Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Tip gekregen van een oude naaister die bruidsjurk maakte. Voordat je begint de stof eerst strijken om de krimp eruit te halen
     
    P Voogt en Baker vinden dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Peter,
    Kan je zeggen bij wie je dat katoen hebt gekocht in Engeland? Ik heb er namelijk ook wel belangstelling voor.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Baker, Ptèr, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Het maken van de zeilen

    Hallo allemaal.
    Ik heb even wat tijd nodig gehad om de zeilen te maken. Ik ben nog niet klaar met die dingen, maar het machinale deel is nu wel gereed. De zeilen zijn gemaakt van een dunne stof die lichtjes elastisch is. In deze update laat ik zien hoe ik de zeilen gemaakt heb. De grootste uitdaging was het maken van een geschikte zoom. Dit is dus niet een zoom die aan de rand is omgeslagen, maar een losse zoom die aangezet is en aan beide kanten zichtbaar is.

    Zoals altijd begin ik met een tekening. Dit heb ik per zeil gedaan.

    [​IMG]

    De tekening is precies op schaal en met de roede erbij geeft het een beeld hoe dit eruit gaat zien...Ik heb de bolling van het zeil ingetekend en zo zal ik deze ook op het doek overnemen. Dit zorgt ervoor dat het zeil goed de wind kan vangen.

    [​IMG]

    Uiteindelijk zet ik de lijnen uit op het doek en met behulp van een naaimachine worden de lijnen genaaid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de zoom of omslag. Deze wordt van een los stuk doek gemaakt. Ik heb meerdere lijnen getekend en langs deze lijnen wordt de zoom gevouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als de zoom gevouwen is, dan wordt deze om de rand van het zeil gezet en vastgenaaid met de naaimachine....

    [​IMG]

    Hierna worden de zeilen verouderd met behulp van verdunde vloeibare bitumen. Met behulp van Terpentine kan ik de kleurhoogte bepalen en dit meng ik in een potje.
    De zeilen dompel ik simpelweg onder en leg deze daarna te drogen. De bitumen heeft een sterke geur, dus dit doe ik bij voorkeur buiten anders ruikt het hele huis naar een scheepswerf .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat nadat het droog is...

    [​IMG]

    De zeilen zijn nu klaar om verder afgewerkt te worden. Aan de rand van ieder zeil wordt een zogeheten lijkentouw of lijk gezet. Dit is een zoomtouw dat ter versteviging tegen de rand van de zoom wordt genaaid. Dit is een secuur werkje en kan alleen met de hand worden gedaan. Naald en draad dus! Ik zet het touw met een steek door de zoom en door het lijkentouw vast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op onderstaande foto is te zien dat ik een lus gemaakt heb op de punt van het zeil. Deze lus hoort verstevigd te zijn door het touw te omwikkelen. Dit was ik vergeten. Door dit achteraf te doen is het wat meer werk maar toch is het gelukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zo ver deze update,

    Voorlopig ben ik nog wel even zoet met naald en draad....

    groet,
    Peter
     
    Pingu57, P Voogt, Ruud Pont en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Baker

    Baker

    Lid geworden:
    26 feb 2023
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Oost Vlaanderen Belgie
    Al een zeer mooi resultaat :worship:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Ja



    loers
     
    Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  8. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Zo! mooi werk... Mooi dat lijketouw met die kwaliteit takelgaren.
    Wanneer ik aan mn zeilen begin dan lees ik dit allemaal even na.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    Ptèr vindt dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Peter,
    Ik ben net klaar met het naaien van een paar zeilen voor de Bounty. Ik heb alleen het zeil enkel omgeslagen. Dus wordt het twee keer zo dik. Bij jou wordt het 5x zo dik, is dat nog wel werkbaar?
    Hoe dik is jouw stof ? 5 lagen zijn met mijn doek 1,0 mm dik en bij jou ?
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Dank u Patrick!

    Jij gaat de beste zeilen hebben van allemaal daar je gewoon canvas kan gebruiken denk ik? :thumbsup:

    Weet waar je aan begint Erik, het vraagt veel van mijn doorzettingsvermogen..... :rolleyes:

    Klopt Jan, de zoom is in totaal 5 lagen incl. de laag van het zeildoek zelf. Hoe dik de stof is geen idee, het is een heel dunne en zeer fijn geweven stof. Ik zal de dikte eens opmeten van mijn zoom.
     
    Pingu57, Baker, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat zeil ziet er heel mooi uit Peter
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  12. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Het maken van de zeilen - deel 2

    Hallo iedereen,

    Als eerste allen bedankt voor jullie reacties. Het wordt zeer gewaardeerd.
    In deze update ga ik verder met de fabricage van de zeilen. Na mijn vorige update heb ik besloten om eerst het lijkentouw te kleuren met bitumen. Dit zorgt voor meer contrast en het bleek een gebruik te zijn dat het lijkentouw donker van de teer was. Wellicht werd dit niet altijd zo gedaan, maar ik vind het persoonlijk ook mooier.

    Goed, dat te hebben gezegd neem ik jullie mee in het proces waarbij ik een van de lussen op de hoeken van het zeil heb gemaakt en tevens laat ik zien hoe ik deze lussen versterk door het lijk daar te omwikkelen met draad ter versteviging. Ook dit draad heb ik met bitumen donker gemaakt. Je ziet op de eerste foto dat het eerst beige kleurig draad is en daarna donker nadat het behandeld is met bitumen. Hierdoor blijft het allemaal dezelfde kleurhoogte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is het lijkentouw / lijk volledig aangezet aan het zeil. Het laatste dat nog gemaakt moet worden zijn de reeflijnen. Deze zijn aan beide kanten van het zeil aanwezig en daarmee kan het zeil op verschillende manieren worden opgebonden. Ook hierbij heb ik ervoor gekozen om deze een donkere contrastkleur te geven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan het Fokkenzeil volledig gereed....One down, two to go!

    [​IMG]

    Beankt voor de reactie en likes en tot de volgende update,
    Peter
     
    Jef80, P Voogt, Jaques en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Woudrichem
    Knap stukje werk, Peter
    Gr. Peter
     
    Ptèr en Baker vinden dit leuk.
  14. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Upper & Lower Foremast Ramshead block

    Hallo allemaal,

    Er is weer het e.e.a. aan werk verricht op de werf. Ik ben begonnen aan de blokken die de roedes van de Fokkenmast takelt. Deze blokken zijn groot en de last wordt verdeeld over flink wat schijven. In het Engels worden deze blokken Ramshead blocks genoemd, in het Nederlands kom ik alleen maar de term vioolblok tegen.
    Voor dit schip is er per mast een bovenblok en onderblok (Upper & Lower). Ik kan de standaard multiplex dingen van de bouwdoos gebruiken, maar die vond ik niet echt passen bij het geheel dat tot nu toe gemaakt is.....dus ik zal ze moeten scratchen. Dat laatste op deze schaal waarbij alles ook daadwerkelijk werkt.....tja....dat waren een paar hoofdbrekers.
    Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een sandwich constructie die in de houtbouw ook wel lamineren wordt genoemd. je lijmt een aantal lagen tegen elkaar zoals ook met multiplex wordt gedaan echter, nu volledig uit noten gemaakt met een iets andere vormgeving.

    Het begint met een tekening op schaal....De maatvoering op deze schaal zorgt voor wat uitdagingen. Ik moet werken met 0,5mm dunne latjes en 0,8mm voor de schijven.
    De schijven zijn 6mm en 4,5mm in diameter.

    [​IMG]

    Upper block
    0,5mm had ik nog op voorraad liggen, dit is een standaard fineer dikte. 0,8mm niet en die heb ik dus op mijn zaagtafel gezaagd. Daarna de latten op maat gemaakt met een lattensnijder.

    [​IMG]

    Op onderstaande foto de onderdeeltjes die samengevoegd gaan worden....

    [​IMG]

    Meten, aftekenen en lijmen.....

    [​IMG]

    Vervolgens alle laagjes samenvoegen en verlijmen tot een blok.

    [​IMG]

    Het blok wordt vervolgens in model gemaakt en de doorvoer voor de kabels, asjes voor de schijven worden gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Lower block
    Het proces om het onderste blok te maken is precies hetzelfde. De vorm gaf nog wel wat uitdagingen. De bovenkant heeft een overhang waardoor later de touwen doorgevoerd worden.
    Dit had ik nog niet eerder gezien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beide blokken onder elkaar en de bouwdoos variant ernaast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog even een idee van de grootte in vergelijk met mijn wijsvinger...

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dat was het voor deze update. Wel fijn om weer even met hout in de weer te zijn geweest na al dat naai en touwwerk.... :)

    groet,
    Peter
     
    Herby63, janzwart, Avado en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ook een mooie manier om zulke blokken te maken. In elk geval een hele verbetering.
     
    Ptèr en Baker vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit heten kardeelblokken
    Edit: maar toch ook weer niet helemaal want bij een kardeelblok zit het bovenste gat gedraaid ten opzichte van de onderste schijven.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2023
    Ptèr en Baker vinden dit leuk.
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Wind in de zeilen

    Een kleine update en experiment tussendoor. Ik wilde graag de zeilen bol laten staan alsof the wind erin staat. Dit kun je doen door gebruik te maken van verdunde houtlijm en het zeil insmeren. Een nadeel van deze methode vind ik persoonlijk, is dat de zeilen erg hard worden. Ik heb gekozen voor een andere oplossing, namelijk aardappelzetmeel!
    Door aardappelzetmeel op te lossen in heet / kokend water, onstaat een doorzichtige emulsie / gelei die ik over een zeil gesmeerd heb. Door deze een nachtje te laten drogen met wat gewicht erop, is de bolle vorm erin gaan staan. Een voordeel van dit t.o.v. houtlijm is dat het zeildoek niet hard aanvoelt, meer leerachtig maar wel z'n vorm behoudt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik ook nog eens jarig ben vandaag, ben ik door mijn vrouw getrakteerd op een verfset van Vallejo met opslagrek. Dit heb ik nodig voor een volgend project....

    [​IMG]

    groet,
    Peter
     
    walter10, Baker, TIMBERWOLF en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Avado

    Avado

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Mooi cadeau! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
     
    Baker en Ptèr vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Van harte gefeliciteerd. En een mooie set.
    Had je ook al eens aan haarlak gedacht om de zeilen te bollen?
     
    Baker en Ptèr vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Van Harte GEFELICITEERD Peter :feli:
     
    Baker en Ptèr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina