Candela 7, hydrofoil sportboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 22 sep 2021.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Helaas nul ervaring met Arduino (staat ook op mijn wensenlijst, juist vanwege de datalogging mogelijkheden).

    Wel weet ik dat de meet/schrijf interval enorm vertragend kan werken. Dus 1Hz versus 10Hz maakt veel verschil.

    Inderdaad is het zaak je code "snel" te houden. Op mijn werk heb ik ook soms met dit soort vraagstukken te maken.

    Is het niet mogelijk om te loggen op een microSD kaartje?

    Andere optie is als telemetrie versturen naar je Yeti, en daar loggen. Dat kan je zender, alleen of dat ook via Arduino kan zoals bijvoorbeeld bij FrSky wel kan?

    Afijn, een ander vraagstuk wat mogelijk wel kan helpen bij de oplossing.

    Echter ik snap dat je eerst even verder gaat proberen zonder dit hoofdstuk in te slaan. Kan knap veel tijd in gaan zitten!
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik weet niet zo veel van boten dus misschien zeg ik iets vreemds hoor.
    Hoe komt het dat de boot voornamelijk naar links omvalt?
    Komt dat doordat er daar meer gewicht zit, of door de draairichting van de schroef?
    Dat laatste is misschien te beperken door de as wat schuin of uit het midden te zetten en tegen te sturen met het roer?
    Dan hebben de foils daarin minder werk en hoeven ze alleen de hoogte te regelen totdat het geheel in "plané" is?
    Ik weet niet zo veel van boten dus misschien zeg ik iets vreemds hoor.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hmmmm. Nog een tegenslagje. Na de eerste proefvaart bleken de voorste foilpoten stroef in de schachten te lopen. Die heb ik een beetje afgeschuurd, en toen weer gemonteerd. Na de tweede proefvaart bleken ze wederom stroef te gaan lopen, ook de hoogtesensor kreeg daar last van. Ook vervormen de schachten wat..... Wat nazoeken levert de info op dat waterwashable resin, ook na uitharding, de neiging heeft water op te blijven nemen, en daarmee te zwellen. Uiteindelijk kan het dan ook barsten. Voor kleine detaildelen die geschilderd worden is dat geen probleem, maar de hier gebruikte functionele delen is het wel een probleem, dat gaat niet goed voor een boot! Had ik even vooraf wat beter research moeten doen... Maar dat is de koe in de kont kijken.

    Ik ga eerst eens de aanpassingen uitproberen, dat lukt nog wel. Daarna eens kijken wat handig is. De romp hoeft niet in de prullenbak, maar de resin onderdelen van de foilpootgeleiding en hoogtesensor moeten er sowieso wel weer uit en vervangen worden door óf FDM print delen, óf Nylon delen bij Shapeways vandaan. De staart van de achterste foil en de ophanging daarvan kan in principe wel waterdicht gemaakt worden door schilderen, maar ik weet nog niet of ik dat risico ga nemen, en ga die misschien ook bij Shapeways laten printen. Weer een les geleerd, maar deze vind ik nou niet zo prettig. Levert weer een hoop werk op, maar beter in deze fase van de bouw daar achter komen dan pas later.... Maar ik wil eerst weten of eea stabiel te krijgen is voor ik iets met Shapeways ga doen. Of met normaal resin printen, dat met isopropyl alkohol gereinigd moet worden, maar eerst kijken of dit dan wel kan.

    En Ruud, goed dat je meedenkt! En dan is een hydrofoil weer wat anders als een boot .. Maar waarschijnlijk is het reactie-moment van de schroef er wel de reden van dat de romp naar links wil vallen. Al was het wel bij een windvlaagje van links dat hij dan weer naar rechts wil vallen. Maar in principe moet de stabilisering dit wel op kunnen vangen uiteindelijk.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2022
    ruudxd en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Fijn dat je het deelt!
    Destijds toen ik op mijn werk een aantal van die SLA machines tot mijn beschikking had, wilde ik een impeller printen.
    Samen met een collega toen al snel tot de conclusie gekomen dat het onverstandig was vanwege de eigenschappen van de harsen. Dat was alweer twee jaar geleden, en er worden stappen gemaakt!

    Impellers laat ik bij Sculpteo (net wat voordeliger dan Shapeways hiervoor) in metaal/brons printen. De rest vogelen met FDM.
    Wellicht PETG of extra sterk PLA overwegen (is nu verkrijgbaar, nog geen ervaring mee)?

    Enorm balen.

    Lastig uit te rekenen hoe groot het koppel daadwerkelijk is van de schroef. Echter de foil is best breed wat een groot deel van het moment al opheft.
    Als het een rol zou spelen zou je er constant last van moeten hebben.
    Zou ook eerder de wind ervan verdenken. Helaas behoorlijk aanwezig in onze winters de laatste jaren :(
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Schijn dat normale 3D resin veel minder, of zelfs geen last heeft van water opnemen. Ook een optie om dat eerst te proberen. Al zit ik dan wel aan de isopropyl vast voor reinigen... Mijn resin is sowieso bijna op, kopen moet ik toch.

    De strutkasten probeer ik nog in PLA+ te printen, dat zou het probleem niet moeten zijn.

    Nieuwe servo links voor naar de foilstruts liggen nu te printen, die eerst maar testen voor ik verder ga. Één probleem tegelijk... ! :D
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2022
    Unusual RC en Tug.NL vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Henk, dank voor de tip / waarschuwing!
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zit nu heel blij te typen, ben net terug van een tweede testrun. Deze was wel een succes! Ik heb de aansturing van de voorste foils sneller gemaakt, en met meer uitslag:



    En daarna de testrun:



    Hoogteregeling werkt zoals beoogd! Roll stabilisering oscilleert nog wat, daar kan met afstellen vast nog wel iets mee gedaan worden. Bochtengedrag kom ik met de beperkte ruimte niet goed testen, maar nu de boot rechtop kan blijven is dat vast ook nog goed in te regelen.

