Canadair CL-415

Haloi allemaal,
Op de indoor meeting in delft voor het eerst mijn hydrofoampje op het water laten raggen ipv gras :). Toch wel errug leuk!!! Zodoende ook opeens het watervlieggedeelte op dit forum ontdekt. wel erg leeg nog zeg, maar goed. wat niet is kan nog komen!

Mijn grote liefde voor een heeeeele lange tijd is de CL-415 Canadair. Ik heb ze een keertje met 3 achter elkaar vlak over mijn hoofd gehad toen ik aan het windsurfen was op Lac de Serre Poncon in frankrijk. Zoooo mooi :). ff skimmen over het water, hop, vol, en weer terug naar de bosbrand.

Naar aanleiding van dit Topic: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=356484
Toch maar begonnen met de bouw. Heb een goeie voorraad depron en 2 zelf herwikkelde fietsbellen met regelaars. Moet lukken dus.

Tekeningen getiled:
http://www.freewebs.com/sietsevd/canadaircl415.htm

Zoiets moet het worden:
2.jpg

canadair%20%28Medium%29.jpg

yups :)

Ben ook al begonnen. Heb de bouwplannen van RCgroups getiled zodat je het in veeeeeel A4tjes kan uitprinten. Ik wacht nog ff op zijn toestemming voor ik ze hier ook zet, maar dat zal wel mogen gok ik.

Alles aan elkaar geplakt, dingen uitgeknipt enzo. Tis nog een best lastige bouw trouwens. Hij heeft namelijk gebouwd met een traditionele achtergrond qua bouwen. Nu ineens in depron. Sommige dingen wilde ik dus al direct anders. Ook zijn de tekeningen niet compleet. toch is het een prima handleiding om mee te beginnen.

Hier alvast wat plaatjes van mijn bouw:

Romp
hpim2570qg3.jpg

hpim2572dz8.jpg

en ok, bij het hoogtestabilo gaat het meteen al anders :). Hij had gewoon 3 lagen 3mm depron waarvan de middelste verlicht is met gaten. Ik heb mijn eigen bouwwijze verzonnen. Supersterk! en geen balsa ligger.
hpim2571hp0.jpg

hpim2575th7.jpg

hpim2576sc4.jpg

hpim2579ws5.jpg

hpim2580ko6.jpg

hpim2581sh7.jpg

hpim2582kk1.jpg

hpim2583kd1.jpg

thnx,
ben al aan de vleugel begonnen, word heeeeel anders dan die op rcgroups, maar wel tof denk ik zo.

Niemand opgevallen dat er geen richtingsroer in zit? Je moet flink kunnen sturen wil je op het water ook nog wat controle hebben volgens mij.
Zat maar te dubben hoe ik dat zou gaan maken. Tot ik ineens een ander idee kreeg: motorsturing :D.
Ik was toch al van plan om 2 fietsbellen én 2 regelaars te gebruiken, dus waarom niet?

Gelijk ff zitten klooien met de MX-12. 1 servo op kanaal 1 (gas) en 1 servo op kanaal 4 (rudder). Flink zitten klooien met mixers en uiteindelijk bleek het best simpel. Ik heb 2 mixers nu aan staan.
1e: Thr-Rud op +100% en +100%
2e: Rud-Thr op - 100% en - 100%

Dat werkte dus op servo's. Motortjes aangesloten en ja hoor! hierbij werkt het ook. gewoon gasgeven en ze gaan samen harder. Stuur je daarbij links/rechts, dan gaat de ene harder en de andere zachter :)
Word nog een uitdaging om te vliegen zo volgens mij!

andere uitdaging waar ik nu mee bezig ben is het "beplanken" van de romp en de bouw van de vleugel. Ik heb een vlakke onderplaat en 2 balsa liggers. 1 van 2cm hoog op 1/3 en 1 van 1cm hoog op 2/3 van de vleugelkoorde. Koorde is trouwens 15cm en het profiel word een soort mix van de tekening en Naca4415.

mhh, wie weet. licht eraan. Ik moet wel op zaterdag werken in ieder geval. misschien dat ik vrij kan krijgen, maar dat weet ik niet zeker.
Kan het niet op zondag? (en wat dichterbij :)).

