Carburator OS37SZ-H

Hoi beste luitjes,

Wat een goddelijk weer om te vliegen he? Helaas zit ik met het volgende waarom mijn Hirobo shuttle al een tijdje aan de grond staat.

De motor van deze helikopter, de Hirobo 37, was vastgelopen en onderdelen lieten eindeloos op zich wachten. Dus nam ik de stap om maar gewoon een nieuwe motor te kopen en dat was de OS37SZ-H. Prachtige motor!
Maar bij de nieuwe 20M carburator hebben ze bij OS gedacht dat het handig was de idle-stelschroef(hoe heet dat ding in het Nederlands eigenlijk?) en de naald aan dezelfde kant te zetten. Hierdoor staat de naald excentrisch van de gasklep.

Het werkelijke probleem zit hem in dat excentrische van die naald. Hierdoor komt de naald namelijk net wat lager te zitten dan bij een centrische positie. Doordat deze naald zoveel lager zit, is deze te breed om tussen het frame van de heli te passen. Zat de naald centrisch dan steekt de naald precies boven het frame langs.

Nu is mijn vraag: is er iemand die weet of er een 20M carburator op de markt is met een centrische naald? (Het model van de 20C dus maar dan met de throat diameter van de 20M)

De carburator van de Hirobo37 motor lijkt exacte op de OS37 te passen maar ik heb geen idee wat voor gevolgen dit zou hebben op de prestaties van de motor. Want het viel mij wel direct al op dat de kleinste binnendiameter van de carburator van de hirobo37, een stuk kleiner is dan die van de OS 20M carburator.

Alle suggesties en adviezen zijn van harte welkom!

Groeten,

Christopher

Bron met iets meer gegevens dan normaal over de 20C O.S. Carburetor #20C 32SX-H
20M O.S. Carburetor Complete #20M 37SZ-H (niet echt goed te zien dat de naald excentrisch zit maar het gaat hier even om de exacte gegevens)

Het is misschien handig om een fotootje van je probleem te posten zodat we kunnen zien wat er aan de hand is.
Is het misschien niet mogelijk om een beetje frame weg te dremelen zodat de naald wel kan passeren?

Groeten.

Tja wegdremelen van een stuk frame is niet echt iets waar ik graag aan begin.

Dit komende weekend ga ik weer naar mijn ouders waar al het helispul staat. Ik zal dan wat foto's maken en deze uploaden.

Sorry voor het enigzins onduidelijke verhaal...plaatjes volgen nog.

Groeten,
Christopher

Tja wegdremelen van een stuk frame is niet echt iets waar ik graag aan begin.

Maar vaak niet anders mogelijk .

Die paar mm waren bij al weg geweest . :D

osmg1941eu7.jpg

losmg1945nd9.jpg

Is maar een paar mm .

Mvg Johan

Dank Johan voor de plaatjes van de motoren, plaatjes van mijn helikopter volgen zoals belooft morgen nog.

Het scheelt in der daad maar een paar mm, maar wel net genoeg om niet te kunnen passen.

Als volgens de kenners dremelen geen kwaat kan voor de sterkte van het frame, zou het in der daad de snelste oplossing zijn.

Tot snel, Christopher

Hoi Allemaal,

Het wegdremelen zou niet zo risicovol zijn voor de sterkte van het frame als er niet kort onder de plek waar gedremeld zou moeten worden nog een gat zat.
Hier zoals belooft wat foto's:
328692060.jpg

328692105.jpg

Ook het dunne versprongen stuk frame lijkt mij niet bevoordelijk wanneer ik daar iets uit ga halen.

Graag een reactie die mij de zekerheid geeft dat het geheel sterk genoeg blijft, wanneer ik ruimte maak voor de naald.

Trouwens mag ik uit de reactie afleiden dat er geen kennis is van een vervanging voor de carburator?

Met groet en dank,
Christopher

Zoals Johan al aangaf:
Maar vaak niet anders mogelijk .

Dus zaterdag de stap gewaagd en de dremel ter hand genomen. Er blijft tussen het gat in hetframe en de boog die ik er heb uitgedremeld niet meer dan een halve mm aan kunstof over.
Op hoop vanzege dat het frame dit allemaal kan hebben.

Het probleem is in ieder geval voor als nog opgelost.
Mocht er nog iets met het frame gebeuren, dan laat ik dat uiteraard hier weten.

Dank voor het advies,
Christopher

Ik dit zelf ook drie jaar terug bij de hand gehad.

Toen ook niet zo heel charmant een stuk uit het frame gezaagd; vliegt na dit drie jaar nog steeds als een zonnetje.

Back