catamaran van HK

Deze zomer hebben we gelegenheid om ook eens te varen met onze club (normaal vliegclub) . Nu ben ik wat aan het rondkijken naar een bootje (wil er niet te veel aan besteden ) en zag dit bij HK , heeft zowel zeil als motor.
Iemand ervaring met HK boten ? Komt dat goed toegestuurd, zonder beschadigingen:confused:
Of andere ideetjes voor budgetvriendelijk vaartuig:D

Hallo Guy,

Met zendingen uit China gaat het meestal goed, daar de spullen over het algemeen goed verpakt zijn.
Tegen het geweld, dat sommige vervoerders op de pakjes loslaten is echter niets bestand, dus van tijd tot tijd zul je iets beschadigde waar thuis krijgen.

De catamaran van HK is te klein om als zodanig te kunnen functioneren, pas vanaf één meter zal 'ie zeilen als een cat, echter in dat formaat is het geen beginnersboot meer en ligt de frustratie op de loer.
De HK cat zal ongetwijfeld 'zeilen', maar met een 'emmertje' eronder in de vorm van de prop zal het, mede door het bescheiden zeiloppervlak, niet hard gaan.

Als je wilt zeilen, zou ik met zoiets beginnen:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 610mm Fiberglass Racing Yacht Sailboat ARTR

Eenmaal goed afgesteld (door een ervaren RC zeiler) zul je daar veel meer plezier aan beleven dan dat gebakje van een cat.

Voor zeilboten geld eigenlijk hetzelfde als voor vliegtuigen; hoe groter, hoe gemakkelijker te varen, daar het vaarbeeld dichter bij een 1:1 boot komt.

Ik ben begonnen met een Graupner Micro Magic, zeilt prima, maar erg nerveus, vergeleken met de 1M Voyager1 waar ik nu al weer een jaar of acht mee zeil, in alle weersomstandigheden tot windkracht 6.

full

Aan deze boot is in de loop van de tijd het een en ander (o.a. nieuwe zeilen) verandert, waardoor het een uitstekende zeiler is geworden.

Houdt in gedachten dat er altijd iets 'mankeert' aan een RTR (zeil)boot, lees de commentaren bij de diverse zeilboten maar eens na.
Voor een modelbouwer zijn deze dingen eenvoudig op te lossen en met die verbeteringen zal de boot langer en beter zeilen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok , bedankt voor de tips. Ga die in gedachten houden. Zeilen spreekt me wel meest aan maar ben volkomen leek daar. Hou wel van zweven maar dat is dan weer in de lucht.

Guy, zeilen is hartstikke leuk. Gewoon doen!

Alleen is het leuker om met anderen te zeilen of wedstrijden te doen. Dan is het wel prettig als de zeilboten van hetzelfde formaat of type zijn.
Kijk eens of er jouw buurt ook met Micro Magic's wordt gezeild.
2,5 jaar terug heb ik ook een seizoen met de MM gezeild. Nu heb ik een RC-Laser en een Marblehead ==> zeilen is verslavend.

En een motoraandrijving heb je niet nodig in een zeilboot. Zoals eerder al aangegeven remt zo'n schroef enorm bij het zeilen. En wind is er altijd wel (een beetje) en anders moet je even omlopen ;)

Als je niet zelf wilt bouwen, is het misschien een idee om een 2e-hands MM te kopen.
Maar kijk eerst even of je clubgenoten ook zeilen en waarmee. Anders kijken of een RC-zeilclub in de buurt zit.

Een Micro Magic is een leuk bootje. Zeilt goed, natuurlijk wat klein, dus vergeleken met een grotere boot wat nerveuzer, maar het kleine formaat maakt het bootje ook makkelijk te transporteren. Ik heb zelf een grotere boot, maar vaar toch vaker met de MM, past zelfs met mast erop zo in de auto, dus gemak dient te mens.

Zeilen in groepsverband (het hoeft niet per sé een wedstrijd te worden), al dan niet rond de boeien is een stuk leuker dan alleen varen.

Het best gaat dat met boten van eenzelfde formaat.

Hier in Sneek is een groep van 10-12 Saphirzeilers, waar ik met m'n Voyager best mee kan komen, alleen op de voor de windse rakken heb ik het nakijken, daar de Voyager door z'n rompvorm (12M) niet in plané komt en de Saphir wel...

Groeten, Jan.

Ook een mooie boot. Was er alleen niet iets met de kiel van de Comtesse, dat die wat aan de lichte kant was? Misschien dat iemand met ervaring met deze boot daar even wat over kwijt kan.

Vandaag afgehaald , helaas geen wind om eens te testen :rolleyes: Er was een 27Mhz zender bij met een AM ontvanger . Die toch maar vervangen door 35Mhz en FM ontvanger.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Guyken,

Een aardig model om mee te beginnen qua zeilen. Ze zeilt niet erg snel maar voldoet prima voor om mee te starten.

Mocht je zelf overwegen het model te verfraaien of uit te breiden, kijk maar eens bij mijn fotoalbums. Ik heb kortgeleden eenzelfde model na geheel gestript te hebben, weer opgebouwd.

Ik moet wel aangeven dat een 35Mhz zender/ontvanger niet aan te raden is. De 35 Mhz is speciaal voor het modelvliegen gereserveerd. Het zou mogelijk zijn dat je een vlieger stoort of........ Je kan beter overstappen op 40Mhz of zoals veel collegamodellisten tegenwoordig op 2.4Ghz.

Veel plezier in de wereld van het modelzeilen.

groeten, Jeroen

Tja , goeie opmerkingen ivm 35 mhz, was idd nog gerief uit m'n vliegtuig:confused:
En de 27 mhz wordt dat eigenlijk nog gebruikt of toegestaan?

Beste Guyken,

Een aardig model om mee te beginnen qua zeilen. Ze zeilt niet erg snel maar voldoet prima voor om mee te starten.

Mocht je zelf overwegen het model te verfraaien of uit te breiden, kijk maar eens bij mijn fotoalbums. Ik heb kortgeleden eenzelfde model na geheel gestript te hebben, weer opgebouwd.

Ik moet wel aangeven dat een 35Mhz zender/ontvanger niet aan te raden is. De 35 Mhz is speciaal voor het modelvliegen gereserveerd. Het zou mogelijk zijn dat je een vlieger stoort of........ Je kan beter overstappen op 40Mhz of zoals veel collegamodellisten tegenwoordig op 2.4Ghz.

Veel plezier in de wereld van het modelzeilen.

groeten, Jeroen

Mooi werk :thumbsup:

Ik heb op belgisch forum dat 35Mhz een exclusief recht heeft op een straal van 3 km rond een vliegclub , andere situaties zijn in samenspraak. Als het water dus verder dan 3 km en ook niet in buurt van indoorclubs moet het kunnen.

Ok , dan weer de 27 Mhz erin , geen probleem en zeker geen moeilijkheden zoeken. Thanks.
Hoeveel capaciteit moet een ontvanger batterij hebben ? Ik heb er nu een 1700 mah 4,8V in zitten . Is dit voldoende?

Is dit voldoende?

Dat is moeilijk te zeggen, is maar net hoeveel je de servo's laat werken.
Lijkt me dat dat voldoende is.
Ik heb zelf een 4300 mAh (voor 4 kanalen druk gebruik) zes uur achter elkaar gebruikt en toen was er op het metertje op de zender nog steeds 100% te zien.
De andere dag ook nog 3 uur gebruikt, daarna zakte het pas.

Back