Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Waarom zou je tijdens het maken van een ornament je hout niet langer houden als een overlengte zo dat je dit gemakkelijker kan beethouden? En zodoende als laatste pas afkorten als het grootste snijwerk is aangebracht? Dan hoef je enkel bij de afzaging het ornament nog bij te werken.

prachtig snijwerk.
Ik denk dat je beter een soort klemmetje maakt op een groter stuk hout waarin je het stukje kan klemmen.
bij het klompen maken worden deze ook steeds geklemd.

Bedankt Marc.
Het te bewerken stukje ligt op een plankje met antislip. En kan het goed vasthouden met de vingers. Dat is niet het probleem. Het is te klein om met een beitel te bewerken. Met afwerken gaat het wel, maar de grove vorm lukt niet. Dat is ook wat ik eerder zei. Om het stukje op een langer stuk te laten is geen kwestie van te duur hout, maar gewoonweg onhandig, je moet aan alle kanten erbij komen. En zo de vorm maken.
Met de dremel of rotarytool zoals de grote snijkunstenaars het noemen in onze hobby is het meest gebruikt. Je kan daar heel nauwkeurig mee werken. Stukje dubbelzijdige tape of wat ik doe is dan toch het meest gangbaar om het te hanteren.
Je hoeft ook geen kracht te zetten op deze grote. Je veegt voorzichtig met de frees over het hout. Als je kracht zet gaat het fout. Daarom gaat er ook veel tijd in.
Nagelstudio's hebben de juiste machine hiervoor, er passen bits in van 2,35 mm as en is hanteerbaar door de micromotor en externe voeding.
Zoek maar eens op nagelfrees

Afgelopen 2 dagen eindelijk weer eens kunnen klussen. Artrose in de handen is klote soms. En dan lukt dit soort werk echt niet. Straks maar eens met de verfkwast eroverheen.

IMG_1412a.jpg

IMG_1413.JPG

IMG_1414.JPG

IMG_1415.JPG

IMG_1416.JPG

IMG_1417.JPG

IMG_1418.JPG

en in afwachting op het volgende machientje uit China incl. adapter om 3,175 freesjes te kunnen gebruiken

202 black.jpg

202 bit.jpg

Deze moet ik ook met pijnlijke handen kunnen bedienen.

Heel mooi, Stephan! Word echt een heel mooi geheel zo, de spiegel. En echt vervelend voor je dat je zo'n last hebt van je handen. Waardoor zal je met dit freesje minder last hebben? Is het kleiner en lichter om vast te houden? Wel mooi dingetje hoor!

Heel mooi, Stephan! Word echt een heel mooi geheel zo, de spiegel. En echt vervelend voor je dat je zo'n last hebt van je handen. Waardoor zal je met dit freesje minder last hebben? Is het kleiner en lichter om vast te houden? Wel mooi dingetje hoor!
Lichter en minder trillingen. De flexibele slang van de dremel is stug en trilt erg.

Allen bedankt voor de likes en de buigingen
@Ronk niet te diep, mariniers buigen niet:)maar:thumbsup:
@Heinrich bedankt voor die mooie woorden. Ja het geeft een goed gevoel.

Ik moet nog 2 figuurtjes maken. De halsklampen. En dan ben ik volgens mij klaar met het houtsnijwerk. Nog een paar raampjes en luiken dan kan ik met de masten verder.
En een bijboot moet ook nog.

Back