Carol Moran

Ik heb de grote duitse dame even op zij gelegd en ga een Moran boot bouwen uit de 50-jaren: de Carol Moran. Zij was met een aantal zusterschepen een tijdje de boten van de haven van New York, het vermogen was 1960 pk. Alle 5 zusterschepen hadden ook vrouwen namen en werden de "Cadillac girls" genoemd. Carol Moran is na een brand uiteindelijk doelbewust tot zinken gebracht in de jaren 90-tig om als reef protection te dienen. De romp komt uit de USA met wat andere spullen. Er gaat een Graupner torque 700 in met lipo's gevoed. De schaal is 1:50.
Maar nu een vraag (foto's komen later). Ik ben op zoek naar ouderwetse railing scepters met van die ronde bolle verbindings stukken met de horizontale buizen. De Moran tugs hadden slechts 2 horizontale buizen, eentje boven in en eentje halverwege: waar kan ik die kant en klaar, op de goede schaal vinden?
Grt
Hawser

waar kan ik die kant en klaar, op de goede schaal vinden?

Bedoel je dit soort?

gr450.4.jpg

Die zijn er van Graupner in 25 en 33 mm hoog (misschien ook nog wel andere hoogten). Aeronaut heeft ze ook van 20, 25 en 30 mm hoog.

Groet,

Ad

Railing

Hoi Ad,
Inderdaad, die bedoel ik.
Ik had bij Aeronaut gekeken maar dat was allemaal 1:25 stuf met minimaal 3 horizontale stukken, ik had Graupner niet als optie gezien.
grt
Hawser

Mooi project!,nu volg ik t verslag van de Oceanic ook en daar heb ik al eens zo'n romp gezien.

Is dit dezelfde of is dit een nieuw project?

Ga t zeker volgen,succes,

Herman

Goed gezien

Hoi Herm,
Klopt, op de Oceanic site ziet je de zelfde romp en ik was er al mee bezig om mijn broer te helpen die toen in het ziekenhuis lag, het is dus geen nieuw verhaal maar ik maak haar nu zelf af want mijn broer is niet meer. Het wordt dan ook niet de Carol Moran maar de Liewe Moran.
grt
Hawser

Dean marine heeft ook iets geproduceerd maar dit is een erg mooi en strak rompje

img1202y.jpg

Na een tijd druk geweest te zijn toch wel een beetje voortgang gemaakt, hierboven de romp met de plexiglas dekdetails zoals er eruit zag na het dek en bolders etc te hebben aangebracht.

img0491na.jpg

Dit is de huidige stand van zaken, de romp en dek geschilderd. Ik krijg van Moran geen antwoord op de vraag welke kleuren zij gebruiken. Aan de hand van de website etc maar tot het volgende gekomen. Moran heeft een leuk kleuren schema, groen, rood voor het dek, een bruin rode kleur voor de opbouw en grijze dekken op de opbouw, ze gebruiken zelfs geel. Ik zou zeggen: een mix van indian summer kleuren

img0492uz.jpg

Foto van de romp met de onderwater romp kleur. Ik heb lekker 2,5 week vakantie genomen en ga nu lekker door met bouwen na een tijd heel weinig gedaan te hebben.

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
2,5 weken vrij, wat een luxe ;)
Dat en het bouwtempo van Danny of Leen, dan moet ze klaar zijn aan het einde van die 2,5 week!

De romp afmaken

img0836sf.jpg

Tijdens de kerstvakantie door gegaan en de romp zoveel mogelijk afgemaakt, houten rooster aan de voorkant bestaat uit 2 delen, kon anders ivm de bolder.

