Ik ben samen met een collega simultaan 2 Vario Big Airwolfs aan het bouwen, en hoor van verschillende kanten dat ze "full-options" (met guns, rockets pods, startmotor etc) en vrij hoog startgewicht hebben. Mantra hier op t fourm vertelde dat hij een soort vakwerk spanten maakt, m.a.w. op strategische plaatsen delen uit de spanten zaagt om gewicht te besparen zonder aan stevigheid in te boeten.
Nou zat ik te denken wat als ik de spanten, incl. vakwerk, uit 1.5 of 2mm carbon laat snijden? Licht, sterk en mbv CNC, nauwkeurig.
Alleen is Carbon veel stijver dan hout, hoe zal dat uitpakken met vibraties?
Iemand ervaringen of ideeën?
Aanvulling: Contact gehad met Vario en zij willen (begrijpelijk maar jammer) geen standpunt innemen en ik krijg niet uit ze of ze ervaring hebben met CF. Om trilling op te vangen kan ik 4 rubber dempers tussen frame en mechaniek plaatsen:
bv M6, mag 18kilo aan hangen (dus aardige veiligheidsfactor)
alleen is me niet bekend wat de dempingsfrequentie die nodig is. Kort door de bocht gezegd zou het toerental vd motor 1 frequentie zijn, en het toerental vd rotorkop een 2e, maar welke nog meer is moeilijk te voorspellen.
Nou zat ik te denken wat als ik de spanten, incl. vakwerk, uit 1.5 of 2mm carbon laat snijden? Licht, sterk en mbv CNC, nauwkeurig.
Alleen is Carbon veel stijver dan hout, hoe zal dat uitpakken met vibraties?
Iemand ervaringen of ideeën?
Aanvulling: Contact gehad met Vario en zij willen (begrijpelijk maar jammer) geen standpunt innemen en ik krijg niet uit ze of ze ervaring hebben met CF. Om trilling op te vangen kan ik 4 rubber dempers tussen frame en mechaniek plaatsen:

alleen is me niet bekend wat de dempingsfrequentie die nodig is. Kort door de bocht gezegd zou het toerental vd motor 1 frequentie zijn, en het toerental vd rotorkop een 2e, maar welke nog meer is moeilijk te voorspellen.
Laatst bewerkt: