De ICE logged zelf heel erg veel en daarnaast heb ik een Eagletree logger met oa. een optische RPM meting.
Toch is dat vrij nutteloos om statisch te doen, want juist de situatie waar ik in geinteresseerd ben (verticale non-idle downline) , kun je statisch niet makkelijk uitvoeren. Dan zou je al iets van een windtunnel moeten hebben.
Daarnaast is binnen testen met een 2.6kW aandrijving met 19x12 prop op 8200 toeren niet echt handig.. dan zie je gelijk weer waar die stofzuiger nou ook alweer precies voor was

Als je niet oplet, wordt zelf gereedschap als schroevendraaiers etc de lucht in gezogen.
De schaalbaarheid van e.e.a. is ook problematisch wat dat betreft. Zie bv. het filmpje met die BLDC ESC.. dat ding doet precies waar wij mee zouden willen experimenteren, maar schaalt dat geheel ook goed naar een grotere motor en hogere stromen? Ik kan mij voorstellen dat zo'n DC aansturing, ipv sinusoide, best belastend is bij die vermogens.
En dan.. dan heb je zelf iets gefabriekt wat zou moeten doen wat je wil, ga je er dan mee op een 2500 euro kostend toestel (toeste, motor, servo's, etc) mee experimenteren? Ik niet
Ik heb nu ook al redelijk wat heen en weer gemailed met Castle Creations, maar de laatste mail die ik van ze kreeg was 'hier hebben we geen verklaring voor'. Heb ze ook gevraagd of ze niet bereid zouden zijn de sourcecode aan een particulier te releasen onder een strikte NDA (non-disclusure agreement), in feite voorgesteld dat ik als onbetaalde ontwikkelaar er voor ze aan zou werken, maar dat willen ze niet.
Dat weerhoudt mij er niet van zelf wat te klooien, natuurlijk.
Ik heb sterk de indruk dat de regelaar alle instellingen wel kan die wij willen, ook wel governor + rem, dat is ook wat ie in feite doet voor de LB modus. Bij embedded electronica beperk je je als ontwikkelaar tot noodzakelijke dingen, en ga je geen controle op 'userinvoer' inbouwen, dat doe je in de PC applicatie. Ik vermoed dus dat de regelaar zelf de instelling in principe gewoon toestaat.
De communicatie tussen regelaar en PC gebeurt via een USB-HID device. Dit verkeer kun je via tools 'aftappen'. Het probleem is dan natuurlijk dat je geen specificaties hebt, er wordt bv. gewerkt met (meerdere types) datapakketjes van 14 bytes, het is dan aan jouzelf om te ontdekken welke byte waarvoor staat. Dus.. zaakje aansluiten, verkeer bekijken, 1 instelling wijzigen, en kijken wat er gebeurd.
Op deze manier heb ik al een groot deel van de parameters kunnen achterhalen. Via een zelf vluchtig in elkaar geflanst programmaatje kan ik nu bv. de reminstellingen al zelf veranderen.
Ik hoop dat ik het op die manier voor elkaar kan krijgen om de governor EN de rem aan te zetten. Dat zou al een heel eind in de goede richting zijn. Blijf ik natuurlijk wel met het punt zitten dat ik niet echt het lef heb het op mijn toestel uit te proberen.
Het enige wat je natuurlijk nooit voor elkaar krijgt op die manier, zijn dingen die de regelaar uberhaupt niet kan, zoals dat dynamische remmen in een aangedreven situatie.
mbt. Torqman vs Axi.. heb je deze Axi wel eens in handen gehad? Ik ken Torqman, heb in het verleden wel eens met ze gemailed over een motor, maar voor mij kostentechnisch niet interessant, of ik moet zelf gaan wikkelen, en daar pas ik even voor op dit moment.