Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een deftig sloepje wordt dit hoor:):)
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooie scratch bouw, Peter. Kan mij voorstellen dat dit veel voldoening geeft.
    Gr. Peter
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  3. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Dat klopt Peter, maar ik miste eigenlijk goede tekeningen waarvanuit de juiste afmetingen, maatvoeringen te nemen zijn. Ook de opbouw van de constructie en onderdelen had me wel erg geholpen. Nu was het een beetje trial & error vanaf een plaatje iets proberen na te maken, uitzoeken en proberen dus. Tijdens de bouw was dat te zien met de spanten, waarbij ik feitelijk opnieuw begonnen ben en het ingeslagen pad heb losgelaten. Dat heeft best wel wat uurtjes gekost kan ik je vertellen. Aan de andere kant ben ik weer een ervaring rijker. :D
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Tweede laag romp beplanking.

    De afgelopen dagen heb ik kunnen werken aan de tweede laag rompbeplanking van de sloep. Ik heb hiervoor 3mm Europees notenfineer gebruikt.
    Er zijn kleine verschillen in Europees noten t.o.v. Amerikaans noten. Beide mooie houtsoorten voor afwerking, maar Amerikaans noten is iets grover van draad en donkerder van kleur.
    Het is niet erg om bijvoorbeeld beide houtsoorten door elkaar te gebruiken, t.z.t. zal door UV licht het hout een meer egale lichtbruine kleur krijgen.

    Stroking bepalen
    De stroking van de beplanking, dus de lijn die de beplanking gaat volgen in scheepslenge kun je als bouwer zelf een beetje bepalen. Dit is een beetje de handtekening van de vakman zo kun je het stellen. Met andere woorden je kunt zelf een bepalen hoe je de beplanking eruit laat zien. Wil je wel werken met dropplanks en stealers, wil je de beplanking in een bepaalde hoek zetten is allemaal mogelijk zolang de rompvorm wordt gerespecteerd.

    Opmeten van de spanten
    Net als bij een grote romp is mijn werkwijze hetzelfde voor deze sloep, alleen op een veel kleinere schaal. Ik zet met een potlood alle spanten op de romp. Dit zijn de verticale lijnen.
    Daarna meet ik alle lijnen met een dun strookje papier. Je meet tussen kiel en berghout!
    In mijn situatie is het grootste spant precies 30mm. "Toevallig" gebruik ik 3mm fineer en kom ik uit op 10 latjes op mijn grootspant. Daarna is de verdeelsleutel makkelijk voor alle andere spanten. Ik let op dat de kleinste waarde niet onder de 1,5mm uit komt. Dit is een vuistregel die ik aanhoud voor het zicht en geloofwaardigeheid maar is aan de bouwer of deze er van af wilt wijken.

    Vlakverdeling romp
    Als ik de waardes van mijn latjes op alle spanten heb berekend, dan verdeel ik de romp in horizontale vlakken. In mijn geval heb ik gekozen voor 3 vlakken van ieder 3 stroken. Deze lijnen zet ik uit op de romp en zijn de horizontale lijnen (lijnen in scheepslengte). Ik heb dan totaal 9 stroken uitgezet op de romp en ik houd dan 1 strook over en dit is de zandstrook. (de strook die tegen de kiel loopt)

    Nadat ik dit gedaan heb, snijd ik mijn fineer latten in gelijkwaardige lengtes en maak daar een bundel van. Mijn voorbereidingen zijn nu klaar om te gaan starten met het beplanken.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het aanbrengen van de latjes gaat redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van de latjes op maat snijden, verjongen en tegen de huid aanleggen. Ik gebruik witte houtlijm van Bison D2 en af en toe een druppeltje dunne secondelijm. Die laatste gebruik ik op beplaalde punten als een vloeibare spijker. Door daar een druppeltje tegen het latje aan te zetten zit deze op die plek gelijk vast. Dit is met name handig bij boeg.
    Ik beplank per vlak en ieder vlak zie ik als een mini doelstelling. Daarmee is het makkelijk om het overzicht te bewaren en uiteindelijk het proces te voltooien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met beplanken van de volgende vlakken...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk is de laatste strook de zandstrook die ik aanbreng. Doordat ik fineerlatjes gebruik kan ik deze als laatste aanbrengen. Gebruik je echter volledig dikke latten dan is mijn advies om de zandstrook als eerste aan te brengen. Deze dikkere latten vallen in een uitsparing in de kiel en die krijg je er anders nooit meer mooi tussen als je die als laatste wil aanbrengen.
    In mijn geval is dit niet aan de orde en doe ik de zandstrook als laatste.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een laagje olie en het resultaat van de noeste arbeid!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is altijd weer de vraag hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. Je bedenkt iets en stelt het voor in je hoofd. Om het dan ook daadwerkelijk in je handen te hebben is iedere keer weer een feestje.

    Goed, de romp is gedaan, maar heb nog wel het e.e.a. te doen.
    - Roer + scharnieren maken
    - helmstok maken
    - roeiriemen maken + steunen
    - anker + bekabeling
    - bootsteunen maken

    kortom, het mini projectje is nog niet af....

    groet,
    Peter
     
    pietsan, Pingu57, Matthias Noback en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Keurig uitgelegd weer! Een prachtig rompje geworden:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2022
    Ptèr vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie uitleg en uitvoering.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Knap werk weer Peter :worship::worship:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt een prachtig sloepje Peter, en duidelijk uitgelegd :rofl::rofl:
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  9. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Bedankt voor de reacties mannen, leuk! :beer:
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Iedereen de beste wensen voor 2023!

    Ik ben ondertussen verder gegaan met de bijboot.

    Het verschil tussen Europees Noten en Amerikaans Noten. Beide familie van elkaar en bijna identiek. Amerikaans noten is overal donkerder van kleur en wat grover van nerf / draad. Bij Europees Noten is het wat verfijnderd. Ook bij het schuren ruik je een verschil tussen beide houtsoorten. Niet dat dit nu verder iets uitmaakt, maar het viel me op. :hammer:

    [​IMG]

    Ik ben verder gegaan met de pennen voor de roeiriemen. Ik kon niets in de juiste maat vinden, dus ik ben korvijnnagels gaan verkleinen....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Soms gaat het mis.....

    [​IMG]

    Verder met de versieringen aan de bijboot. Eerst een tekening maken en daarna overzetten op het hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is redelijk klein en hieronder de stapjes van het snijwerk....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap wordt het vervaardigen van het roer en de helmstok...

    groet,
    Peter
     
    pietsan, freekt, Matthias Noback en 11 anderen vinden dit leuk.
  12. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Het leukere priegelwerk.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi snijwerk weer Peter :worship::worship:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is nou eens een kerst op de taart
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  15. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Super mooi weer
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooie kleine details, Peter.
    Gr. Peter
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Bedankt heren voor de likes en comments. Leuk dat jullie enthousiast zijn. Het wordt gewaardeerd! :)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een leuk snijwerkje Peter, het sloepje wordt steeds leuker
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  19. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Fabricage van het roer van de sloep

    Hallo allemaal,

    Dit weekend het roer van de sloep gemaakt. Het was even puzzelen, voor het ontwerp en uiteindelijke de fabricage en montage.
    Ik heb eerst het roer getekend op papier, het design uiteindelijk overgezet op een dun stukje karton en een proefpassing gedaan op het bootje. Na wat kleine aanpassingen uiteindelijk het ontwerp overgezet op hout en het roer uitgezaagd.
    Daarna de scharnieren gemaakt uit heel dun messing. Ik heb altijd ruzie met die dingen dus ik ben blij dat ze erop zitten....:confused:

    Het ontwerp voor de helmstok heb ik hetzelfde gehouden als op het grote schip, zo ontstaat er toch een stukje eenheid tussen de kleine en de grote "boot". :cool:
    Ondanks dat het bootje nog steeds niet klaar is, begint het einde langzaam in het zicht te komen.

    Nog te maken:
    - Bootsteunen voor op het dek;
    - Roeispanen
    - Anker en kabel
    - Stukje snijwerk op achtersteven

    Het lijstje wordt dus korter....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot de volgende update,

    Peter
     
    pietsan, Scheepshoorn, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Allemachtig, wat komen er een mooie details op dat mooie sloepje Peter :wave
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina