Carbon spanten in schaalromp

Ik ben samen met een collega simultaan 2 Vario Big Airwolfs aan het bouwen, en hoor van verschillende kanten dat ze "full-options" (met guns, rockets pods, startmotor etc) en vrij hoog startgewicht hebben. Mantra hier op t fourm vertelde dat hij een soort vakwerk spanten maakt, m.a.w. op strategische plaatsen delen uit de spanten zaagt om gewicht te besparen zonder aan stevigheid in te boeten.

Nou zat ik te denken wat als ik de spanten, incl. vakwerk, uit 1.5 of 2mm carbon laat snijden? Licht, sterk en mbv CNC, nauwkeurig.

Alleen is Carbon veel stijver dan hout, hoe zal dat uitpakken met vibraties?

Iemand ervaringen of ideeën?

Aanvulling: Contact gehad met Vario en zij willen (begrijpelijk maar jammer) geen standpunt innemen en ik krijg niet uit ze of ze ervaring hebben met CF. Om trilling op te vangen kan ik 4 rubber dempers tussen frame en mechaniek plaatsen:

759.gif
bv M6, mag 18kilo aan hangen (dus aardige veiligheidsfactor)

alleen is me niet bekend wat de dempingsfrequentie die nodig is. Kort door de bocht gezegd zou het toerental vd motor 1 frequentie zijn, en het toerental vd rotorkop een 2e, maar welke nog meer is moeilijk te voorspellen.

Laatst bewerkt:
Om trilling op te vangen kan ik 4 rubber dempers tussen frame en mechaniek plaatsen...

Wanneer je dat zou doen geef je het mechaniek wat ruimte om zijwaarts te bewegen, daarmee kan je de staartaandrijving in de romp dus ook opzij 'duwen'. Dit lijkt me een ongewenste bijkomstigheid.

Deze dempers kunnen 18kg houden zeg je, dus x4 voor het totaal. Echter zal de hardheid en de hoogte van de demper meer zeggen. Wat trillingen gaan doen op dit vlak zou ik je niet kunnen zeggen maar als je het wil proberen zoek dan naar een demper met een zo laag mogelijke hoogte om de bewegingsvrijheid die het met zich meebrengt tot een minimum te beperken.

Gr, Roy

P.s. wel mooi zo'n big airwolf! Pictures? :rolleyes:

Zijwaartse vrijheid had ik nog niet eens bij stilgestaan :rolleyes: niet echt wenselijk nee...

Ik weet de trillingsfrequenties niet, maar bij een rotor rpm van 1300 zal de motor een 6500 toeren draaien, dus 1300 en 6500 Hz trilling. Ik heb nog geen demping-gegevens van die dingen.
Dat ze 18kg kunnen hebben op trek was ook vooral om te laten zien dat je niet snel een mechaniek in de lucht en een romp op de grond hebt liggen ;)
Misschien is een rubber ring tussen boutkop&mechaniek, mechaniek&frame, en frame&moer al voldoende. Ik hoor veel mensen die het hout niet vertrouwen en de hoeken volplakken met carbon/glasvezel matjes, das ook erg stijf. Het blijft -voor mij althans- een beetje koffiedik kijken.

Fotos komen snel, ben nog bezig met de romp uitsnijden.

De spanten ben ik aan het modelleren gaan er ongeveer zo uitzien: [URL="
- Vario Big Airwolf Framework[/URL]
incl. deuren voor neuswiel (mbv gear door sequencer). Filmpje is nog lang niet af dus aan continue updates onderhevig:yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op de grond langzaam zou optoeren naar een toerental wat net boven je vlieg rpm ligt, dan moet je een resonantie tegenkomen wanneer de eigen frequentie van je romp in dat gebied ligt, toch?
Dit zou je kunnen proberen zonder rubbers/dempers, als hij wel resoneert kan je alsnog expirimenteren met rubbers?

Wat het gewicht van de full options airwolf betreft, wat zegt Vario daarover dan? Op de afgelopen open dag vloog er een met full options en dat ging prima, maar ik weet niet of deze gewoon met houten spanten was gebouwd of anderzijds aanpassingen had.

Mooi filmpje trouwens, zo te zien wordt het serieus aangepakt :cool:
(Inventor? SW misschien?)

Gr, Roy

Dat zou zeker kunnen, alleen is tegen die tijd het frame ingelijmd en heb ik geen ruimte meer om met dikte (demping afh. van dikte en stijfheid) te spelen. + dat ik graag van tevoren weet waar ik aan toe ben :mrgreen:. Wie weet openbaart het zich pas na een tig aantal vluchten...ALS ik het al op tijd zie aankomen.

En de eigenfrequentie van de hele romp krijg je wel zichtbaar op die manier, die zul je dan ook wel een paar keer tegenkomen bij optoeren. Maar daarmee vang je niet all trillingsfreq. af en gevaar van vermoeiing en scheuren blijft dus.

Wat betreft startgewicht, ik weet het ook niet hoor, dit is mijn eerste scale kist....ever...maar ik heb me laten vertellen dat er een Airwolf (erg) zwaar was door alle opties, startaccu, dubbele Rx accu etc etc en door blade-stall over 1 kant wegviel en naar beneden kwam...ik dacht zelf altijd hoe zwaarder, hoe stabieler hoe beter, maar dat blijkt dus maar tot op zekere hoogte waar te zijn. Vario: [...] liegt in Ihrem eigenen Ermessen.

Tuurlijk wordt het serieus aangepakt, we doen het goed of we doen het niet, niet half :mrgreen: Filmpje is gemaakt in Inventor Studio 2009, nog niet gerendered, duurd eme te lang en het is toch nog niet af. Van de week het mechaniek modelleren (niet per sé nodig maar wel mooi :p) Ben ook beter met Inventor dan met mn handen...

Ik gebruikte het spanten werk van Vario zelf nooit ja als model verder niet het spanten werk maakte ik van vliegtuigtriplex kun je in verschilende diktes krijgen voor spanten waar echt kracht op komt 3 mm voor extra verstijvingen 2 mm en daar maakte ik dan ook vakwerk spanten van.

Je kunt wel spanten maken van carbon maar hoe lijm je dit dan, volgens mij is carbon slecht te lijmen en een stevig frame werk wat niet vast in de romp zit lijkt me ook niet goed
heb hier eigelijk geen ervaring mee maar ben dan wel benieuwd waarmee je het lijmt in de romp

jan

Laatst bewerkt:
Ja de planken die er standaard bij zitten schijnen inderdaad goed te zijn om de kachel op te laten branden...:)

Ik heb de meeste spanten al in AutoCAD staan dus OF ik laat ze uit carbon frezen OF uit beter hout laseren.

Laatst bewerkt:
Ik zie niet in wat het voordeel van Carbon in dit geheel is. Veel lichter dan Mantra ze maakt, ga je ze echt niet krijgen..

Hier een voorbeeld, gejat uit z'n runryder gallery:
53814a65fc4e71caf.jpg

Dit is dus bespannen met folie. Een minimum aan materiaal heb je toch nodig om het geheel stevigheid te vinden, carbon zou op deze contraptie denk ik nagenoeg geen verschil maken in gewicht, mogelijk zelfs eerder zwaarder dan lichter.

Mantra zal hier ongetwijfeld nog komen posten. Ik ben geen helivlieger en wordt ook niet gehinderd door veel kennis hiervan, wat ik wel begrepen heb van de vario-vliegers bij ons op de club, is dat de 26cc zenoah aanmerkelijk meer trilt dan de 23cc zenoah. Ik geloof ook, maar dat is echt bijna blindschieten, dat de 'full option Airwolf' die bij ons vloog, vloog met een 23cc motor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor jullie input, ik snap de "bezwaren" danwel bedenkingen heel goed. Ik snap ook waarom iemand zou zeggen: als het niet goed was had Vario dat wel opgelost, ik snap ook waarom iemand zou zeggen: waarom doe je nou zo moeilijk :p, maar ik heb het idee dat Vario al een hele tijd niets aan het ontwerp gedaan heeft, terwijl de techniek niet stilgestaan heeft.

Kijk maar naar de Airstar frame-upgrade voor Vario mechaniek, die hebben bv de 4 servos boven de main gear geplaatst, zodat je de haakse overbrengingen kwijt bent...mechaniek wat al vele jaren als topspul te boek staat, maar nog altijd voor verbetering vatbaar.
web71.jpg

Wat meeweegt in het verhaal is de -compleet irrationele- kick om zoiets überhaupt te maken. Zelfs als het net zo sterk, en net zo zwaar zou zijn (als dat zo is is het te zwaar geconstrueerd want CF is vele malen sterker dan hout, zeker het Vario-hout) zou ik het overwegen...gewoon...omdat het kan :mrgreen:
Ik heb nog geen dichtheden vergeleken, maar de dikte bv is wel 1.5mm CF t.o.v. bijna 4mm voor Vario hout.

En wie weet wordt het niks, ben ik in ieder geval weer een hoop wijzer. Dit
het spanten werk maakte ik van vliegtuigtriplex kun je in verschilende diktes krijgen voor spanten waar echt kracht op komt 3 mm voor extra verstijvingen 2 mm en daar maakte ik dan ook vakwerk spanten van.
is natuurlijk een uitstekende oplossing en zeker het overwegen waard.

Project ligt even op hold vanwege extreme drukte op mijn werk (kom niet eens aan vliegen met de 600 toe :()

Na nog wat adviezen links en rechts (de 1 zegt dat carbon prima te lijmen is, en de ander weer van niet. De 1 zegt dat het prima tegen trillingen kan, de ander weer van niet.) weet ik ff niet meer wat nou slim is.

Na wat uhm...aanmoedigingen zie ik ook in dat de Airstar misschien niet de beste oplossing heeft voor de servos door deze zijdelings te belasten in een poging de haakse overbrenging te elimineren. Als werktuigbouwer zie ik wel in wat de voor- en nadelen van sommige oplossingen zijn, maar het ontbreekt me nog aan "modelbouw ervaring" om te kunnen bepalen hoe zwaar die wegen zeg maar ;)

Ik weet het niet...weet alleen dat ik nu al weinig tijd heb om het überhaupt af te maken...ga volgende week op vakantie dus het zal sowieso september worden voor we verdergaan...

ik hou jullie op de hoogte! :D

Jacob

Hallo Roy (en anderen),

I.v.m. extreme werkdruk (wat nou recessie) waren beide Ladies in de hoek beland, maar we hebben het een week geleden weer opgepakt. We gaan toch voor hout, want we winnen al best wat gewicht door Electrisch te gaan! Tevens trilt dat minder dus de spanten worden sowieso minder belast. Collega heeft de spanten al gelijmd, ik ga dat binnenkort ook doen, misschien zaag ik er her-en-der nog wat stukken uit, misschien ook niet.

Mijn collega had al een Benzinemechaniek, die gaan we ombouwen voor een Plettenberg (Vario komt dit jaar met een ombouwkit). Ik had nog geen mechaniek dus ben zaterdag het nieuwe E-mechaniek van Vario wezen ophalen. Mooi spul hoor, G10 frame met dubbelingsplaat rond de motor, de grote baseplate is vervallen. Ziet er een stuk ranker en vooral lichter uit. De kop en bladen erop als mock-up om een idee te krijgen van de afmetingen en....damn, she's a big bitch! :mrgreen:

Op mijn werk blijft het druk, dus heel hard gaat het allemaal niet, maar geduld is een schone zaak.

Ik denk dat je mechaniek 1002/80 bedoelt?
Ik heb hem zelf in mijn Ecureuil zitten.

Kan je wat bouwfotos plaatsen van je Airwolf? Altijd interessant om te zien :cool:

Succes met bouwen,
Gr, Roy

Back