img0837zz.jpg

Trappenhuis aan de voorkant gemaakt en begonnen met het railing werk aan de voorkant, bovenste railing gang uit een stuk incl de beide railingen voor de trappen (1 nog niet aangebracht). Aangezien de scepters verticaal moeten staan, ondanks de zeeg en waterlijn, heb ik eerst de (verticale) scepters gelijmd met secondelijm, toen de horizontale delen door de verticale scepters geduwd. Ik kon ze door de bocht krijgen( beetje meebuigen), toen alles uitgericht en vastgelijmd.
Verder krijgt de opbouw ook meer vorm, gedeelte zelfgemaakt of aangepast

img0838np.jpg

Houten dek bij de achterkant, het is dun gelakt hout, in het echt waren het ook dunne planken. Ik kies er voor, net zoals bij de Holland en Oceanic , geen wegneembaar dek element om bij de roerstangen te komen, dit ivm potentiele lekkage. Als het fout gaat wordt het slopen...so far so good

Wel tevreden, het wordt een stoer model.
Wordt vervolgt
Hawser

Laatst bewerkt:
Adriaan,

zeg kerel, jij bouwt tegenwoordig ook als een speer, ik kijk even niet op het forum en hoppa bijna een bootje af, maar petje af, ze gaat er goed uitziet, idd een mooi kleurencombinatie, enne met zo'n enkelschroever heb je alvast een excuus voor bij het slepen....mocht je wat raken :-), tenslotte is manouvreren met een flinke bak erachter niet simpel met maar een schroef.

Grt,

Tom

Waterscheiding

Tom,
Er is een scheiding tussen jongens en mannen, mannen zeilen en jongens scooteren hard met twee schroeven en liefs nog als ASD-er . Voor een zeiler is 1 schroef al een luxe en dus geen probleem. Het is echter net zoals in het verkeer, op het water heb je ook mensen die niet kunnen varen, daar help geen lieve moer aan, of je nu 1 of 2 schroeven hebt.
Verder ben ik lekker bezig jobhopper!
Groetjes
Hawser

img08391.jpg

Ik heb in de ramen sponningen aangebracht om het strak te krijgen wat ik uitgefreesd had maar ook om een andere reden

img08401n.jpg

Het stuurhuis loop rond maar er zitten geen ronde ramen in een sleepboot brug, de sponningen moesten dus de rondingen aan de binnenzijde recht maken zodat er normale ramen in konden

img08431m.jpg

Beetje een overzicht..... met een raar trappenhuis voorop

img08441.jpg

Het begint nu wat te worden en ja..het is wat ander dan een Smit bootje.

grt
Hawser

Geen ronde ramen in een sleepboot stuurhuis?
Kijk eens naar de Multratug 9 (ex Bugsier 3) Daar zitten ze in. Jaja het bestaat.
Nu vraag ik me wel af waar je voor dit soort ramen ruitenwissers kan bestellen ;)

Vorm stuurhuis

Hallo H;

Het ziet er allemaal erg knap uit, leuk voor bij de M-line vloot..Maar, 1 dingetje, klopt de vorm van het stuurhuis, vergeleken met de zw-w foto wel..??
Zit er niet meer een knik in rechts en links van het midden en aan de zijde ipv helemaal rond ??
Ik zal het misschien mis hebben, maar het lijkt op de foto..
Voor de rest mooi geschilderd, weer eens wat anders aan sleepboot op het water..

Grt, B.K

Vorm stuurhuis

Hoi B.
Goed gezien, er zit een vage knik in maar die heb ik maar even laten zitten.
Behalve de romp kreeg ik wat voorgevormd polyester dingen, onder andere
een stuurhutvorm zonder ramen etc. Ik heb met moeite de ramen er ingefreesd (met de zeeg mee) en sommige onvolkomenheid laten zitten. Ik kies er verder voor om haar in de 50-er jaren stijl te houden, ze heeft het 30 jaar vol gehouden met verschillende motoren, radars, reddings boot / later vlotten.
Ik heb de foto's van het huismagazine Towline van Moran (jaren 52-59) als leidraad maar er blijven nuances.
grt
Hawser

Coral Moran

Hallo H;

O.K, ja, dat ia een keuze die je dan maakt.., het ziet er erg leuk uit. Gaat ze mee naar Hoogvliet met de WSD..?
Hoe ver staat de Oceanic ??

Grt; B.K (vaargroep vicwijs)

Back