Carl Goldberg Ultimate 10-300

Na een korte onderbreking weer verder met de Ultimate;:cool:

img3958qj0.jpg


Beplanking tussen het motorschot en cockpit was aan de beurt.
Eerst de blauw gespoten vleugelsteunen vast geschroefd en de plaatjes 2mm balsa in positie gebracht.


img3959bf7.jpg


Beplanking aan 1 kant verlijmd…tegelijkertijd wat acupunctuur toegepast…


img3961ru8.jpg


Daarna goed natgemaakt om het kunnen buigen…en dat viel even vies tegen want het bijgeleverde balsa was keihard…niet normaal gewoon…:(

Linkerkant is net aan gelukt maar de rechterkant begon op den duur te splijten. In de herkansing met een nieuw stuk (iets zachter) balsa heb ik het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen...:D


img3964kv8.jpg


img3968ml6.jpg


Als laatste de middenbeplanking pas gemaakt en er tussen gelijmd. Nu nog schuren en hier en daar met balsa filler aan de gang om het geheel goed glad te krijgen…
 
Voorste rompbeplanking verder met filler afgewerkt en gladgeschuurd. Verder met de staart;

img3971fb3.jpg


Stabilo uitgelijnd en vastgelijmd...

img3974tv0.jpg


en daar vervolgens het kielvlak haaks opgelijmd...


img3975yu9.jpg


Langzaam maar zeker komen de contouren van de Ultimate in beeld...
 
Het ‘turtledeck’ was aan de beurt;

img3976tf6.jpg


Zelfde verhaal…nat maken, in vorm buigen en vervolgens vastlijmen.


img3977bf5.jpg


En het zit erop…nu nog de naden dichtsmeren, de hele romp kritisch nalopen en schuren....
 
Hoi Martijn,

De afgelopen weken druk geweest met van alles en nog wat dus geen vorderingen helaas. Komende week zal er ook weinig van komen, de week daarop misschien weer verder....
 
Vanwege de bouw van de Active stond het Ultimate project even op een laag pitje maar daar gaat verandering in komen!

Hierbij een overzicht van de laatste vorderingen;

img4270so6.jpg


Wingstruts in elkaar gezet.


img4272t.jpg


En aerodynamisch verantwoord in de juiste vorm geschuurd.


img4274u.jpg


Deze jongens ook maar weer uit de kast gehaald.


img4392tn5.jpg


Want er moesten scharnieren worden geborgd, de rolroeren van de bovenste vleugel in dit geval…eerst de voorlijst in de folie gezet…


img4393a.jpg


Scharnieren er in…gaatjes boren en…


img4394n.jpg


borgen maar…


img4397b.jpg


Rondom nog wat gefolied, daarna beide roeren aangebracht en in achterlijst vleugel geborgd.


img4398e.jpg


Tenslotte de hele vleugel bespannen…dat Oracover is en blijft geweldig spul…echt een verademing t.o.v. die Solarfilm waar ik vroeger mee aan het tobben was... \:D/

Nadeel van zo’n dubbeldekker is dat je dit hele verhaal NOG een keer mag doen en wel voor de onderste vleugel…vanavond weer verder! :wink:
 
Laatst bewerkt:
img4442sys4.jpg


De Active had nog wat nazorg nodig dus vandaar even wat minder tijd voor de Ultimate.

In het kader van de gewichtsbesparing toch nog eens kritisch naar het hoofdlandingsgestel gekeken, het geheel woog namelijk 400 gram.

Inmiddels iets anders gevonden; Carbon landingsgestel, iets kleinere wielkappen en schuimrubber wielen. Hiermee in 1 klap 200 gram gewonnen dus dit gaat het worden…
 
Aangezien de Saito FA-120 die ik oorspronkelijk in de Ultimate wilde schroeven is doorgeschoven naar een ander project (Active-90) moest er voor de Ultimate iets anders komen. Uiteindelijk via E-bay een gebruikte FA-120S gevonden;

foto1saitoux0.jpg


Ziet er weer heel anders uit (slanker) dan zijn voorganger de ‘bighead’ 120 die nu in de Active zit:

foto6vs3.jpg


Totaalgewicht is verrassend genoeg gelijk, compressieverhouding lijkt iets anders (120S heeft duidelijk meer compressie) Dit heeft geloof ik met het nieuwe kleppenmechaniek te maken.

Woensdagavond de motor meegenomen naar het veld en aan de tand gevoeld op de testbank:




Loopt prima, draait zo’n 8400 toeren met een 15X8 APC prop op standaard viertakt brandstof met 5% nitro. Kan het toerenbereik misschien nog iets vergroten door een wat armere afstelling maar voorlopig laat ik het zo…:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, helaas. De laatste maanden stond dit project even op een zijspoor ivm andere prioriteiten. Kistje moet dit jaar nog wel de lucht in...:-)
 
smallpicj.jpg


Om verder te kunnen bouwen aan de vleugels van de Passion moet eerst de Ultimate van de bouwtafel verdwijnen. :)

Dit weekend wat kleine vorderingen gemaakt. Na veel wikken en wegen toch de motor maar zijwaarts gemonteerd.

Ondersteboven was achteraf niet zo'n fraai gezicht aangezien de motorkap breder is dan diep op het punt waar de cylinder uitsteekt.

Daarnaast zal het starten op deze manier eenvoudiger zijn.

Ook het carbon landingsgestel er even opgeschroefd, lijkt goed te passen op de Ultimate.:cool:
 
Laatst bewerkt:
Project heeft een tijdje stil gelegen :sleepy:

Hoog tijd voor een update:

img6467.jpg


img6471.jpg


img6472.jpg


img6473n.jpg


Romp zit inmiddels in de folie


img6478q.jpg


Push-pull aansturingen voor hoogteroer en rudder aangebracht


img6480ym.jpg


Servo's ingebouwd
 
Heb je trouwens goede ervaringen met die servo,s?

Heb ze zelf eens meebesteld en getest.
Centeren erg goed en doen wat ze moeten doen.
Zeker gezien de prijs.
 
Mooi blauw!!

Ben benieuwd of tie dit jaar nog de lucht in gaat..

Niet meer door de NoLimit hij heeft de Ulimate te koop aangeboden!

Wat is dat nou? heb je hem bijna klaar ga je hem verkopen, eeuwig zonde............

groet Michiel
 
Heee Michiel,

Ja, moet hier wat ruimte maken dus de Ultimate is te koop

Aan iemand anders de eer om deze dubbeldekker af te maken, is zo goed als vliegklaar.
 
Heee Michiel,

Ja, moet hier wat ruimte maken dus de Ultimate is te koop

Aan iemand anders de eer om deze dubbeldekker af te maken, is zo goed als vliegklaar.

Ik wil wel, leuk kerstkadootje en tevens erg mooie motor ;) Maar ik mag niet.. haha
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top