Heb ook geen auto, dus ligt er ook nog aan of ik de auto van mijn ouders kan lenen. Maar goed, dat zie ik tegen die tijd wel weer :)

Ik heb alvast maar verf gehaald. Kwam langs de Hema, alle spuitbussen hadden aceton als oplosmiddel. lijkt me niet ideaal met depron.... " simpele potjes meegenomen die op waterbasis zijn gemaakt (logisch voor een watervliegtuig :lol: ). Rood en Geel :).

Rompje wat verder dicht geplakt. Onderkant zijn geen tekeningen van, maar met wat creatief snijwerk is er wel wat van te maken :).

hpim2589fd6.jpg

hpim2590ru9.jpg

hpim2591yd4.jpg

Vleugel ook mee begonnen.
eerst maar 1 plaat van 125 bij 15 cm gemaakt. daar 2 liggers op. de voorste is ongeveer 2cm en de achterste 1cm hoog.
De motortjes op een creatief uitgesneden stukkie balsa gegooid en de regelaars direct erop gesoldeerd. Stekkertjes maar er tussenuit gehaald. ga ze er namelijk voorlopig toch ff niet uit halen :).
De ontvangerstekkertjes zijn gelukkig al lekker lang van de regelaars, de stroom moet ik nog ff verlengen. FF kijken wat ik daarmee doen. denk toch los van elkaar houden. Ik heb 2x 3S1300mah waar ik mee kan vliegen. maar kan ook 1 3S2200mah erop zetten :).
naja, verloopstekkertjes zijn zo gemaakt.
hpim2592ye9.jpg

hpim2593xu1.jpg

POTVER SIETSE !!!!!!

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar mooie tekeningen omdat ik zo'n blusvliegtuig van Depron wil maken. Ik dacht "Mooi origineel, nog niemand mee gezien".

Je bent me dus net een slag voor.

Maar Ziet er klasse uit kerel, ik ga dit draadje zeker volgen, en Uiteraard ook bouwen.

TOP kerel, Als jij aan het bouwen bent moeten we je in de gaten houden want je wil ook nog wel eens mooie modellen zelf ontwerpen zoals de Blowfish.

Ga zo door !!! Ik geniet ervan.

had dit draadje niet eens gezien, ziet er weer lekker uit sietse!
ga je nou TITA inhalen kwa skills met depron? ziet er wel zo uit! :D
ga je nog verfen uit eindelijk? zal wel aardig zwaar worden maar wel een stuk mooier.

ik kom overigens niet terug op wat ik eerder zei.
heeft wel wat maar mooi is ie niet vind ik :wink: :lol:

succes met bouwen he!

lol,

Ik ga WEL verven,
Maar Hans inhalen gaat niet lukken hoor, dan moet ik eerst worden verheven tot god ofzo :). lol

heb verf op waterbasis. FF getest en vrij dun dekt het al best aardig.
En met 2 fietsbellen met 8x6 prop heb je al snel meer dan een kilo stuwkracht volgens mij, dus dat lukt wel :)

Ben al weer wat verder.

Werd een beetje te blij van die waterbasisverf, dus nu is de hele romp geel :). Onderkant moet eigenlijk nog rood, maar goed. Ik kledder hem eerst wel helemaal geel.

hpim2598oh7.jpg

hpim2599kl3.jpg

Heb nog geen opvulspul, maar goed. Dit word dan geen perfect schaalmodel. Moet er gewoon leuk uitzien als ie vliegt. Niet op 3cm afstand met een vergrootglas gaan kijken dus :).

Ribjes in de vleugels gelijmd, beetje zelf verzonnen en daarna nog bijgesneden en geschuurd. beetje rommeltje, maar het resultaat valt nog mee :). Wel gelijk de servo's en versterkingen in de rolroeren ingebouwd.
hpim2595xq9.jpg

hpim2596cg5.jpg

hpim2597sb5.jpg

Uiteindelijk de bovenkant ook afgedekt met 3mm depron. Op de voorkant komt nog een halfrond balsa stokkie. Dit moet het profiel ongeveer afmaken...
hpim2600th2.jpg

hpim2601nz1.jpg

Sow, vandaag weer ff lekker door geknutseld :)

Balsa staaf in 2 halfjes gesplitst en als LE gebruikt. gewoon erop geplakt en beetje bijgeschuurd. Moet nog wel eigenlijk een aantal spleetjes daarzo vullen... maar goed. eerst maar "functioneel" bouwen!
Rolroeraansturing is klaar. werkt ook prima. Gelijk ook de vleugel maar geel geverfd. is zooo leuk dat verven :D. en erg makkelijk met die waterbasisverf.
De onderkant van de romp rood gemaakt. staat al een stuk beter. Ik had alleen geen zwart voor de raampjes. geen probleem! Een watervaste stift blijkt namelijk ook prima te werken :lol:
Beetje slordig uit de hand lopen klooien, maar toch... Vleugel ligt hier nog los erop.
hpim2607ef0.jpg

Onder de vleugel 2 balsa balkjes gelijmd zodat de vleugel maar op 1 manier erop kan en niet verschuift (als het goed is...)
hpim2608nf6.jpg

Rolroeraansturing (hoppa, ook wat geel daaro :D)
hpim2609rs9.jpg

En nu bij elkaar met 2 elastiekjes. Voor een eventuele proefvlucht lijkt me dat goed genoeg :). Waarschijnlijk ga ik wel boutjes en moertjes erin maken... en de vleugel/romp overgang mooi maken.
Winglets trouwens ook maar gelijk ff erop gegooid. Moet wel veel schelen en lijkt me handig voor een 1e testvlucht.
De propjes zijn nu GWS 7x6. Ik wil er eigenlijk de 8x6 APC SF op hebben, alleen heb ik er daar nu maar 1 van. andere zit in een pakje bij de douane gok ik... Totaal met motoren (65gr p/s) zoals hij hieronder staat (enkel zonder ontvanger en accu) weegt hij 383 gram...
hpim2611lp4.jpg

ik doe het je niet na, je bent alleen de tipfloats vergeten :lol:

alleen nog wat rood op de vleugel en het richtingsroer, op het hogteroer nog wat winglets en je hebt een prachtig model, ga zo door.

ben benieuwd naar de maiden :)

Thnx :)

Tipfloats, ribbeltje op de vleugel en de V-tjes op het hoogtestabilo moeten er nog op. Ook hier en daar wat rode vlekken, maar die wil ik wel een beetje aftekenen :). Eerst ff alles zo snel mogelijk door geragt zodat ik misschien morgen een vluchtje kan proberen. Start waarschijnlijk uit de hand, landing op het gras gok ik. Moet kunnen. Daarbij lijken me Tipfloats eerlijk gezegd vrij kwetsbaar, dus die komen er wat later op als hij echt af is en klaar om het water op te gaan.

Er zijn aardig wat kleurenschema's te vinden, maar ik weet al wel wat ik ga doen (als ik blauw en wit kan vinden :).

Je hebt ze met "Securite civile", "protezione civile" en "Super Scooper" (Quebec).
http://bernard.dumas.chez-alice.fr/photosCL415/Canadair_01.jpg
http://www.aeroclubmilano.it/albums/reggiani2006/Canadair_CL415_2.jpg
http://www.jbot.ca/images/airplanes/03/03-03.jpg

Ik wil de versie zonder tekst ongeveer een beetje namaken. Die met rood/wit/blauwe band :).
33127.jpg

Hier trouwens nog net een bouwkit gevonden:
http://www.mraerodesign.com/cl415/CL415-fr.html

Back