carrera

Na een paar goede handstarts ging het mis ,het hoogte roer kwam los .

zie foto.

full

en goed afgebroken .
wat nu ???

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is balen zeg, het eerste waar ik aan zit te denken is om een zelfde verbinder te frezen uit aluminium.
Helaas heb ik de middelen niet anders zou ik het wel willen proberen.

Misschien is 3d printen nog een optie?

Oeps... da's balen Paulus.
Maar misschien kan ik je helpen.. Ik ken iemand die vreselijk handig is met draaien, frezen enz. Hij kan volgens mij zo'n dingetje zonder veel problemen namaken van aluminium.
Als ik hem vragen moet dan geef maar een gil :-).

Groeten,

Paul.

Hoe zit je stabilo aan het scharnier verbonden? Je ziet vaak (Cirrus en dergelijke) dat het stabilo met een kunststof breekbout verbonden is. Die breekt dan als het fout gaat.

Zo'n ABS zadeltje zit ook op een Graupner Cirrus 75 (en de ASW22 meen ik) en dat breekt ook vaak, zeker na zoveel jaar. Hoef je niks bijzonders voor te doen. Ik moet die van mij eigenlijk ook een keer vervangen voor het mis gaat....

Prima breuk, makkelijk te lijmen.....

.....natuurlijk moet het onderdeel na het verlijmen versterkt worden!
Eerst verlijmen zodat het onderdeel de oorspronkelijke vorm krijgt.
Daarna kunnen triplex versterkingen aangebracht worden in combinatie met glasvezel en epoxy. Goed uitgekiende versterkingen zullen niet onnodig zwaar uitvallen.

Simpel te repareren met uiteindelijk voldoende sterkte.

Johannes

Ja hij gaat zeker vervangen worden .
Het was een zachte landing(iets schuin) ,waar door die al brak .
Lijmen is geen optie ,het spul is al bros ,en er zitten nog veel meer scheuren in .
Erik r heeft een plaat gfk besteld ,als het goed komt ga ik hem daar van maken .
Mocht het niet lukken dan kan je een telefoontje van me verwachten rc paul.

leuk om te lezen dat jullie dit draadje een beetje volgen .

gr paulus

Zo'n ABS zadeltje zit ook op een Graupner Cirrus 75 (en de ASW22 meen ik) en dat breekt ook vaak, zeker na zoveel jaar. Hoef je niks bijzonders voor te doen. Ik moet die van mij eigenlijk ook een keer vervangen voor het mis gaat....

Ja arjan zit ook op die van mij ,asw 22 ,moet ik nu ook maar eens na kijken .

gr paulus

Die ASW 22 van jou heeft ook wel eens een onzachte landing gehad
Maar dan breekt de kunststof breekbout. En zo hoort het :yes:

maar dat is erg afhankelijk van de staat van het ABS zadeltje. ABS veroudert onder invloed van UV volgens mij? En het wordt bros als het koud is.

Dus als die van jou veel in de zon/daglicht gelegen heeft en je gaat er op een koude dag mee vliegen knapt het zo doormidden. Eén die in het donker bewaard is (in een hoes of in een kast) en op een warme dag gevlogen wordt, daarvan knapt het breekboutje. Klopt.

Mocht het niet lukken dan kan je een telefoontje van me verwachten rc Paul.

Je weet me te vinden Paulus ;-). Wil je graag helpen als het nodig is.
En inderdaad, ga het niet lijmen, dat word niets...
(Sorry Johannes maar die kist is te mooi en te kostbaar om enig risico mee te nemen.)

Succes!

Paul.

Ik vind het een mooi model. Appart met die cockpit overgang. Gelukkig gaat het onderdeel kapot bij de handstart, ik wil het niet weten als het in de lucht...........

Je hebt geluk gehad!

Ik vind het een mooi model. Appart met die cockpit overgang. Gelukkig gaat het onderdeel kapot bij de handstart, ik wil het niet weten als het in de lucht...........

Je hebt geluk gehad!

dat had ik ook al gedacht ,je zal maar achter een sleper zitten!
dan ben je niet blij ,of aan het elastiek .
maar ja ,even wachten op de onderdelen (gfk plaatje)dan kan ik weer de schuur in om het te maken .

gr paulus

Sorry Johannes maar die kist is te mooi en te kostbaar om enig risico mee te nemen.

Paul.

Je hoeft niet sorry te zeggen.
Jullie hebben de juiste keuze gemaakt en gekozen voor een nieuw onderdeel.
Dan weet je zeker dat het goed gaat.

In mijn enthousiasme heb ik niet aan gedacht dat voor iemand anders dit een enorme drempel kan zijn om zoiets te repareren.

Want ja, je moet inderdaad wel weten waarmee je bezig bent.

Johannes

Back