Carbon Cub (hangar 9)

Ik heb een romp en motorkap overgenomen van een Carbon Cub. Wat er niet bij zit wil ik er, aankomende winter, bij gaan maken.

DSC_0492.JPG


schaal 1/5, span 228 cm. Deze cub is bedoelt voor een 15 cc tweetakt benzinemotor, maar ik wil er een viertakt opzetten, waarschijnlijk met ontsteking.

Hoeveel cc methanol viertakt zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
 
15 cc tweetakt benzine, is heel ruw equivalent aan een goede 15 cc viertakt op methanol.

Niet helemaal, die tweetakt benzinemotor zal iets meer aan ruwe PK's op de been brengen, maar de viertakt gloeiplugger zal vermoedelijk iets makkelijker met grotere props overweg kunnen. Het ontloopt elkaar niet veel in de praktijk.
Een 15 cc viertakt glow zal op papier ongeveer 1,5 pk op de been brengen op papier, een 15 cc tweetakt benzinemotor op papier mischien wel twee, maar in de praktijk zullen ze allebei een grijze Graupner 14 x 7 om en nabij de 8,5~9K draaien...

Als je nog geen motor hebt... ik héb nog een mooie 15 cc tweetakt liggen die ik met alle plezier voor je wil ombouwen...
 
Ik draai op mijn oude saito 15cc omgebouwd een master airscrew 14x6 met 7900 rpm een apc 14x7 doet ie met 8100. Met de ma en eigenbouw demper doet hij officieel gemeten 69dba.
 
een master airscrew 14x6 met 7900 rpm een apc 14x7 doet ie met 8100.
Da's apart..... Normaal lopen APC's juist wat zwaarder dan Masters.
Doet er verder niet toe, zijn wel ongeveer de toerentallen die je kunt verwachten.
 
Er zijn mensen die zetten er een dle 20 op zoals hier:
IMG_0574.jpg

Vanwege het geluid, heb ik dan toch liever een viertakt.

Waarschijnlijk, vanwege het vermogen, kom ik dan toch uit op iets van 20 cc.
 
Ach... er is nét een prachtige ASP Boxer met ontsteking aangeboden en al weer verkocht....
 
Waarschijnlijk komt er toch een 20 cc benzinemotor op (dle 20ra). Maar dan zit ik nog wel met de uitlaat, een canister kan ik nog het beste wegwerken in de romp en tomatenpuree blikjes lijken mij daarvoor wel geschikt.

Als proef heb ik twee blikjes flink verhit, zowel de opdruk als de beschermlaag aan de binnenkant verbrande daarbij, maar de blikjes hebben hun vorm en stevigheid behouden.

Als ik nu drie van deze grotere blikjes aan elkaar soldeer dan heb je drie kamers.

Mijn vraag is nu, kan je hier een redelijk dempende uitlaat mee maken (vermogen is niet zo belangrijk).

Ik heb hieronder een tekening geplaatst, dit is maar een idee graag commentaar dus!!


DSC_0510.JPG

DSC_0508.JPG


DSC_0511.JPG
 
Ik heb er een saito 91 op vliegt leuk maar houd niet gek veel over helaas.
Hij is redelijk amerikaans gebouwd dus gewicht heeft hij wel. Een 20cc4t komt mooier uit.
Dle20 krijg je niet mooi weg in de kap en romp. Die ruimte heb je niet.
Wilde mn saito ombouwen bij @brutus maar ben bang dat hij dan echt teweinig heeft
 
Hoi Raymon,

Ik heb inmiddels een dle20 op de kop getikt. Op internet zie ik meerdere foto's hiervan in de carbon cub. Problemen met de romp zie ik hierbij niet, dat past gewoon. Wel steekt hij uit onder de motorkap. De motorkap moet ik dus aanpassen, waarschijnlijk ga ik de "tunnel" onder de motorkap weg snijden en hiervoor een passende nieuwe tunnel maken. De uitlaat wil ik in de romp maken.

Ik heb nog wel een verzoek voor je, zou je voor mij de spanwijdte van de achtervleugel willen opmeten? En/of een foto maken hiervan recht van boven? o.a. dit onderdeel moet ik namelijk nog maken. Alvast erg bedankt...
 
Als je de orginele uitlaat gebruikt zat het het minst opvallen. Maar kwa geluid word je totaal niet vrolijk elke andere demper zou er denk ik onder moeten.

Ik kan je wel maten en foto sturen doe me dan even je 06 nummer via pb dan kan ik je een whatsapp sturen met fotos.
 
Back
Top