    Dat voor later, ik kan in ieder geval met een gerust hart verder bouwen, basis systeem werkt!
     
    Tug.NL, Herby63, Gerrit-Jan en 11 anderen vinden dit leuk.
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    gefeliciteerd!
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Thanks!

    Het leuke is ook dat Candela in Zweden de filmpjes weer opgepikt heeft, en ik allerlei tips krijg om dat oscilleren er uit te krijgen! Met dank aan Gustav!
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2022
    Tug.NL en Unusual RC vinden dit leuk.
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk dat ze je volgen. Dat is toch wel een grappige bijkomstigheid en leuke waardering.
    De tips zijn een leuke bijvangst. Ik geloof wel dat je zonder die tips er ook wel komt, maar misschien scheelt het een onnodige omweg.

    succes.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    proficiat met de behaal resultaten, en toch altijd leuk als je van de echte professionals tips toegespeeld krijgt.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nu er toch opnieuw geprint moet worden (aandrijving begon speling te krijgen door zwellen van de hars) heb ik de achtervleugel en strut wat slanker gemaakt. De aandrijfkrachten zijn kleiner als ik eerst ingeschat had. En de vleugeldelen zijn nu in 2 graden plus AoA er in 'gesneden', dat blijkt de goede hoek te zijn. Dan kan de strut straks recht naar beneden ipv onder een kleine hoek. Kanaal voor de waterkoeling is er ook uit, ook overbodig gebleken. Allemaal kleinigheidjes, maar als het toch nieuw moet ... :rolleyes:

    [​IMG]

    Met de andere hars moet het goed gaan, maar ik spuit alles straks toch eerst maar in de grondverf voor er weer gevaren wordt!
     
    eric_laermans, morgoth924, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nou, er zit al een mooie progressie in. Toch ook wel weer spannend hoe het model af en toe een tuimeling naar links, rechts of voren maakt. Het lijkt erop dat rctestflight het zich makkelijker heeft gemaakt met lichtere (schuim) body's. Zie hier de sneak-preview van zijn hydrofoil:

     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat zijn foils verder uit elkaar staan en een driepoot vormen helpt ook. Maar nu is dit net 4 seconden beeld, ik kan ook wel een paar seconden in de filmpjes van mij vinden waar hij net stabiel vaart. Ik zou de hele sequence wel willen zien.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    :D Ja, het is niet voor niets een sneak-preview. En, idd, rctestflight heeft het zich op veel punten makkelijk gemaakt. Aan de andere kant als het continu (over lagere stukken en in bochten) zo mooi vaart als in bovenstaande clip vind ik het nog steeds een hele prestatie. En dat geldt nu ook al voor de Candela als ik kijk hoeveel (relatief) nieuwe technieken op aandrijf- en aanstuurtechniek je in de bouw hebt verwerkt: hoed af. Alleen dat betekent wel dat je op meerdere borden tegelijk aan het schaken bent op een gegeven moment.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, dat klopt! En als je bedenkt hoe goed ik met schaken ben :confused:, dan is dit project gedoemd te mislukken .... :D:D:D
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nou, ik vind alleen al de onderwater-aandrijfunit een prestatie op zich. Er zijn bedrijven die zich wel ‘ns wagen aan gedurfde r/c modellen, maar vaak gaat het dan om een team-prestatie van mensen op een loonlijst.
     
    MikeMohawk en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De nieuwe hars is binnen: Elegoo ABS like Resin. De printer heeft al de eerste testprints uitgespuugd, en dat is niet verkeerd. Het print strakker als met de Water Washable hars, en het na het printen verder doorharden met UV licht geeft minder vervorming. Ik moet nu met Isopropyl alcohol moet werken voor het schoonmaken van de prints, dat blijkt tegen verwachting een stuk makkelijker te gaan als met water. Dit lost de nog vloeibare hars echt goed en snel op, met water was het altijd meer borstelen en kliederen. Met die alcohol moet je wel voorzichtiger werken natuurlijk, maar alles bij elkaar werkt het toch prettiger. Het laatste restje van de water washable hars gaat dan ook in de prullebak. O nee, sorry, ... wordt bij een inleverpunt voor chemisch afval gebracht!

    Ik moet de tolleranties voor passing van de lagers en vleugeldelen wel iets groter zetten, met 0.1mm meer als voorheen heb ik weer dezelfde klempassing. De hars 'vloeit' dus bij de belichting iets meer uit. Kan ook nog kijken of de belichting iets korter kan, maar aan de andere kant weet ik liever zeker dat het volledig goed is uitgehard. De printer mag nog een paar uurtjes voor alles klaar is, en dan kan ik de delen weer in de romp lijmen, en monteren.

    Ben ondertussen bezig met de binnenzijde van de romp af te bouwen met pasgemaakte plaatjes polystyreen.
     
    Tug.NL, Herby63, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Alle benodigde delen zijn nu in de nieuwe hars geprint. De vleugels heb ik weer in elkaar gelijmd, en zijn in de grondverf gespoten.

    [​IMG]

    In de loop van komende week maar even bij Airbrush Service Almere langs voor wat airbrushverf.

    Rest dan de delen, klaar om in de romp gelijmd te worden.

    [​IMG]
     
    bram1324, Tug.NL, Herby63 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina