Catfish club 20 racer bouwproject

Buiten is het bouw-weer dus ... de vleugel afwerking met 20gr doek en epoxy. Eerst de onderkant, het hart verstevigd met een lapje 165gr doek. Eerst inrollen, dan het center stuk erop en dan de dunne doek en lekker narollen. Het zit er superstrak op dit keer, ik word er toch nog handig in, geen vouwtjes, geen bel, niks :D
PICT2870.jpg


PICT2874.jpg


Zo'n bouwverslag maken versneld de bouw aanzienlijk, normaal gaan projecten bij mij altijd op zijn elfendertigste, maar toe nu toe zit het gangetje er goed in. Bouwverslag geeft een zekere "druk" tot voortgang ... Blijkbaar precies wat ik nodig heb, virtuele "kick in the ass"

Nu de veugel staat te drogen heb ik me maar even op het stabilo gestort. De opbouw wordt: 2,5mm balsa + 0,4mm berken triplex (wat is dat spul reteduur!) + 2,5mm balsa. Het scharnier wordt weer scheurweefselband wat ik ga mee lamineren
PICT2876.jpg


Ik vraag me nu alleen af: wel of geen glas mee lamineren? Zou dat nog nodig zijn, dit lijkt me zo ook al een vrij stevige constructie, bovendien wordt de buitenkant natuurlijk ook nog weer afgewerkt met 20gr glas en epoxy (onder en boven natuurlijk.

@Martijn: ben benieuwd naar je plan voor die servo, plat leggen??? hoe dan, kom je toch niet meer uit met de aansturing?
Geen glasmat gebruikt? Jij durft ... is dat niet net zo'n risico nemen als een onbetrouwbare servo??

Peet
 
@Martijn: ben benieuwd naar je plan voor die servo, plat leggen??? hoe dan, kom je toch niet meer uit met de aansturing?
Geen glasmat gebruikt? Jij durft ... is dat niet net zo'n risico nemen als een onbetrouwbare servo??

Peet



Tjah..... ik heb geen idee aangezien dit de eerste club 20 vleugel is die ik met bruislijm heb ingedekt. er zit overigens wel een triplex liggen onder het abachi en de vleugel is bij mij in één geheel ingedekt. Het voelt wel super licht aan hahaha.

Ik zou trouwens geen extra glasdoek doen in de opbouw van je stabilo. Zelf heb ik gewoon een plankje 5 mm in profiel geschuurd en voorzien van 20 grams glas aan bijde kanten. Misschien wel iets minder sterk maar wel weer lekker licht. (moet de vleugel niet te zwaar belasen;)) Daarom moet ik nog ergens een Irvine vandaan toveren om nog 100 gram te besparen!

Ik zal wel een foto plaatsen als ik de servo's heb ingebouwd.
 
Zoiets zal het gaan worden: (dit is in mijn mini Q500 2,5cc)

06-12-2009003.jpg


06-12-2009002.jpg


06-12-2009001.jpg


De catfisch zal ik deze winter nog niet afbouwen aangezien in nog 2 andere club 20's heb liggen die eerst op moeten.
 
Ik zou trouwens geen extra glasdoek doen in de opbouw van je stabilo. Zelf heb ik gewoon een plankje 5 mm in profiel geschuurd en voorzien van 20 grams glas aan bijde kanten. Misschien wel iets minder sterk maar wel weer lekker licht. (moet de vleugel niet te zwaar belasen) Daarom moet ik nog ergens een Irvine vandaan toveren om nog 100 gram te besparen!

OK, moet dat stabilo dan in profiel geschuurd worden? Ik zag die foto van jou en dacht dat het gewoon een plat plankje was.

Die servo, ziet er moeilijk uit, maar kan. Zou hij ook niet op de kop kunnen, of zit dan de servobevestiging zelf in de weg bij de uiterste uitslagen?
Ga hem zelf gewoon op de "standaard" manier inbouwen in de vleugel, want bij mij ligt er wel een lap glas op.
 
Ik weet ook nog niet hoe ik het stabilo ga bouwen , de lamineermethode met triplex werkt ook goed, je kan dan ook lekker op de hartlijn schuren. Misschien probeer ik het maar eens met een abachi tussenlaag , daar stik ik toch van.
Ik ga voor mijn mini q500 (ben ik ook aan het bouwen, misschien wel leuk voor een bouwverslag) ook de servo op zijn kant plaatsen. Trouwens ook die bevestiging van de servo met een tywrap op een balsa ondergrondje werkt perfect.
Ik begrijp dat de ail servo niet rechtop kan staan. De cockpitkap wordt op de vleugel gelijmd.
 
ik heb veel smalle maten nog, maar de voorraad is niet onuitputtelijk. Als Robbert het goed vindt kan Laurens wel wat krijgen denk ik.
 
OK, de HS-225MG zijn binnen, 3.9kg/4.8V, dat moet toch voldoende zijn?

@Nico, ik snap even niet waarom de aileron servo niet gewoon ondersteboven gemonteerd kan worden in de vleugel: gewoon even een uitsparing maken door de vleugel heen en hem dan verzinken. Ik heb een beetje lopen passen en meten, maar volgens mij kan het best, zie deze foto:
PICT2877.jpg

Dit is onderkant vleugel en het kapje ligt nu even ondersteboven. Als ik de servo op deze positie monteer steekt ie weliswaar iets uit boven de (bovenkant) vleugel, maar valt ie nog steeds netjes onder het kapje. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Verder begreep ik van Robbert en Martijn dat de tank eigenlijk alleen maar achterstevoren gemonteerd kan worden. Waarom vraag ik me af? Heeft dat te maken met het feit dat je de tank zo hoog mogelijk in de romp wilt monteren? De aanvoerslangen worden dan ook langer, lijkt me ook niet zo gunstig.
 
Omdat je dan meer ruimte heb voor je hoogteroerservo. Die moet je nu plat monteren anders raakt hij de aileron servo. Maar het is me al duidelijk, de servo moet niet rechtop, dan kan je het kapje ook vast op de vleugel maken. Vroeger heb ik bij een a-3 club 20 racer die kapjes afneembaar gemaakt. Voor de aslijn van de aileron aansturing is het mooier als je servo boven zit. Of je moet natuurlijk de aslijn aan de onderkant houden wat minder fraai is om te zien maar aerodynamische beter schijnt te zijn. Ik denk trouwens ook aan die hs-225 servo's die gebruik ik ook voor q500. Die zijn sterk zat voor club20
 
Hmm, ik zal vanavond nog eens kritisch kijken, maar volgens mij kan het wel hoor. Die aileron servo zelf zit niet in de weg van de hoogteroer servo, die aileron balllinks wel, maar ja, daar heb ik toch mee te maken, dan moet die hoogteroer servo maar wat dieper in de romp (plek zat volgens mij). En met de servo ondersteboven komt ie weliswaar onder het kapje uit, maar ik zet hem toch vast met bevestiging op onderkant vleugel. Dat kapje kan ik dan nog steeds vastlijmen op de vleugel gelijk Martijn heeft gedaan. En ik kan dan ook nog steeds de servo vervangen mocht dat nodig zijn. Voordeel is de "rechte" aansturing, vind ik toch fijner.
 
Martijn, die alileron aansturing zonder buitenkabel met bruislijm , werkt dat goed? Smeer je dat stangetje dan in met iets om aanhechten te voorkomen? Ik moet daar namelijk nu aan beginnen.
 
Martijn, die alileron aansturing zonder buitenkabel met bruislijm , werkt dat goed? Smeer je dat stangetje dan in met iets om aanhechten te voorkomen? Ik moet daar namelijk nu aan beginnen.

Stangetje moet je insmeren met een beetje vet dan gaat het prima!
Wel zorgen dat de torsiestang niet naar boven gedruk kan woden door de schuimende lijm.

De servo plaats ik plat op de vleugel zodat ik geen gat hoef te maken in het midden waar de krachten het hoogst zullen zijn. Verder is het niet handig om de servo onder het kapje te plaatsen aangezien je dan een probleem heb als je servo een keer stuk is. volgens mij maakt de bevestegingsplaats voor het differentieel in uitslag niet uit. heeft dat niet meer te maken met de hoek van je torsiestang??? Ik heb er zelf in ieder geval nooit over nagedacht dus bij mij is de uitslag van het roer naar boven net zo veel als naar beneden....

In de catfisch kan je de hoogteroerservo makkelijk een stuk verder naar achter in de romp plaatsen. Dit kom voor je zwaartepunt ook alleen maar beter uit. Vaak zit de hoogteroerservo ook plat in de romp op een triplex plaatje geschroeft met een aluminium beugeltje.

Ik heb zelf nog nooit een bubbles tankt gebruikt in een club 20. Geen zin om op wedstrijden met een spuit de tank elke keer vacuum te trekken. Daarom gebruik ik zelfgemaakte blikken tankjes.
De bubbles tankjes moeten achterstevoren geplaatst worden om gunstig uit te komen met de brandstofslangetjes in combinatie met de vleugelbevesteging. Vergeet niet dat als je de uitlaattong in de romp lijmt dat je tank tussen de vleugelbevesteging en die tussenplaat door moet!

De afslag werkt door middel van het afklemmen van de brandstoftoevoer. Bij een blikken tankt kan je de motor uitzetten door negatieve G krachten te trekken.

Succes met bouwen
 
OK, ben toch maar even stoer geweest (en eigenwijs, niet is de modelbouwer vreemd ;)) en een gat gemaakt in de vleugel:
PICT2887.jpg


Met servo:
PICT2883.jpg

Bovenkant vleugel

PICT2882.jpg

Onderkant vleugel

PICT2884.jpg

Achteraanzicht: hier kun je zien dat de servo zelfs wat lager zit dan de ball links, ik zou de servo nog wat hoger kunnen plaatsen. Er blijft genoeg ruimte over voor de aileron servo, hetzij rechtop, hetzij op zijn kant.

PICT2881.jpg

Met kapje: past perfekt, zelfs nog ruimte over en nu kan ik ook nog de servo vervangen als dat nodig is.

Het verlies aan sterkte in het hart ga ik compenseren met een paar extra stroken glas aan de kopse kanten van de servo, hoewel ik me afvraag of dat nog wel echt nodig is, maar "better safe then sorry".

Wat te doen met de bovenkant vleugel in het hart onder het kapje, ook daar glas nodig? Lijkt me weinig extra opleveren, misschien een strook 70gr/m2 glas?

Wat ik mij verder wel afvraag betreffende het inlijmen van de stuurstangetjes met PU lijm: of je nu ingedekte scharnieren hebt of scharnier tape gebruikt, het scharnier zit niet exact in de middellijn van de aileron en met deze stuurstangen betekent dat torsie als je de maximale slag nadert. Ik heb tubing gebruikt om de stuurstangen en die heb ik (express) niet volledig in gelijmd, naar de aileron toe heb ik wat spelig gegeven om de torsie te kunnen opvangen (geen zorg, het zit echt wel goed vast). Ik vraag me af hoe dat met PU lijm zou gaan?
 
HOLY RAVIOLY!!!
Ben benieuwd hoe lang de vleugelpennen erin blijven zitten. Wie heeft je verteld om de vezelrichring van de beplanking door de zagen tot een sleuf? graag nog wat extra aandacht op dat plekkie ;) is nu nog een mooi inscheur locasie.
 
Die sleuven voor de vleugelpennen heb ik eerder toegepast gezien door Peter Pankras. Zie ook hier :
stiletto_39.jpg

Dit is een Stiletto gemaakt door Jorrit.

Verder voorzie ik niet zoveel problemen. Natuurlijk komt het een beetje grof over om haaks op de houtnerf te gaan snijden, maar het voordeel is dat je de vleugel super strak en recht kunt monteren omdat je eerst past en meet en daarna de pennen pas vast lijmt. Ik heb mezelf ook even over een drempel moeten zetten om dit "gewoon" te doen.
In dit geval zitten de sleuven aan de bovenkant van de vleugel en aangezien de romp aan de vleugel "hangt" zullen de G krachten de pennen naar beneden drukken en de onderkant vleugel is intact en voorzien van stevige glasmat.
Die gaat het echt wel houden.
Maar ook de bovenkant zal ik alsnog afwerken met een strook glas.
Peet
 
Vergeet niet dat als je de uitlaattong in de romp lijmt dat je tank tussen de vleugelbevesteging en die tussenplaat door moet!

Martijn, met uitlaattong bedoel je neem ik aan het extra bevestigingspunt voor de uitlaat? Ik kon me al moelijk voorstellen dat alles aan twee M2,5 boutjes zou hangen.
 
Back
Top