Catfish club 20 racer bouwproject

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 17 nov 2009.

  1. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ondertussen toch maar de just engines de 1,5" spinner besteld.
    [​IMG]
    Ben benieuwd naar de kwaliteit, duur is die in ieder geval niet (bijna 7 pond)
     
  2. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zo hoogste tijd voor een update, tenslotte is de eerste club 20 wedstrijd al weer op 21 maart a.s. dus ff doorbouwen nu!


    [​IMG]
    Dit is het front aanzicht van de kist.
    De elevator servo ingebouwd, vrij laag in de romp, ruimte zat nu voor de aansturing van de airelons.

    [​IMG]
    Nog een fotootje van bovenaf geschoten

    [​IMG]
    De aansturing van de elevator met een ouderwetse stuurstok.

    Vanavond het stabilo ingelijmd, nu ga ik de motor inbouwen.
    Heb de spinner van just engines al binnen. Ziet er goed uit, alles past goed en dat voor dik 7 euro... Niet duur.
     
  3. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Stuurstangen werken het beste, ik maakt ze tegenwoordig wel van koolstof.
    3.2mm dik met gat van 2mm, past zo een draadeind in.
    is lichter, rechter (dus stijver) en makkelijker te maken.

    We hebben volgens mij wel dezelfde vloerbedekking.
     
  4. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Dezelfde slechte smaak :-D
     
  5. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Wel goedkoop.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Vooral prima op je balza op te snijden (A) zonder dat je mes snel bot is!
     
  7. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Balen!!!! Bij het inbouwen van de motor blijkt dat mijn uitlaatspruitstukje net iets te dik is... zo ongeveer 3mm... (en die twee alu plaatjes zijn samen 4mm :(). Dus Martijn, OK ik denk dat ik toch ook maar voor dat stukkie blik ga (noodgedwongen). Zie de foto's hieronder. De uitlaat zit op de bodem al stijf tegen de romp aan (da's op zich al niet goed natuurlijk). En dan nog zie je dat de achterplaat te hoog uit komt (zelfs als ik hem met de platte kant boven monteer, zie foto)
    Ben niet blij :bad-words:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vraag me zelfs af hoe je met dat stukje blik dan uitkomt? Martijn, kun je misschien een fotootje plaatsen?

    Peet
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Er zit meestal maar +- 2 mm ruimte (speling tussen uitlaat en romp.)
    Je kan de uitlaatjes ook voorzichtig buigen al heb ik hier zelf wel eens een uitlaatje vakkundig mee gebroken:p Je moet ze goed warmstoken, dan zou het goed moeten gaan.
     
  9. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb ze ook vaak gebogen, geen probleem met een propaanbrandertje. Wel eerst met een watervaste stift strepen erop zetten dan warm stoken (vlam goed bewegen). Als de strepen verdwijnen kan je hem buigen als een fricandel.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  10. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gisteren mijn motor ook gemonteerd, helaas mijn uitlaat zit netjes in het midden maar raakt ook net de romp. De romp is eigenlijk te krap ontworpen, als je het pijpje op een juiste wijze monteerd past hij gewoon niet, balen inderdaad.
     
  11. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Ja ja ja, nu is de romp fout ontworpen :rolleyes:. Nee de uitlaatjes die veranderen van maatvoering. De nieuwe serie uitlaatjes zijn wat wijder en hebben een tolerantie van een halve cm. Destijds is de romp ook voor een OPS-je gemaakt :p

    Oplossing. Vijl de spruitstukje van de uitlaat nog iets schuiner zodat het pijpje weer precies midden en iets hoger onder de motor hangt. Ook even de oplegvlakjes van de boutjes iets schuiner maken zodat de kopjes van de boutjes niet scheef trekken.:D

    Gtz Robbert
     
  12. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb nu het pijpje een beetje omhoog gebogen maar hij zit er nu aan de achterkant boven wat te hoog. Hij raakt daar de scheidingsplaat, nog maar wat terugbuigen dus.
    Wie is eigenlijk de ontwerper van de catfish?
     
  13. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hey Nico, hij past!!!

    Inderdaad wat Robbert al schreef: Het raakvlak van de uitlaat aan de cylinder een beetje schuin afvijlen zodat de uitlaat precies in het midden onder de krukas uitkomt. Bij mij was dat zeker niet het geval en aangezien motor en uitlaat bij jou identiek zijn, kan dat bij jou dus ook niet direct al goed zijn geweest. Robbert heeft me even mee geholpen en alles past nu perfekt. Zie de foto's. Er is niks gebogen aan de uitlaat, alleen maar het kopje bij gevijld. De montage gaten zijn wel opgeboord en opnieuw getapt (met dank aan Robbert) zodat er nu UNC boutjes inpassen want 2,6 mm is een beetje aan de erg krappe kant als die uitlaat slechts aan twee boutjes vast hangt.
    Ik moet nu alleen nog een plaatje blik monteren tussen uitlaat en motor zodat de uitlaatpoort niet langs de uitlaat lekt. Maar dat is nu nog een peuleschil.
    Als de motor goed op zijn plek zit heb ik meer dan 2mm speling tussen bodem romp en uitlaat.

    Dus... ontwerp goed..., maar een Irvine uitlaat op een Rossi motor vergt wat improvisatie maar is zeker te doen.

    Peet

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zo nog snel even een dekplaatje gemaakt voor de uitlaat poort. Zodat de uitlaat poort van de motor niet langs de uitlaat loopt te lekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je heb dus dat alu tussenplaatje laten vervallen. Ik heb de mijne nu ook passend maar ik heb dat gedaan door het pijpje te buigen. Het is wel een hele toestand , niet echt makkelijk. Nu kan je weer verder met de tussenplaat in te matten. Ik moet dat ook doen alleen door de kou was mijn epoxie hard geworden. Ik moet nu nieuwe halen. Wat maak jij trouwens goede foto's.
    Ik heb wel mijn motor vanavond even proefgedraaid, ik heb een zelfgemaakte venturi ingelijmd in mijn motor (enya x21) Bij een crash bij de demo van de twentse club ben ik gecrashed en is de carb afgebroken. Mooi motormontageplaat heb jij trouwens.
     
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je koopt toch wel een fatsoenlijke motor voor een nieuwe catfish hea Nico??;)
    Die Enja is van 35 jaar geleden!!!
     
  17. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Je vraagt je toch af hoeveel alcohol aan zo'n idee vooraf is gegaan...
    Webra met "start" motor... ik ben sprakeloos.
    LOL
    :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Martijn, ik heb momenteel niets anders wacht op mijn ops. Mijn Irvine (oude model ) zit op een (jouw)flowline.
    De centjes voor een nieuwe motor zijn op.

    Yfrog - cimg0271t

    Yfrog - cimg0272n
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Volgens mij heb je voor iets van 80 euro al een nieuwe Rossi
     

Deel Deze Pagina