Candela 7, hydrofoil sportboot

Helder, dit zijn dus die carbon bladen in de grondverf.
Was erg gecharmeerd van de carbon look in onderstaande foto. Zo zag de foil waarop ik surfde er ook uit.
Zou in een "man-cave" niet misstaan ;)
Maar als je gaat schuren/afronden dan wordt het niet meer zo mooi.

Je vordert gestaag!
De volgende proefvaart zal niet lang meer op zich laten wachten vermoed ik.....:D

De Candela is nu voorzien van dek en eerste grondlaag,..

Tja, ik zou de foils eigenlijk rood maken, zodat ze meer opvallen.

Maar donkergrijs kan ook

Romp wordt zowieso (metalic / pearl) wit, bekleding donkergrijs, motorkap en behuizing ook donkergrijs. Rood leek me dan een mooi contrast, maar nu begin ik te twijfelen of met de dikkere 'model'struts het niet net teveel wordt in rood. Iemand ideeën?

Alle benodigde delen zijn nu in de nieuwe hars geprint. De vleugels heb ik weer in elkaar gelijmd, en zijn in de grondverf gespoten.

In de loop van komende week maar even bij Airbrush Service Almere langs voor wat airbrushverf.

Rest dan de delen, klaar om in de romp gelijmd te worden.

goedeavond Lex,

dat ziet er wel heel strak uit dat print werk,. ben benieuwd hoe de boot straks vaart met deze modificatie

mvg,
Roald

Rood lijkt me gezien dat de vleugels dan opvallen wel een goede keuze. Dat benadrukt het bijzondere aan dit model!

Grijs/antraciet is chique, maar dan lijkt het model van veraf boven het water te zweven...ook wel leuk natuurlijk ;)

Even stil geweest ... maar de foils zijn nu in de basiskleur rood gespoten. Ja, ben toch maar voor opvallend gegaan.

Maar voor nu gaat dit project even op de plank ... letterlijk. Ik heb namelijk nog een project lopen waar een deadline op zit voor komende zomer, dat ga ik nu eerst afmaken. Ik had stilletjes hoop dat deze Hydrofoil wat sneller tot stand zou komen, maar helaas dus niet.

Maar aan alle 'volgers'; daarna gaat dit project zeker weer opgepakt worden. Het wordt geen doodloper!

Laat de eerste modelbouwer opstaan die niet eens een project halverwege voor jaren in de kast zet, of heeft staan ;)
Ik heb hier een vliegtuig sinds 1996 nog niet afgemaakt :D

Hopelijk vindt je er dit jaar weer tijd voor.

Privé project, of RC gelieerd?

Ja, ik neem me elk jaar voor om lopende projecten af te maken voor ik de volgende begin. Lukt soms, maar soms ook niet.. Het project voor de Candela moet nu voor de zomer eerst af, komen wedstrijden aan. Dat is een dubbelbouw, één daarvan staat op de foto onder de Candela :D

Maar daarna gaat het zeker weer verder!

Even een intermezzo (ik ben zo vrij, post verwijderen als je erop uitgekeken bent). Zoals ik een paar posts terug al aangaf, had ik het idee dat rctestflight er wel 'ns in geslaagd kon zijn een succesvolle r/c hydrofoil configuratie te ontwikkelen. Naar mijn mening een "understatement" en al helemaal geen clickbait. Uurtje geleden werd dit filmpje gelanceerd. Rctestflight is ook erg transparant over de gebruikte techniek, ter leering ende vermaeck:

Dat ziet er zeker goed uit. Eigenlijk perfect! Tot ze beginnen te zingen...

Ding is inderdaad heel stabiel. Nu is hij zo te zien veel lichter, en staan de foils veel verder uit elkaar, maar het principe is gelijk. Ga me eens verdiepen in die Ardupilot techniek! Erik, dank voor je posting!

Hallo allemaal,

Na een bouwpauze om een ander project op tijd af te hebben ben ik weer verder gegaan met de Candela 7. Beetje stof wegblazen, doosjes met onderdelen weer tevoorschijn, en de twee boten van het andere project hebben een plekje op de plank ingenomen.

Waar was ik ook al weer gebleven met de Candela? O ja, de romp moest verder afgebouwd worden. Door met het dicht maken van de open boeg dus, zodat straks de kussens geplaats kunnen worden.

Nog pril naar wat ik begrijp. Volg ze vanaf nu.
Ook geen idee of hier een actief hoogtesysteem op zit. De achterste foil zit op de BB motor van Mercury.
Zou net als bij de America's Cup zeilboten weleens door de coureur/schipper ingesteld kunnen worden. Immers bij powerboating trimmen ze ook de BB tijdens het varen!

Back