Candela 7, hydrofoil sportboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 22 sep 2021.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zijn dit tules voor servo's?

    Tevens ben ik erg benieuwd hoe dit resin zich gaat houden.
    SLA is echt een stap vooruit vanaf FDM 3D printen.

    En zou je niet een test kunnen doen op de werkbank met bubbeltjes plastic, of van dat zachte kunststof schuim waar elektronica in verpakt zit?
    Klinkt in ieder geval hoopvol dat het trillen flink afgenomen is.
    En uit eigen ervaring weet ik dat wanneer de schroef onder last in het water is geplaatst, het trillen meestal ook wat afneemt.
    Immers de schroef wordt door het haakse overbrenging steeds ook weggeduwd in axiale richting.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, klopt, in het water onder last zal het ook minder zijn. Het water dempt te staart ook nog, dat is nu het grootste 'trillichaam'.

    Zijn tules voor servo's inderdaad. Doorgesneden zodat ik ze in de uitsparingen kan drukken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat getest en verder verbeterd. Ligt nu toch ijs, dus mooi wat te doen tussen kertsbrunch en diner ...

    De elektronica is wat anders in de romp verdeeld om bedrading uit te sparen, en de accu's wat makkelijker te kunnen wisselen straks. Tot mijn eigen verbazing schaalt dat bijna 30 gram aan draad!

    [​IMG]

    Linksboven nu de ontvanger, daaronder de accu's, daaronder de UBEC voor de digitale servo's. Dan in het midden de Arduinoprint met daaronder de ESC. Rechts de foilstrut servo's . Alles blijft toegankelijk met een centraal luik boven accu's en Arduino gedeelte. Om bij de ontvanger en UBEC te kunnen blijven komen blijven straks de zitkussens in de boeg los, met daaronder een opening. Kussens dan met dubbelzijdige tape vastgezet, dan kunnen ze los als het moet.

    De MPU is nu nog los, met dunne siliconendraadjes er aan gesoldeerd voor de verbinding met de Arduino. Met dubbelzijdige tape zit er een plaatje lood onder om het een beetje massa te geven. Dit wordt dan met de Moongel op de Arduino print gezet. Ben benieuwd, dat spul moet aankomende week binnenkomen.

    [​IMG]

    Zo, nu de gevulde kalkoenrollade in de over en voorgerechtjes maken voor straks. Iedereen nog een fijne 2e Kerstdag!!
     
    bram1324, Marc w, Gerrit-Jan en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De moongel is binnen. Wat een idioot spul is dat zeg! Het voelt aan als de Slime van vroeger, uit dat groene potje wat zo lekker door je vingers kon lopen. Maar dan komt het na belasting wel terug in de originele vorm. Uit zichzelf is het iets zelfklevend, net voldoende om de MPU op z'n plaats te houden. Die zit nu als volgt: laagje dubbelzijdige tape - moongel - plastic wig om de MPU horizontaal te krijgen - moongel - loodplaatje - dubbelzijdige tape - MPU:

    [​IMG]

    En dat werkt! Eerste poging gaf een verbetering van 70-80%. Daarna heb ik er nog een tweede plaatje lood onder geplakt, en daarmee is het helemaal weg! Welk toerental dan ook, er reageert niets meer.

    [​IMG]

    Aansluitdraadjes liggen in lusjes om zo trilling en beweging van de MPU weg te houden.

    De toplaag van het water in de buurt is inmiddels ook weer vloeibaar geworden, dus ....
     
    bram1324, Tug.NL, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Mooi opgelost zo Lex,

    Ben benieuwd naar de resultaten van de eerste proefvaart.

    Mvg,
    Roald
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    of hoe iets uit de muziek wereld terecht komt bij een modelbouwer :) toch maar mooi gevonden.
    Ik hoop dat het werkt op het water, ik gun het je van harte.
     
    k-k en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vanochtend de stoute schoenen maar eens aangetrokken (of eigenlijk de tuinlaarzen, oever is flink drassig...) en de boot voor het eerst in het water gezet. Hij ligt goed, komt makkelijk op snelheid, en ook prima op de foils! Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik moest de foils in de meest maximale hoek zetten om hem los van het water te krijgen. En dan staan ze tegen de aanslag aan, en regelen dus niet, waarmee de romp doorschiet naar boven en gaandeweg al omvalt. Na een harde 'landing' is er water over de Arduino gekomen, en uit met de pret. (doet het nu al wel weer wel na drogen).

    Dus, eerste conclusie en werklijst voor de volgende proefvaart:
    - Angle of attack van de voorst foil moet in de middenstand hoger zijn, ongeveer wat nu maximaal is. Daarbij dan de servo's in de middenstand, zodat er normaal geregeld kan worden.
    - Gevoeligheid roll een groter regelbereik geven
    - plat planeervlak maken onderaan de voelerstang van de hoogtesensor zodat ik zeker weet dat die ook echt op het wateroppervlak ligt.
    - alles afplakken voor de volgende proefvaart

    Dan maar weer een rondje maken. En nee, sorry, geen video... Ik was alleen en had het telefoontoestel wel op de zender zitten om opnames te maken, maar was te druk met het vaargedrag, niet aangezet... Ook aktiepuntje voor de volgende keer. :rolleyes:
     
    bram1324 en Unusual RC vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ga je nu de AoA van de foils t.o.v. de masten veranderen neem ik aan?
    Toen ik nog foilsurfde had een Frans merk (Alpine) kleine wigvormige plaatjes om de vleugelbevestiging te kunnen tunen.
    Bij jou zit het vastgelijmd?

