Castle creations Phoenix HV 80A ontploft?

Het zou dan ook de fout van de kitter kunnen zijn, onderschatting van de stromen, en daarmee geen fout van CC.

Zijn er ook (meer) meldingen van CC problemen door vliegtuigvliegers? Henri?

Volgens dat ik het gelezen heb op amerikaanse fora's lijkt het toch een quality control of gemis daaraan te zijn...

De helft heeft nooit problemen, de andere helft fikt uit na een aantal minuten.

ik heb ook "de regels'" in acht genomen op andere fora, zoals kabellengte, instellingen en plaatsing van de ESC om problemen te vermijden.

Hoogst waarschijnlijk sturen ze me gewoon een nieuwe toe, en is meestal het mysterieuze probleem opgelost...

Als ik de nieuwe heb zal ik zeker eens wat data posten om de stromen een beetje in kaart te brengen met deze setup.

@Ron: ik heb er zelf dus geen problemen mee, maar dat zegt ook niets.. ik kan ook een gelukkige zijn die net een goede getroffen heeft. Op vliegtuiggebied is er mij maar één echt probleem met de CC80HV bekend, en dat is dat de transitie rem/aangedreven bij een 10s setup niet goed is, dat kan een behoorlijke koppelklap geven en ook gillende geluiden. Ik vlieg zelf op 8s en heb dat probleem niet.

Ze zijn relatief goedkoop deze regelaars, dus dat ze veel verkocht worden, verbaast mij niets. Dat je er dan wat meer klachten over hoort, is op zichzelf ook niet abnormaal, maar dit is toch iets meer dan 'wat meer klachten'..

Van het weekend ergens te horen gekregen, (weet niet meer waar) sommige CC regelaars kunnen slecht tegen deellast gebruik, terwijl enkele andere regelaars ook niet tegen kortstondig hoge pieken aan stroom kunnen verdragen terwijl andere regelaars van CC dat wel kunnen.

Daarnaast was het jaren geleden ook al zo dat heli vliegers problemen hadden met CC regelaars. Na onderzoek bleek de fout toen bij de heli vliegers te liggen. Ze lieten de rem erop staan in de heli mode met als gevolge dat bij motor uit gelijk alle tandwielen gestript werden. Hierop heeft CC toen de heli mode foolproof gemaakt door de rem daar weg te laten met als gevolg dat ik en enkele andere lijnvliegers de rem niet meer konden gebruiken in governor mode.

Van het weekend ergens te horen gekregen, (weet niet meer waar) sommige CC regelaars kunnen slecht tegen deellast gebruik, terwijl enkele andere regelaars ook niet tegen kortstondig hoge pieken aan stroom kunnen verdragen terwijl andere regelaars van CC dat wel kunnen.
Dat stond Willy Verschoren te vertellen. De 125 en 180 kunnen kortstondig hele hoge pieken hebben, terwijl de 200 gemaakt is voor continue gebruik zonder pieken.

Van het weekend ergens te horen gekregen, (weet niet meer waar) ...
Moet wel erg :) :proost: :) geweest zijn als je nu al niet meer weet waar je geweest ben, of nog steeds niet weet :)

...sommige CC regelaars kunnen slecht tegen deellast gebruik ...
En daarbij vliegen de FETs eruit? Dan schakelen ze niet snel genoeg tussen aan (geen spanning over FET maar wel stroom door FET, geen vermogen in FET) en uit (wel spanning over FET maar geen stroom door FET, ook hier geen vermogen in FET), mijn eerste gedachte, driver-circuit stuurt ze niet goed aan en/of een batch FETs waarbij de gate-capaciteit te groot was, vertraagt schakelen ook.

Laatst bewerkt:
Het strookt in elk geval niet met wat je op internet vind en wat hier in dit draadje verteld wordt.

Ik gebruik het ding voornamelijk onder deellasten, voor kunstvlucht zijn er maar heel weinig momenten dat je echt vol gas vliegt, in het P11 programma vlieg ik maar op 1 moment kort volgas, dat is in een verticale lijn recht omhoog, vlak na een snaproll. De rest van de tijd vlieg ik op deellast. Geen problemen daarmee.

Ik denk dus niet dat deellastten hier het probleem zijn, maar hoge pieken, of natuurlijk gewoon slechte kwaliteit van de regelaars.

Juist heli's komen ook maar heel weinig in het gebied waar er een echte deellast is, meestal draait zo'n motor toch tegen 'vol gas' aan. Het zijn de belastingswisselingen (bv. vol 13 graden pitch trekken) die het grootste probleem lijken te zijn.

Volgens de instelsoftware kan de 80HV kortstondige pieken tot 140A hebben, geloof ik.

@Jitze, klopt, Luc en Willy vertelden dit. Maar dat betrof F5B info, andere types werden niet genoemd. Ook vertelden zij dat Protech nu de CC leverancier is voor Europa.

@Ron, dat was idd gisteravond het geval.

@Henry, een heli draait bijna nooit volgas want anders kan de motor bij meer pitch geven dit niet meer compenseren. Mijn heli's hooverden bij halfgas.

Volgas niet, idd, maar als ik mij niet vergis is 80% een redelijk normale/standaard throttle-setup?

Overigens heeft wat jij noemt niets te maken met wel of niet volgas, aangezien die dingen in governor-mode draaien.

Dat is een misvatting. Je kunt het ding op 100% zetten en dan zou de governor nog steeds headroom hebben, aangezien de governor in dit geval op de regelaar zelf zit.

Met een externe governor die alleen 'throttle' kan gebruiken om te regelen heb je gelijk.

In 'normale' modus 'stuur' je met de throttlestick het gewenste vermogen. In governer modus het gewenste toerental. Dat onderscheid doelde ik op.

Hoe dan ook, dit topic startte met iemand die z'n regelaar gefrituurd had door ineens vol pitch te trekken. Dan is het volgens mij de piek waar het om gaat, en niet een eventuele deellast-belasting.

Dat is een misvatting. Je kunt het ding op 100% zetten en dan zou de governor nog steeds headroom hebben, aangezien de governor in dit geval op de regelaar zelf zit.

Met een externe governor die alleen 'throttle' kan gebruiken om te regelen heb je gelijk.

In 'normale' modus 'stuur' je met de throttlestick het gewenste vermogen. In governer modus het gewenste toerental. Dat onderscheid doelde ik op.

Hoe dan ook, dit topic startte met iemand die z'n regelaar gefrituurd had door ineens vol pitch te trekken. Dan is het volgens mij de piek waar het om gaat, en niet een eventuele deellast-belasting.

+1 over de piek van de pitchpump.

Maar, de Castle governor heeft 2 modes
stick input rpm(governor high) en 3 vaste modes(SET rpm)

100Procent met de governor aan werkt NIET. heeft geen headroom.;)

Nou ja, hoe dan ook, feit blijft dat heli's veel minder in het echt kritische gebied komen mbt. deellast. De 80% die ik noemde is toch een vrij gangbare stand? Dan zijn de duty cycles al minder kritisch..

Ik heb inmiddels de 120A binnen gehad en ik heb er een aantal testvluchten mee gemaakt, de eerste vluchten heb ik in ieder geval nog niets gepumpt en een abrubte hoover - naar +13 graden pitch heb ik er ook nog niet mee gedaan, wel rustiger.

Tot nu toe (na 4 vluchten) heeft de regelaar max (voor max 5 seconde) 121,4A getrokken op een gegoverde headspeed van 2007 toeren op de kop. De governer gain staat nog veilig op 15.

So far so good, ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen.

Dat zou ik toch angstig krap vinden.. een 120A regelaar en dan bij gewoon hoveren en rustig pitch trekken al 121A trekken. Daar zou ik mij niet lekker bij voelen.

Om een idee te geven van het belastingspatroon van een E-heli

fusionoverview.jpg

Dit is een 600size heli op 12S en scorpion 4025-550kv motor en Jive80+HV. De pwm rate is nog een beetje aan de lage kant maar ligt dus wel vrijwel altijd boven de 70%, dus weinig deellast?
Ook opmerkelijk is dat het gemiddelde Amperage rond de 20~25A ligt en de pieken wel tot 135A gaan. Dus hoever moet je je regelaar overspeccen om niet op de pieken problemen te krijgen.
Er wordt hier opgemerkt dat de piekcapaciteit van de CC80A regelaar tegen de 140A ligt. Voor de Jive80A regelaar ligt die op 260A. Dat is nogal een verschil.
Maar zoals eerder gezegd overleeft een 160A CC regelaar het ook niet altijd.
Wat overigens wel gezegd moet worden, het lijkt dat er een groot verschil is tussen de gelogde pieken van een CC regelaar en de daadwerkelijke pieken. Er vindt een bepaalde integratie of zero-order hold plaats in de CC logs waardoor hele korte pieken niet in de logs terecht komen. Dus wellicht zijn de microbursts killing voor de CC regelaars.

Dus tja, fikken de CC's uit door user error, gekozen ampere marge, type motor of productiefouten? Opvallend voor mij is dat de meeste problemen zijn met scorpion motoren. Dit geld ook voor de jives.
Overigens moeten Jives ook weer gebruikt worden in KSA mode in combinatie met Align motoren. Dus de motor kan wel heel veel invloed hebben op de benodigde esc instellingen.

De CC regelaar logged met een bepaalde frequentie, die is instelbaar. Het is dus geen continu-process maar zijn 'puntsmetingen'. Als de piek dus niet toevallig op het logpunt valt, zie je het inderdaad niet in het log terug.

De 120A piek geeft deze bij volledig 13 graden pitch, de beweging waarin ik de pitch in heb gezet was echter niet abrubt maar rustiger. Tijdens het hooveren trekt de configuratie ongeveer 25A.... Van de week zal ik wat gaan testen met abrubter pitchen en dan inventariseren hoeveel de configuratie tijdens deze bewegingen trekt...

De regelaar heeft een max current van 180A en dus heb ik er wel vertrouwen in dat hij dat moet trekken...

ah ok, ja dan zal het wel meevallen.

Andere losse opmerking.. de PWM frequentie is constant natuurlijk, het gaat om de 'duty cycles'.. en jouw log bevestigt inderdaad wat ik al zei, dat je niet echt in een zwaar deellast gebied komt. Ws gebruik je ook iets van 80-80-80-80 oid als curve?

Back