Hmmmm. Nog een tegenslagje. Na de eerste proefvaart bleken de voorste foilpoten stroef in de schachten te lopen. Die heb ik een beetje afgeschuurd, en toen weer gemonteerd. Na de tweede proefvaart bleken ze wederom stroef te gaan lopen, ook de hoogtesensor kreeg daar last van. Ook vervormen de schachten wat..... Wat nazoeken levert de info op dat waterwashable resin, ook na uitharding, de neiging heeft water op te blijven nemen, en daarmee te zwellen. Uiteindelijk kan het dan ook barsten. Voor kleine detaildelen die geschilderd worden is dat geen probleem, maar de hier gebruikte functionele delen is het wel een probleem, dat gaat niet goed voor een boot! Had ik even vooraf wat beter research moeten doen... Maar dat is de koe in de kont kijken.
Ik ga eerst eens de aanpassingen uitproberen, dat lukt nog wel. Daarna eens kijken wat handig is. De romp hoeft niet in de prullenbak, maar de resin onderdelen van de foilpootgeleiding en hoogtesensor moeten er sowieso wel weer uit en vervangen worden door óf FDM print delen, óf Nylon delen bij Shapeways vandaan. De staart van de achterste foil en de ophanging daarvan kan in principe wel waterdicht gemaakt worden door schilderen, maar ik weet nog niet of ik dat risico ga nemen, en ga die misschien ook bij Shapeways laten printen. Weer een les geleerd, maar deze vind ik nou niet zo prettig. Levert weer een hoop werk op, maar beter in deze fase van de bouw daar achter komen dan pas later.... Maar ik wil eerst weten of eea stabiel te krijgen is voor ik iets met Shapeways ga doen. Of met normaal resin printen, dat met isopropyl alkohol gereinigd moet worden, maar eerst kijken of dit dan wel kan.
En Ruud, goed dat je meedenkt! En dan is een hydrofoil weer wat anders als een boot .. Maar waarschijnlijk is het reactie-moment van de schroef er wel de reden van dat de romp naar links wil vallen. Al was het wel bij een windvlaagje van links dat hij dan weer naar rechts wil vallen. Maar in principe moet de stabilisering dit wel op kunnen vangen uiteindelijk.