Carrera ASW 17

Ja, dat was vermakelijk :-)
Lang leve de Ferran rompjes!

Ik vond hem trouwens prima vliegen, je ASW. Ziet er leuk uit in de lucht.

Succes met het opsporen van je ontvangerprobleem, dan proberen we het gewoon nog eens.

Leuk! Je cap-cam werkt ook heel goed zeg. Wel bijzonder om mijzelf zo te horen praten. Ik had er geen erg in dat ik de hele tijd de wijsneus liep uit te hangen :oops:

Doet je ontvanger het al weer!

Tja, die cap cam werkt op zich prima, lekker de handen vrij. Is eigenlijk geboren uit noodzaak, vaak alleen vliegen, toch iets willen opnemen. Geluid van die camera is alleen niet geweldig omdat het zo'n waterdichte camera is en dus de microfoon is afgeschermd.

Ach wijsneus, je zou het ook docent kunnen noemen, dat ben je toch? Dan is het toch niet raar dat je zo goed mogelijk probeert uit te leggen en toe te lichten?

Werd overigens erg gewaardeerd hoor!!!!!!!!!!!! Moet wel zeggen dat het in het begin het gevoel gaf alsof ik opnieuw moest leren vliegen, sinds 2003 geen instructie meer gehad, alles zelf geprobeerd en aangeleerd. Maar we gingen tenslotte samen lieren omdat ik dat nog nooit echt had gedaan, voel me daar nu een stuk relaxter bij, moet alleen nog even een goede lier kopen. Verder natuurlijk veel vliegen om te wennen aan het feit dat je geen motor als backup hebt (toch wel handig ;-) )

Kijk alweer uit naar de volgende vluchten. Momenteel even zorgen dat de Grunau Baby op tijd klaar is voor 17 mei en dat de electronica werkt zoals het moet. Denk dat ik 35mhz in de Grunau Baby ga plaatsen, just to be sure.

Ontvanger moet ik nog testen, momenteel teveel dingen tegelijk aan het doen, ook teveel op het forum :oops:

Ontvangertje is overleden helaas. 2 andere ontvangers werken probleemloos, zelfs gelijktijdig met de zender.

Gelukkig heeft de ASW zichzelf netjes aan de grond gezet. Ben er nog steeds verbaasd over hoeveel geluk ik daar mee heb gehad (voldoende ruimte, kist nog heel, tegen niets of niemand aan gevlogen).

Groeten,

Johan

Mijn Favorit is een keer stuurloos recht naar beneden op de grond geklapt. Enige schade was het kapje (geen Ferran...) en een scheurtje in het richtingsroer. Ze kunnen dus wat hebben :)

Heb ik ook al een keer gehad na een slechte hoogstart door een te slap elastiek, te weinig snelheid, overtrek, uit alle macht proberen te corrigeren uiteindelijk op de grond geklapt zonder schade.

Maar het mooie was nu dat de kist zichzelf stabiliseerde en rustig vliegend een akker opzocht om rustig te landen, echt mooi. Wel belangrijk om dan de ruimte te hebben...... moet er niet aan denken om de kist zo ten onder zien te gaan in de Rijn of zo.

Zwaartepunt.....vervolg

De vorige eigenaar had het ZP op 7,6cm van de voorkant (op 22cm koorde). Na het inbouwen van de brushless motor heb ik ook het zwaartepunt naar achteren gebracht (8,2cm) naar aanleiding van opmerkingen in dit draadje.

Zoals sommigen tijdens het VGG treffen hebben kunnen zien was mijn ASW erg nerveus op de roeren, dat in combinatie met de wind/turbulentie op het veld heeft ervoor gezorgd dat ik zaterdag niet zoveel heb gevlogen.

Vandaag weer even gevlogen, wel behoorlijk veel wind dus niet ideaal om te trimmen. Een zwaarder accupack erin om het zwaartepunt weer wat naar voren te brengen, kwam erachter dat het kistje met het ZP op 7-7,2cm veel beter kon zweven. Nog niet uitgetest, op een gegeven moment moest ik gewoon stoppen.

Nu heb ik vanuit een DLG draadje (hoe-een-zwever-af-te-stellen-trimmen) het Winlaengs programma gedownload.

Gegevens ingevuld:
Foto-MZF8VVCG-D.jpg

Hiermee krijg je dus een aanbeveling tussen 6,89cm en 8,38cm. Dat lijkt mij nogal een ruime marge, wat is jullie mening hierover? Met de eerdergenoemde 8,2cm was het toestel gewoon niet netjes te vliegen en met de 7,2cm begon het er op te lijken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit soort programma's geeft je een uitgangswaarde, meer niet. Het profiel bepaalt namelijk óók waar het zwaartepunt ongeveer moet liggen, net als jouw eigen voorkeur en de windcondities. Dat programma neemt die variabelen allemaal niet mee.

Kortom; er is niet "een juiste positie voor het zwaartepunt". Er zijn marges waarbinnen je naar hartelust kunt experimenteren. Bij harde wind vliegt een iets voorlijker zwaartepunt prettiger (want stabieler). In heel rustig weer kun je met het zwaartepunt verder naar achter véél beter zien dat je vliegtuig op thermiek reageert.

Gewoon daar waar jij het het prettigst vindt. Naarmate je meer went aan het vliegtuig zou je eens kunnen proberen het iets verder naar achter te leggen want dat vliegt beter, zij het wat nerveuzer.

Bedankt, duidelijke toelichting, bij mijn motorkisten altijd gezocht naar een vast ZP waarmee de kist het beste vloog, daarin niet eerder geëxperimenteerd met een voorlijker ZP bij meer wind, interessant. Voorkeur was mij bekend, profiel vroeg ik mij idd ook al af waarom dat niet in het programma is meegenomen.

Op zich ben ik nerveuze kisten gewend, niet zo'n probleem qua reactievermogen, maar de kist moet het zeg maar aankunnen, en een zwever die nerveus reageert bij winderige condities ziet er niet uit....

Morgenavond nog even de motordomping aanpassen zodat ik minder/geen down hoef te geven bij gebruik van de motor.

Laatst bewerkt:
Back