Hoi beste luitjes,
Wat een goddelijk weer om te vliegen he? Helaas zit ik met het volgende waarom mijn Hirobo shuttle al een tijdje aan de grond staat.
De motor van deze helikopter, de Hirobo 37, was vastgelopen en onderdelen lieten eindeloos op zich wachten. Dus nam ik de stap om maar gewoon een nieuwe motor te kopen en dat was de OS37SZ-H. Prachtige motor!
Maar bij de nieuwe 20M carburator hebben ze bij OS gedacht dat het handig was de idle-stelschroef(hoe heet dat ding in het Nederlands eigenlijk?) en de naald aan dezelfde kant te zetten. Hierdoor staat de naald excentrisch van de gasklep.
Het werkelijke probleem zit hem in dat excentrische van die naald. Hierdoor komt de naald namelijk net wat lager te zitten dan bij een centrische positie. Doordat deze naald zoveel lager zit, is deze te breed om tussen het frame van de heli te passen. Zat de naald centrisch dan steekt de naald precies boven het frame langs.
Nu is mijn vraag: is er iemand die weet of er een 20M carburator op de markt is met een centrische naald? (Het model van de 20C dus maar dan met de throat diameter van de 20M)
De carburator van de Hirobo37 motor lijkt exacte op de OS37 te passen maar ik heb geen idee wat voor gevolgen dit zou hebben op de prestaties van de motor. Want het viel mij wel direct al op dat de kleinste binnendiameter van de carburator van de hirobo37, een stuk kleiner is dan die van de OS 20M carburator.
Alle suggesties en adviezen zijn van harte welkom!
Groeten,
Christopher
Bron met iets meer gegevens dan normaal over de 20C O.S. Carburetor #20C 32SX-H
20M O.S. Carburetor Complete #20M 37SZ-H (niet echt goed te zien dat de naald excentrisch zit maar het gaat hier even om de exacte gegevens)
Wat een goddelijk weer om te vliegen he? Helaas zit ik met het volgende waarom mijn Hirobo shuttle al een tijdje aan de grond staat.
De motor van deze helikopter, de Hirobo 37, was vastgelopen en onderdelen lieten eindeloos op zich wachten. Dus nam ik de stap om maar gewoon een nieuwe motor te kopen en dat was de OS37SZ-H. Prachtige motor!
Maar bij de nieuwe 20M carburator hebben ze bij OS gedacht dat het handig was de idle-stelschroef(hoe heet dat ding in het Nederlands eigenlijk?) en de naald aan dezelfde kant te zetten. Hierdoor staat de naald excentrisch van de gasklep.
Het werkelijke probleem zit hem in dat excentrische van die naald. Hierdoor komt de naald namelijk net wat lager te zitten dan bij een centrische positie. Doordat deze naald zoveel lager zit, is deze te breed om tussen het frame van de heli te passen. Zat de naald centrisch dan steekt de naald precies boven het frame langs.
Nu is mijn vraag: is er iemand die weet of er een 20M carburator op de markt is met een centrische naald? (Het model van de 20C dus maar dan met de throat diameter van de 20M)
De carburator van de Hirobo37 motor lijkt exacte op de OS37 te passen maar ik heb geen idee wat voor gevolgen dit zou hebben op de prestaties van de motor. Want het viel mij wel direct al op dat de kleinste binnendiameter van de carburator van de hirobo37, een stuk kleiner is dan die van de OS 20M carburator.
Alle suggesties en adviezen zijn van harte welkom!
Groeten,
Christopher
Bron met iets meer gegevens dan normaal over de 20C O.S. Carburetor #20C 32SX-H
20M O.S. Carburetor Complete #20M 37SZ-H (niet echt goed te zien dat de naald excentrisch zit maar het gaat hier even om de exacte gegevens)