Babysteps is niets voor mij haha, als een project niet ingewikkeld genoeg is verlies ik de interesse... Helaas heb ik wel weinig vrije tijd dus het kan zijn dat dit project wel met babysteps voortgang boekt!
Afgelopen weekend het model opgeschaald zodat het geprint kan worden met een spanwijdte van 1m en alvast een proefprint gedaan van de neuspunt:
De neuspunt was een print van
90min en hij weegt
43 gram. Zowel de romp als de vleugels bestaan uit 4 delen, dus ik verwacht dat het gewicht uiteindelijk
onder de 500 gram blijft. Ik heb in de wangen hele kleine inwendige ribben aangebracht en deze helpen gigantisch met de stijfheid, dit ga ik ook nog doen voor het dak.
Verder ben ik bezig geweest met het
vleugelprofiel. Bij gebrek aan kennis heb ik gewoon het vleugelprofiel genomen dat
@Bart83 aanraadde, de S7055. Echter is deze erg plat voor het ontwerp als ik het vergelijk met de tekeningen en het echte vliegtuig:
Het profiel van de S7055
De hoogte van het profiel in vergelijking met het echte vliegtuig
Zijn er mogelijk profielen die ook goed werken met een
hogere doorsnede? Dit zou de getrouwheid van het model maar ook de stijfheid van de vleugels erg ten goede komen!
En als laatste: Ik ben nog niet begonnen aan de rolroeren, maar ik moet met het ontwerp van de motoren rekening houden met een roer dat zo'n 20 graden omhoog kan bewegen, kopt dan? En hoe belangrijk is het minimaliseren van de gleuf tussen het roer en de vleugel op deze schaal? Onderstaand is een tekening hoe de overgang het gemakkelijkst is te realiseren met 3D printen:
Let nog even niet op de verhouding vleugel/roer of de locatie van het scharnierpunt, hier heb ik nog geen idee van... (Maar mocht iemand daar wel een idee van hebben...

)