijwel altijd puur nikkel. Bij grotere cellen voor hoge stromen kan het koper zijn, al dan niet vernikkeld.
    De positieve tab is altijd puur aluminium dat heel vaak wordt voorzien van een 100% puur nikkel plaatje dat op het aluminium wordt gepuntlast om het solderen mogelijk te maken.

    Als ik schuren noem is het slechts om vlak voor het solderen de oxide weg te krijgen, wanneer je met 600 waterproef met de hand schuurt of wat ik meestal doe is met een inktgum in potlood vorm zal er nauwelijks nikkel worden afgenomen.

    Door deze voorbewerking kan het solderen sneller en beter gaan wat de levensduur van de cel ten goede komt.

    Deze foto staat bij de soldeerinstructie voor Lipo's die ik sinds juli 2002 op mijn website heb staan.

    [​IMG]

    Van deze Kokam 140 mAh lipotjes uit 2002 werken werken er nog steeds vele.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina