Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op deze pagina, helemaal onderaan in post 20 laat ik zien hoe ik meestal te werk ga, Vaardigheden, tips en weetjes... | ModelbouwForum.nl misschien heb je er wat aan...
     
    Hans Groenenberg en Ptèr vinden dit leuk.
  2. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Bedankt Hans en Piet.

    Het verhitten heb ik nog niet geprobeerd, maar voor alles een eerste keer!
    De methode die Piet laat zien is de manier die ik nu gebruik, maar blijft "gedoe" voor mij persoonlijk. Ik zoek nog even verder.
    Het deel dat op de romp geplaatst moet worden heb ik de meeste ruzie mee. Ik heb ook nog dunner messing liggen dat wat makkelijker te "plooien" is.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Uwe op SOS heeft een mooie manier, hij is heel goed in messing bewerken. Ik zal je een link sturen.
    Ook kwam ik deze tegen
    IMG_6489.JPG.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2022
    Ptèr vindt dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ook bedankt Stephan! Ik heb een hoop uit te proberen dit weekend. :D
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ik spring even een klein gaatje in de spreekwoordelijke lucht. Ik heb zojuist via het buitenland een kleine hoeveelheid echt Buxushout weten te bestellen. :banana:
    Okay, je betaald voor een paar stukjes hetzelfde als een gemiddeld bouwpakket, dus het is echt wel aan de prijs. Het is in Nederland bij de fijnhouthandelaren niet meer leverbaar en ze hebben ook geen zicht op levering. Buxus is een heel langzaam groeiende boomsoort met kleine stammetjes. (@Hans Groenenberg) weet daar alles van inmiddels. ;)
    Het is heel erg hard en dat komt doordat het zeer langzaam groeit. Het is met name erg fijn hout om gedetailleerd snijwerk in te verrichten, maar dan moet het wel al een tijdje gedroogd zijn. Ik heb het geprobeerd met Castello, een buxus vervanger maar dat is zachter en is het op de schaal waarop ik werk niet heel goed om details in te snijden. Voor grotere stukken kan het prima. Ik zal wellicht wat gaan mixen.

    Ik wacht (on)geduldig mijn bestelling af.... :)

    to be continued...:koud:
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    ik blijf zoeken op ebay, 2ehands.be en marktplaats. Ik heb eens 2 kilo voor 50 euro gehad. Het is duur. Op AliExpress krijg je het ook en in Turkije is een leverancier die naar hier levert. Maar dat is geen buxus zoals hier in Nederland, Duitsland of België. In die landen groeit Buxus sneller en is daardoor iets zachter. Maar nog steeds Buxus en bruikbaar.
     
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Chapter - Pompen of verzuipen
    Hallo luitjes,

    Hoewel ik dit weekend best veel gewerkt heb aan Cazador, kan ik dat helaas niet terug zien in het aantal foto's. Ik ben gewoon vergeten het e.e.a. tijdens het fabricageproces te fotograferen.
    Excuses hiervoor en dan ook maar een paar foto's van het resultaat.
    Alhoewel ik nog wel deels de fabricage van een van de luiken gevangen had.....

    Cazador_213.jpg

    Cazador_214.jpg

    Cazador_215.jpg

    Cazador_216.jpg

    Cazador_217.jpg

    Meteen het grote luik midscheeps gemaakt en geplaatst.

    Cazador_218.jpg

    Dit hoofdstuk staat in het teken van de dekpompen. Die dingen die bij de kit zaten heb ik meteen in de kliko gegooid. Paar metalen onderdelen die niet meer te redden waren. Ik heb op basis van de tekeningen geprobeerd een paar dekpompen te maken met wat resthout dat ik nog over had van een ander projectje. Oké, voor de puristen onder ons, de pompen horen eigenlijk niet cilyndrisch te zijn, maar opgebouwd uit meerdere stukken waardoor een achthoek ontstaat. Ik had even niets anders....Deze stukken hebben behoorlijk wat tijd gekost en ze functioneerden ook. Ik heb uiteindelijk de pennen vastgelijmd en de hendel daarmee ook...

    De stukken staan zeer stevig op het dek doordat ik ze met een pen in het dek gestoken heb. Ze staan nog niet vast en ik kan ze dus ook weer verwijderen. Dat is eventueel nog nodig als ik straks het e.e.a. in de olie moet gaan zetten.

    Cazador_219.jpg

    Cazador_220.jpg

    Nu met ook de uitstroomgaten erin en twee identieke stukken naast elkaar. Het is een leuk gezicht op het dek.

    Cazador_221.jpg

    Cazador_222.jpg

    Tot later mensen, fijne avond!

    gr,
    Pter
     
    Mees Ippel, Jaques, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    misschien een beetje saai, enige wat ik er van kan zeggen.
    “Mooi hoor ziet er goed uit, weinig aan toe te voegen”
     
    Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Knap werk weer Peter :D
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  11. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    :):):):)

    Het Europees Buxushout is binnen. Via het buitenland toch nog hier weten te krijgen. I'm happy!

    buxus_1.jpg

    buxus_2.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar kun je wel een paar mooie snijwerkjes uit weg halen Peter. Gefeliciteerd.:):)
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    En nu willen we gaan genieten van je snijwerk Peter, dus laat dat beeldhouwwerk maar langs komen :)
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  14. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooie stukken hout, ook al mooi gedroogd. Kan je inderdaad wel mooie dingen uit vervaardigen.

    ben zelf onlangs begonnen een aantal stukken pokhout of hier lokaal genoemd Wyaca, verwerkt tot mooie rechte stukken om vervolgens te laten drogen, is hier helaas geen mooi buxus hout te vinden (moet alles worden ingevoerd)
    Maar pokhout is mooi hard en heeft een redelijk dichte structuur.

    Maar dat ter zijde, kijk uit naar je snijwerk wat je gaat vervaardigen. En ongetwijfeld mooie stukjes werk zullen worden.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    @boris279 dit heb ik van kersenhout gemaakt, is ook perfect voor zoiets. Het hoef niet echt hard te zijn maar een fijne structuur moet het zeker hebben.
    IMG_1378.JPG
    IMG_1380.JPG
     
    TIMBERWOLF, Ptèr en boris279 vinden dit leuk.
  16. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Pracht hout dat buxus. We zien graag de resultaten van jouw snijwerk tegemoet. Mooi die pompjes en ook dat luik. De ogen daarop zijn erg realistisch, mooi hoor!
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  17. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    1C533137-4B4A-44E5-A331-ACCF126495D6.jpeg CE321AC9-EAA9-45A7-8723-A4711459BBB9.jpeg



    Dat is je zonder meer bijzonder mooi gelukt, heb zelf nog wel stukje kersen en peren hout liggen, heb destijds tijdens mijn “scratch ex prins Willem” stukjes fruit boom hout gebruikt, maar wat ik destijds ook had ontdekt, is dat het hout (handvat) van een staalborstel ook bijzonder goed is te verwerken tot snijwerk, weet niet wat voor soort hout het is, maar werkte bijzonder goed.

    onder een aantal foto’s van mijn bouw destijds, sorry zijn niet de beste foto’s maar geeft een idee, snijwerk heb ik destijds gesneden met horlogemakers schroeven draaiers verslepen tot beitels en gutsjes.

    sorry Peter voor het plaatsen in je verslag. Voel vrij om het te verwijderen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2022
    Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Leuke reacties mannen. Het blijft gewoon staan in dit topic hoor! :thumbsup:
    Pokhout is erg zeldzaam en werd heel veel gebruikt in de 17e eeuw op Hollandse schepen. O.a. werden alle schijven in de blokken uitgevoerd van Pokhout. Dat hout is heel erg hard en vettig. Hierdoor rolden de touwen lekker en hoefden ze verder niets te doen. Nog steeds wordt het af en toe gebruikt in de aandrijving van scheepsschroeven. Er is een embargo op Pokhout doordat het een beschermde houtsoort is. Om die reden wordt het niet meer geïmporteerd in Europa zover ik weet.
    Met andere woorden, zuinig op zijn.

    Ik zie mooi snijwerk voorbij komen. Perenhout of Appel, Kers is ook goed uit te snijden maar wil je heel fijne details dan heeft het ook zijn limiet.

    Geen idee waar het handvat van een staalborstel van gemaakt is, maar ik vermoed dat het Beuken is. Dat splintert namelijk niet en wordt veel in handvatten en kinderspeelgoed verwerkt.
     
    boris279 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zie zulke reacties ook graag in mijn verslag. Het zijn aanvullingen en je leert ervan.
    Als je de dremelmethode gebruikt om het hout vorm te geven kan je veel soorten hout gebruiken.
    Ik heb hiervoor een nagelstudio elektrische vijl (lijkt op dremel maar veel handzamer)voor aangeschaft met een extra handset. Hiermee kan ik freesjes van 2,35 mm. en 3,175 mm. gebruiken. De masters in ornamenten maken gebruiken dit veel. Je moet even doorhebben hoe het gaat, maar het is een stuk makkelijker en minder inspannend dan snijden met een beiteltje/mesje.
    Edit: https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-30#post-4146335
     
    boris279 vindt dit leuk.
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Hallo allemaal,

    Als gevolg van het buxus dat is binnengekomen heb ik een schets gemaakt hoe ik de achterkant van het schip wil laten uitzien. Cazador heeft een redelijk simpele achterkant, maar ik heb iets anders in gedachte waarvoor ik het buxushout wel kan gebruiken. In de 18e eeuw is de Barok stijlthema op schepen redelijk populair. Dus ik heb in die stijl een schets van acanthusbladeren gekozen. Een goede schets is erg belangrijk als je wilt houtsnijden. Ik maak er dus altijd een.
    Het is een pittige om te maken, maar ik heb het eerder gedaan, dus in theorie zou het me moeten lukken.....:eek:
    Ook de omlijsting wordt van Buxus alleen de zwarte binnenkant van fineerlatjes dat ik zwart maak met Oostindische inkt. Het houtsnijwerk van de acanthusbladeren wordt er dan tegenaan gezet.
    Ik wil jullie een indicatie geven hoe dat er ongeveer uit zou moeten gaan zien.

    achterkant_final_impressie_v1.jpg


    De afgelopen avonden heb ik gewerkt aan de bel en het "huis" waar deze inhangt. Ik heb werkelijk geen idee hoe het heet. Weten jullie het? Belhuis? Beltoren? :rolleyes:
    In ieder geval heb ik de metalen onderdelen weer weggegooid en heb er een andere constructie van gemaakt, wel redelijk in lijn met het idee dat OcCre bedacht had, maar net even anders.
    Omdat ik mezelf nog wel eens wil uitdagen, heb ik in het dak aan de onderkant vierkante gaten gemaakt waar de pennen van de staanders precies invallen. Je ziet er nooit meer iets van, maar ik vond het leuk om het zo te maken. :hammer:
    De bel wilde ik een bronzen uitstraling geven, maar ik ben geen schilder en heb maar een paar potjes verf (flesjes van Valejo). Dus ik heb wat kleuren gemengd om toch iets te maken dat enigzins brons benaderd. Wellicht had ik beter een flesje kunnen bestellen. :hammer:

    Cazador_223.jpg

    Cazador_224.jpg

    Tot snel en fijne avond,
    Pter
     
    Scheveninger, Ruud Pont, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina