Hallo Guy,
Met zendingen uit China gaat het meestal goed, daar de spullen over het algemeen goed verpakt zijn.
Tegen het geweld, dat sommige vervoerders op de pakjes loslaten is echter niets bestand, dus van tijd tot tijd zul je iets beschadigde waar thuis krijgen.
De catamaran van HK is te klein om als zodanig te kunnen functioneren, pas vanaf één meter zal 'ie zeilen als een cat, echter in dat formaat is het geen beginnersboot meer en ligt de frustratie op de loer.
De HK cat zal ongetwijfeld 'zeilen', maar met een 'emmertje' eronder in de vorm van de prop zal het, mede door het bescheiden zeiloppervlak, niet hard gaan.
Als je wilt zeilen, zou ik met zoiets beginnen:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 610mm Fiberglass Racing Yacht Sailboat ARTR
Eenmaal goed afgesteld (door een ervaren RC zeiler) zul je daar veel meer plezier aan beleven dan dat gebakje van een cat.
Voor zeilboten geld eigenlijk hetzelfde als voor vliegtuigen; hoe groter, hoe gemakkelijker te varen, daar het vaarbeeld dichter bij een 1:1 boot komt.
Ik ben begonnen met een Graupner Micro Magic, zeilt prima, maar erg nerveus, vergeleken met de 1M Voyager1 waar ik nu al weer een jaar of acht mee zeil, in alle weersomstandigheden tot windkracht 6.
Aan deze boot is in de loop van de tijd het een en ander (o.a. nieuwe zeilen) verandert, waardoor het een uitstekende zeiler is geworden.
Houdt in gedachten dat er altijd iets 'mankeert' aan een RTR (zeil)boot, lees de commentaren bij de diverse zeilboten maar eens na.
Voor een modelbouwer zijn deze dingen eenvoudig op te lossen en met die verbeteringen zal de boot langer en beter zeilen.
Groeten, Jan.