    Jammer van het ontbreken van het filmpje :(
    Maar erg herkenbaar, was bij mijn eerste test van de waterjet vergeten het loggen van de telemetrie aan te zetten vanaf de zender, waardoor die video niks meer waard was :p
    Een telefoonhouder op je zender is een goede tip, ga ik ook maar eens maken!
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, in eerste instantie door de struts verder naar voren te draaien. Als ik dan de juiste hoek heb lijm ik ze denk ik opnieuw vast onder die hoek.
     
    Unusual RC en Tug.NL vinden dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Tweede testrun: nog niet helemaal. Of helemaal niet? Hogere gevoeligheid, tot 5x sterker, doet het niet. Scheelt wel iets voor mijn gevoel, maar nog steeds onstabiel. Hoogteregeling is niet te testen, ding valt veel te snel om.

    Ik heb een excenter constructie gemaakt voor aansturing van de struts, om veel kracht te hebben, maar dat gaat denk ik te veel ten kosten van de regelsnelheid. Volgende poging wordt met een traditionele aansturing met heveld op de servo's. Dan is er snelheid, dat hebben die digitale servo's namelijk wel, maar minder kracht. Vermoeden is dat er ook niet zoveel kracht nodig is als ik dacht, maar dus wel snelheid. Op naar poging 3, maar dat wordt volgend jaar ... :rolleyes:

    En ja, nu wel een video. Al is het lastig filmen en sturen tegelijk!



    Fijne jaarwisseling allemaal!
     
    lecraM, k-k, Unusual RC en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hoogteregeling ga je wel uitkomen is mijn verwachting.
    Geweldig die hole-shot, geheel het water uit!
    Alleen de rol is apart, dat hij naar een kant weg valt!
    Het was een uitdaging waaraan je begon, het geeft zich blijkbaar niet snel gewonnen.

    Eechter, ik heb er alle vertrouwen in dat je het op gaat lossen!

    Gelukkig nieuwjaar!
     
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Beste wensen voor het nieuwe jaar Lex.

    Als je toch nieuwe voor struts print met een lagere AOA waarde. Misschien als consessie een kleine V erin meenemen
    Dan word de boot op de vleugel vanzelf al een stuk stabieler.

    Wel.mooi om.te zien de eerste proefvaart

    Mvg
    Roald
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een V instelling zoals bij trainer RC vliegtuigen (dehidral) gaat niet werken helaas bij een volledig onder water opererende vleugel.

    Het zwaartepunt zit daarbij best ver van het draaipunt van de vleugel vandaan, waardoor een correctie dus veel meer moment (kracht) kost dan wanneer het bij een vliegtuig dicht bij elkaar ligt. Hefboomwerking.

    Bij de oppervlakte penetrerende draagvleugels werkt het wel (zoals de Connexion Russische draagvleugelboten die ooit op het Ij voeren), omdat de vleugel deels boven water komt bij een rol van het schip. Door het dichtheidsverschil tussen water en lucht (minimaal 830x verschil) is de kracht wel voldoende om de rol tegen te werken. Immers een deel van de vleugel aan één kant levert geen lift meer, de andere vleugel juist meer omdat er meer oppervlakte onder water lift kan genereren.

    Het rollen tegengaan zal echt uit de "automaat" moeten gaan komen ben ik bang.

    Overigens nog iets wat mij opviel wat stookt met de werkelijkheid: met heel weinig voorwaartse snelheid lift het model al volledig uit het water!
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ga eest eens proberen met hogere stelsnelheid in combi met meer stelbereik. Gaat ten koste van de kracht, maar eerst maar eens kijken wat het effect is. Mogelijk ook progressieve aansturing proberen. Dus bij bv 5 graden scheef ook 5 correctie naar de vleugels, en dan bij 10 scheef 20 correctie, 15 scheef 40 correctie. Of zo iets...
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kun je uitlezen/loggen wat de besturing van de foil gedaan heeft?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, helaas niet.
     
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik kan niet zonder log-files voor mijn project! ;)
    Echter je noemde eerder het probleem in je script wat werd veroorzaakt door je debug print coderegels.
    Die code moet je gebruiken om te loggen, of zou er een andere oplossing voor zijn?

    Mogelijk helpt dat je wel enorm, door inzicht te hebben wat de besturing de vleugels vertelt om te doen.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, zou kunnen, maar waar sla ik het op? Zou het EPROM geheugen moeten zijn, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. En of ik daarvoor de sketch aan wil passen is ook de vraag .. Dat vertraagt de sketch ook weer, of dat goed gaat? Eens dat deze data zou helpen. Ik probeer eerst wat ik qua aansturing van de foils wil veranderen, als dat niet werkt is het wellicht verstandig eens in die materie te duiken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het topic nog eens teruggelezen. Op 12 oktober schreef je dat de Arduino ook de gas- en roer signalen krijgt: duikt de boot na het omhoogkomen nu omdat je het gas terug neemt of gaat dat via de arduino?

    BTW: Wel mooi om te zien hoe de boot ineens uit het water komt! :)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, dat is nog mijn reactie met linker wijsvinger aan het gas. Beïnvloeding van het gas en/of roer is nog niet geprogrammeerd. Daartoe moet de boel eerst stabiel vliegen om er iets nuttigs mee te kunnen doen. Gas en roer worden nu nog 1 op 1 doorgegeven.
     

Deel Deze Pagina